هشدار / رژیم های خطرناک چه بلایی سرتان می آورد؟

به گزارش رکنا ، رژیم‌های غذایی خطرناک که بسیاری از افراد آن‌ها را «معجزه آسا» می‌دانند، معمولا پایه و اساس علمی ندارند و متعادل نیستند. 

رژیم‌های غذایی خطرناک معمولا بسیار کم کالری هستند. شما مطمئنا می‌توانید با پیروی از این رژیم‌ها مقادیر زیادی وزن کم کنید، اما شاید عوارض جانبی آن‌ها تا پایان عمر همراهتان باشد.

رژیم‌های غذایی خطرناک که بسیاری از افراد آن‌ها را «معجزه آسا» می‌دانند، معمولا پایه و اساس علمی ندارند و متعادل نیستند. این رژیم‌ها تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تامین نمی‌کنند. بر عکس، تاکید این رژیم‌ها روی یک یا چند ماده غذایی است که البته مصرف بیش از حد آن‌ها نه تنها موثر نیست، بلکه می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد.

در طولانی مدت، افرادی که از این رژیم‌ها تبعیت می‌کنند، دچار عوارضی مانند دیس لیپیدمی می‌شوند. طی این عارضه سطح چربی خون به میزان زیادی کاهش خواهد یافت. سایر عوارض این رزیم‌ها از این قرارند:

گرسنگی شدید: از آنجا که رژیم‌های غذایی خطرناک کالری بسیار کمی را به بدن شما می‌رسانند، شما هیچ گاه احساس سیری نخواهید کرد.

ریزش مو: کمبود ریزمغذی‌هایی مانند ویتامین ب ۸ یا بیوتین، نه تنها باعث ریزش مو می‌شود، بلکه مو‌ها را سریعتر سفید کرده، ناخن‌ها را شکننده و درد‌های عضلانی ایجاد می‌کند.

کمبود انرژی: کمبود ویتامین‌های ب و سی، منجر به افزایش متابولیسم بدن و احساس خستگی، بی اشتهایی و خواب آلودگی می‌شود.

زخم‌های دهان: کمبود ویتامین ب ۱۲ باعث ایجاد زخم‌های مکرر در دهان می‌شود. ویتامین ب ۱۲ در گوشت مرغ، گوشت قرمز و تخم مرغ یافت می‌شود.

سوزن سوزن شدن و یا بی حسی دست و پا: این علائم نشان دهنده کمبود ویتامین‌های گروه ب مانند ویتامین ب ۹ یا فولات است. علاوه بر این، کمبود ویتامین ب ۶ و ب ۱۲ باعث بروز مشکلاتی در اعصاب محیطی شده و اضطراب، افسردگی و عدم تعادل هورمونی را به همراه دارد.

مشکلات گوارشی: اگر شما به طور مداوم دچار ناراحتی بعد از مصرف غذا می‌شوید، یا احتمالا از سوء هاضمه، ناراحتی معده و اسهال یا یبوست رنج می‌برید، می‌تواند نشانه‌ای از یک رژیم غذایی فقیر از نظر فیبر باشد. توصیه به مصرف ۳۸ گرم فیبر در مردان به طور روزانه و ۲۵ گرم در زنان است.

عدم ترمیم زخم: برخی اوقات زخم‌های جزئی دیر به درمان پاسخ می‌دهند و این می‌تواند ناشی از کمبود‌های تغذیه‌ای باشد. دریافت ویتامین‌های آ، ب ۱۲ و ویتامین ث، برای بهبود زخم بسیار مهم است.

رژیم‌های غذایی خطرناک تهدید کننده زندگی شما هستند زیرا:

خطر ابتلا به سندرم متابولیک را تشدید می‌کنند.

منجر به سوء تغذیه و از دست دادن ویتامین‌ها و املاح بدن می‌شوند.

خطر ابتلا به ناباروری بخصوص در زنان را تشدید می‌کنند.

منجر به بروز اختلالاتی مانند بی اشتهایی و یا افزایش وزن می‌شوند.

اثرات روان شناختی منفی مانند افسردگی و اضطراب ایجاد می‌کنند.

تاکید یک رژیم غذایی سالم بر این است که شما به ازای هر نیم کیلوگرم از وزن بدن، ۱۳ کالری در روز دریافت کنید. تامین مواد مغذی برای کاهش وزن بسیار مهم است. برای عملکرد صحیح سیستم عصبی و قلب و سلول ها، شما باید روزانه به میزان کافی، کربوهیدرات‌های پیچیده دریافت کنید. حداقل ۴۰ درصد از کالری دریافتی روزانه شما باید شامل کربوهیدرات‌ها و ۲۰ تا ۳۰ درصد آن، پروتئین (گوشت، ماهی، تخم مرغ، پنیر، ماست و آجیل) باشد. از مصرف روغن‌های هیدروژنه مانند مارگارین و یا چربی‌های ترانس خودداری کنید.

فراموش نکنید که روند کاهش وزن نیاز به زمان و انجام تغییرات کوچک در سبک زندگی دارد و نباید به سرعت اتفاق بیفتد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 497887 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟