طبق نتایج یک مطالعه جدید، چرت نیمروزی نه تنها باعث شادابی و سرحالی می شود بلکه خطر حمله قلبی یا سکته را هم کاهش می دهد.محققان در این مطالعه به بررسی رابطه بین خواب نیمروزی و میانگین طول مدت خواب و خطر بیماری قلبی-عروقی مرگبار و غیرمرگبار در بین ۳۴۶۲ شرکت کننده از منطقه لوزان سوئیس پرداختند.

میانگین سنی شرکت کنندگان ۳۵ تا ۷۵ سال بود و بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ در مطالعه شرکت داده شدند. اولین چکاپ این شرکت کنندگان بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ انجام شد و روند سلامت شان تا ۵ سال تحت نظر بود.

بالغ بر نیمی از شرکت کنندگان (۵۸ درصد، ۲۰۱۴ نفر) عنوان کردند که در طول هفته گذشته اصلا چرت نیمروزی نداشته اند؛ ۱۹ درصد (۶۶۷ نفر) یک یا دو بار در طول هفته خواب نیمروزی داشتند؛ ۱۲ درصد (۴۱۱ نفر) سه تا پنج بار چرب نیمروزی داشتند؛ و ۱۱ درصد (۳۷۰ نفر) ۶ تا ۷ بار خواب نیمروزی در طول هفته داشتند. محققان مشاهده کردند یک یا دو بار خواب نیمروزی در هفته با نصف شدن احتمال خطر حمله قلبی/سکته/نارسایی قلبی (۴۸ درصد) مرتبط بود. از اینرو محققان عنوان می‌کنند یک یا دو بار خواب نیمروزی در طول هفته می‌تواند خطر حمله قلبی را کاهش دهد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 504893 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟