گشودن درهای جدید به روی توسعه داروهای درمانی

تقریبا همه این پروتئین‌های تازه کشف‌شده کارکردهای ناشناخته‌ای در بدن انسان ایفا می‌کنند و پژوهشگران معتقدند اکتشاف آنها درهای جدیدی را به روی توسعه داروهای درمانی باز می‌کند.

پژوهشگران معمولا به دلیل دشواری‌های بنیادین شناسایی این پروتئین‌های کوچک، آنها را نادیده می‌گرفتند. این پروتئین‌ها عموما طولی کمتر از ۵۰ آمینو اسید دارند و به احتمال زیاد نقش‌های ارتباطی حیاتی را بین باکتری‌ها و میزبانشان ایفا می‌کنند.

دانشمندان دانشگاه استنفورد برای ردگیری این پروتئین‌های کوچک بر علامت‌دهی (سیگنالینگ) بر روی ژنوم باکتری‌ها تمرکز کردند. این محققان با به کارگیری یک رویکرد محاسباتی جدید، از وجود بیش از ۴ هزار خانواده پروتئینی پرده برداشتند که اکثر آنها پیش‌تر هرگز شناسایی نشده بودند. حجم این اکتشاف تیم تحقیقاتی مذکور را که در ابتدا انتظار داشت تنها چند صد رشته جدید از ژن‌های کوچک‌کننده پروتئین پیدا کنند، غافلگیر کرد.

یافته‌های مطالعات این تیم تحقیقاتی خلاصه جامعی در مورد ویژگی‌های تمام این ۴۵۳۹ پروتئین تازه کشف‌شده ارائه می‌دهد و در واقع کاتالوگی مفصل برای تحقیقات آینده در این باره فراهم می‌کند. محققان در گام بعد، تلاش‌ها برای درک نقش و عملکرد این پروتئین‌های کوچک را آغاز می‌کنند تا راه را برای ساخت آنتی‌بیوتیک‌ها یا دیگر داروهای درمانی باز کنند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 496241 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟