با این روش ها به جنگ سرماخوردگی بروید

به گزارش رکنا ، هنوز سرما نیامده، پای ویروس‌ها به خانه‌ها باز شده. سرفه‌های پی‌درپی، عطسه‌های بلند و مایعی که از بینی سرازیر شده، می‌گویند پاییز حتی اگر سرد هم نباشد سرماخوردگی و آنفلوانزا را با خود می‌آورد. اگر نمی‌خواهید پاییز و زمستان امسال را مثل سال‌های گذشته سخت بگذرانید، این مطلب را بخوانید.

شاید ما دارو و درمان خاصی را به شما توصیه نکنیم، اما مطمئن باشید با پیشنهادهای ساده و عملی‌مان می‌توانیم احتمال خانه‌نشین‌شدنتان در این فصل را کمتر کنیم.

صبحانه، ماست بخوریدآب نمک

صرف‌شدن به مخاط بینی شما آسیب می‌زند، بهتر است سراغ سرم‌های نمکی بروید. کمی سرم نمکی کف دستتان بریزید و با یک دم عمیق، آن را از راه بینی بالا کشیده و سپس از دهان بیرون بریزید. شاید این کار در ابتدا برایتان سخت باشد، اما مطمئن باشید به تاثیرش می‌ارزد.

زینک‌درمانی کنید

شاید قرص‌های زینک، مانع سرماخوردگی نشوند، اما دوره ابتلا به آن را کوتاه می‌کنند. محققان می‌گویند، اگر ۲۴ساعت بعد از شروع سرماخوردگی، هر روز ۷۵میلی‌گرم زینک دریافت کنید، با سرعت بیشتری بهبود پیدا می‌کنید. در کنار مصرف ویتامین C کافی، زینک موردنیازتان را هم به بدن خود برسانید.

به اندازه کافی آب بنوشید

اگر به میزان موردنیاز بدنتان آب و غذاهای مایع مصرف کنید، سرماخوردگی کمتر در بدنتان جا خوش می‌کند. با این روش شما ویروس‌ها را از راه ادرار از بدنتان بیرون می‌ریزید و درواقع بدنتان را به‌نوعی پاک‌سازی می‌کنید. این روش، به‌ویژه در زمانی که به سرماخوردگی دچار شده‌اید، می‌تواند به بهبود حالتان کمک کند.

دستگاه بخور را روشن کنید

وقتی رطوبت کافی در فضای خانه شما جریان پیدا می‌کند، تنفس برایتان آسان‌تر می‌شود و هوا را هم با کیفیت بالاتری پاک‌سازی می‌کند. روشن گذاشتن دستگاه بخور در این فصل، نه‌تنها هوای خانه را تمیزتر می‌کند، بلکه احتمال جان‌گرفتن ویروس‌ها را در بدن شما پایین می‌آورد.

سوپ تند بخورید

فلفل قرمز فراوان چیزی است که در این فصل به آن نیاز دارید. سعی کنید تا می‌توانید این چاشنی را با غذاهایتان ترکیب کنید. فلفل قرمز، سیستم ایمنی بدنتان را تقویت می‌کند و احتمال اینکه ویروس‌ها زندگی را در پاییز برایتان سخت کنند را کاهش می‌دهد.

رایحه‌درمانی کنید

هر روز کمی روغن اُکالیپتوس را در آب جوش بریزید و اجازه دهید که عطرش فضای خانه را پُر کند. رایحه‌درمانی یکی از روش‌های اثبات‌شده در بهبود بیماری‌ها و پیشگیری از ابتلا به آن‌هاست و محققان می‌گویند رایحه اُکالیپتوس، می‌تواند حالتان را حتی بعد از ابتلا به یک سرماخوردگی سخت، بهتر کند.

یک قاشق پُر عسل بخورید

هر روز یک قاشق عسل طبیعی را با کمی آب و آبلیموی تازه ترکیب و میل کنید. عسل یک ویروس‌کش طبیعی است و مقاومت بدنتان در برابر بیماری‌های شایع در فصل پاییز را بالا می‌برد، البته یادتان باشد که عسل مرغوب انتخاب کنید و از کیفیت محصولی که مصرف می‌کنید مطمئن باشید.

فورا آنتی‌بیوتیک نخورید

باور کنید برای آرام‌کردن همه عطسه‌ها و سرفه‌ها به آنتی‌بیوتیک نیاز ندارید. اگر به عفونت ویروسی دچار شده باشید، مصرف آنتی‌بیوتیک حالتان را بهتر نمی‌کند و تنها راه برای خلاص‌شدن از بیماری، تقویت بدن و گذشتن زمان است. در سرماخوردگی‌های ویروسی، معمولا 5،4 روز بعد از شروع علائم بیماری حالتان بهتر می‌شود و حتی در صورت ملتهب‌شدن گلو در دوره بیماری، نیازی به تزریق آنتی‌بیوتیک وجود ندارد. بنابراین همیشه قبل از تزریق آنتی‌بیوتیک یا مصرف خوراکی آن، وضعیت‌تان را با کمک یک متخصص بررسی کنید.

فعلا رژیم نگیرید

کاهش وزن را با کم‌کردن موادغذایی مصرفی، به فصل دیگری موکول کنید و در این ماه‌ها بدنتان را تقویت کنید. سعی کنید با موادغذایی کم‌حجم و کم‌کالری، اما غنی و مقوی سختی این چند ماه را پشت‌سر بگذارید.

تا دیر نشده واکسن بزنید

درست است که راه‌های گفته‌شده احتمال دچارشدنتان به آنفلوانزا و سرماخوردگی را پایین می‌آورد، اما راه را برای درگیرشدن با ویروس‌ها و باکتری‌ها نمی‌بندد. اگر هر سال چند هفته را با آنفلوانزا درگیر می‌شوید، بهتر است پاییز و زمستان امسال را با کمک واکسن آنفلوانزا راحت‌تر طی کنید. باور کنید باکتری‌های ضعیف‌شده‌ای که از طریق واکسن به بدنتان وارد می‌شوند شما را به دردسر نمی‌اندازند و اگر پزشکتان شما را از این کار منع نکرده، حتما در اولین فرصت، واکسن بزنید. یادتان نرود که واکسن آنفلوانزا برای مقاوم‌کردن بدنتان به چند هفته زمان نیاز دارد و اگر زود نجنبید، فرصت طلایی ایمن‌شدن در برابر بیماری را از دست می‌دهید.

منبع : بهداشت نیوز برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 508223 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟