چرا بعد از ورزش خسته می شویم؟

احساس خستگی و ناتوانی بعد از ورزش باعث می‌شود نتوانید از تمرین و تحرکتان لذت ببرید و به طور منظم و پیوسته ورزش کنید. خوشبختانه شما می‌توانید با پیدا کردن دلایل احتمالی احساس خستگیتان بعد از تمرین بر این مانع غلبه کنید.

 شما قرار است بعد از ورزش احساس انرژی کنید نه اینکه انگار یک اتوبوس به شما زده است! متاسفانه خیلی از افراد بعد از تمرین این احساس را دارند. احساس خستگی و ناتوانی بعد از ورزش باعث می‌شود نتوانید از تمرین و تحرک‌تان لذت ببرید و به طور منظم و پیوسته ورزش کنید. خوشبختانه شما می‌توانید با پیدا کردن دلایل احتمالی احساس خستگی‌تان بعد از تمرین بر این مانع غلبه کنید.

به اندازه کافی نمی‌خوابید

خواب، نقش مهمی در داشتن خلق و خویی مناسب و انرژی بالا دارد. اگر شما هفت تا هشت ساعت خواب شبانه نداشته باشید، بعد از تمرین ممکن است بینهایت احساس خستگی کنید. درست است که تمرین و ورزش صبحگاهی فوق العاده خوب است، اما از خواب مورد نیازتان برای ورزش صبحگاهی نزنید. بهتر است اول خوب و کافی بخوابید و در ساعات بعدی روز ورزش کنید. کمبود خواب می‌تواند بزرگ‌ترین مسئله‌ی شما باشد، مخصوصا اگر بعد از تمرین احساس خواب آلودگی هم دارید. پس این مشکل را با ساعات خواب بیشتر و بهبود کیفیت خواب‌تان برطرف کنید.

شاید تمریناتتان بیش از حد سنگین هستند

خیلی از افراد به تمرینات بسیار سنگین و شدید می‌پردازند که بیشتر از حد توان و ظرفیت‌شان است، در نتیجه بعد از تمرین آنقدر خسته و ناتوان می‌شوند که تا چند روز دیگر نمی‌توانند ورزش کنند. شاید یک برنامه‌ی تمرینی با وجود اینکه شامل وزنه‌های سنگین یا ست‌ها و تکرار‌های زیاد نمی‌شود، برای شما سنگین باشد، چون همه چیز به سطح فیتنس‌تان بستگی دارد. مثلا اگر سال‌ها ورزش نکرده باشید، حتی یک دوی سی دقیقه‌ای هم می‌تواند آنقدر خسته‌تان کند که شما را از پا بیندازد. به همین دلیل خیلی مهم است که سطح تمرینات‌تان با وضعیت فیتنس و شرایط فردی شما متناسب باشد.

اگر چندان عادت به تمرین و ورزش ندارید، با تمرینات ساده‌ای مانند پیاده روی شروع کنید و در حد ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بمانید. سپس تدریجا با بهتر شدن توان و سطح فیتنس‌تان می‌توانید تمرنیات را سخت‌تر و چالش برانگیزتر کنید. این را بپذیرید که شما مجبور نیستید ساعات طولانی تمرینات بسیار سخت و سنگین انجام دهید تا سالم‌تر و خوش اندام‌تر شوید. تمرینات سبُک‌تر و کوتاه مدت‌تر هم اگر تداوم داشته باشند می‌توانند شما را به اندازه‌ی کافی قوی و متناسب کنند.

ممکن است بدنتان دهیدراته شده باشد

بدن ما بواسطه‌ی عرق هنگام ورزش، آب از دست می‌دهد. اگر قبل، حین و بعد از ورزش، آب کافی ننوشید، احساس ناتوانی و ضعف خواهید کرد. همیشه پیش از تمرین، یک لیوان آب بنوشید، مخصوصا صبح، زیرا بدن‌تان وقتی که در خواب هستید، مقدار زیادی آب از دست می‌دهد. اما نوشیدن آب ِ زیاد نیز می‌تواند برای تمرین‌تان مشکل ایجاد کند. پس سعی کنید حین تمرین جرعه جرعه آب بنوشید و بطری آب‌تان را به یکباره سر نکشید و زیاده روی نکنید.

شاید تغذیه‌تان نادرست است

برای بیشتر افراد، ورزش کردن با معده خالی سبب احساس خستگی و ضعف بعد از تمرین می‌شود. خوردن غذا‌های نامناسب پیش از ورزش نیز می‌تواند حالت تهوع و خستگی بعد از تمرین ایجاد کند، مثلا خوردن غذا‌های پُرچرب.

پیش از تمرین، اسنک‌های سبُکی مانند میوه، اسموتی و یا یک منبع پروتئینی مصرف کنید و دو ساعت پیش از تمرین، هیچ غذای سنگین و حجیمی نخورید. یک وعده‌ی غذایی سالم سرشار از کربوهیدرات‌های سالم و پروتئین نیز می‌تواند سطح انرژی‌تان را فوق العاده بالا ببرد.

شاید عارضه یا مشکلی در سلامتیتان دارید که نمی‌دانید

خستگی می‌تواند علامت خیلی از بیماری‌ها باشد مانند دیابت، آپنه خواب و مشکلات تیروئید. اگر حتی بعد از به کار بردن شیوه‌های توصیه شده باز هم پس از ورزش احساس خستگی و ناتوانی می‌کنید، برای بررسی دقیق‌تر به پزشک مراجعه کنید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 484495 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟