پیشگیری از سرطان پوست با این خوراکی ها

کرم ضد آفتاب، تنها چیزی نیست که برای دور ماندن از سرطان پوست به آن نیاز دارید. شما می‌توانید با ایجاد تغییرات کوچکی در رژیم غذایی‌تان، احتمال مبتلا شدن به این بیماری مهلک را پایین بیاورید. مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها و خنثی کردن تاثیر مخرب رادیکال‌های آزاد، درست مثل دور ماندن از اشعه ماورای بنفش به سلامت پوست شما کمک خواهد کرد.

صبحانه: جو دوسر

 شیرینی‌ها، نان‌های صبحانه و کلوچه‌ها، شاید در ابتدای روز به شما انرژی بدهند اما از آنجا که قند و کربوهیدرات بالایی دارند، به سرعت هضم می‌شوند، سطح انسولین خون را بالا می‌برند و اختلالات پوستی مثل آکنه را ایجاد می‌کنند. اما آکنه تنها مشکل پوستی نیست که مصرف این خوراکی‌ها در ابتدای روز ایجاد می‌کند. سرطان پوست می‌تواند یکی از عوراض مصرف مکرر این سبک خوراکی‌ها باشد. به گفته متخصصان، اگر صبحتان را با خوراکی‌های سالمی مثل جودوسر شروع کنید، احتمال رشد سلول‌های سرطانی روی پوستتان کمتر می‌شود.

صبحانه: ماست

واردکردن باکتری‌های خوب موجود در ماست به بدن، نه‌تنها روده‌های شما را سالم نگه می‌دارند، بلکه احتمال ابتلایتان به سرطان پوست را هم کمتر می‌کند. این باکتری‌ها به محافظت از پوست شما در برابر اشعه‌های مخرب uv کمک می‌کنند. شاید بد نباشد جو دوسر صبحانه را در ماست یونانی یا ایسلندی بریزید و با تکه‌های میوه یا کمی عسل این خوراکی ضدسرطان را خوشمزه و شیرین کنید.

صبحانه: چای‌سبز

اگر در ابتدای روز به بدنتان آنتی‌اکسیدان بیشتری برسانید، خطر رشد توده‌های سرطانی روی پوستتان کمتر می‌شود. چای سبزی که به آن، چند قطره آب‌لیموی تازه چکانده‌اید یا آن را با عسل، شیرین کرده‌اید، نوشیدنی مناسبی برای ابتدای روز تابستانی شما محسوب می‌شود.

ناهار: سبزیجات برگ ‌سبز

سبزیجات تازه به ‌دور ماندن شما از خطر سرطان کمک می‌کنند، اما در میان آن‌ها سبزیجاتی که برگ سبز تیره دارند، تاثیر بیشتری بر دورشدن شما از این خطر می‌گذارند. محققان می‌گویند، انتخاب رژیم غذایی مدیترانه‌ای که در آن، مصرف سبزیجات برگ سبز و چربی‌های سالم توصیه می‌شود، به حفظ سلامت پوست شما کمک می‌کند.

ناهار: گوجه‌فرنگی

کنار بشقاب ناهارتان چند برش گوجه‌فرنگی تازه قرار دهید تا مقاومت پوستتان در برابر رشد سلول‌های سرطانی بیشتر شود. گوجه‌فرنگی سرشار از لیکوپن است و با آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی که دارد، می‌تواند از پوست شما در برابر این بیماری‌ها محافظت کند. به گفته متخصصان، مصرف مستمر گوجه‌فرنگی احتمال بیماری‌های پوستی را به شکل قابل‌توجهی کمتر می‌کند.

ناهار: برنج قهوه‌ای

محققان ثابت کرده‌‌اند که مصرف خوراکی‌های حاوی سلنیوم باعث کاهش مرگ‌ومیر ناشی از سرطان پوست می‌شود. به همین دلیل تردیدی ندارند که مصرف برنج قهوه‌ای و نان سبوس‌دار در وعده‌های غذایی و خوردن آجیل‌ها به‌عنوان میان‌وعده، به کاهش خطر این بیماری کمک می‌کند.

عصرانه: آب‌هویج

مصرف میوه‌ها و سبزیجات قرمز و بنفش،‌ خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهند، اما بنفش‌ها تنها سبزیجاتی نیستند که شما را از این بیماری دور نگه می‌دارند. شما برای دورزدن سرطان پوست، به میوه و سبزیجات نارنجی‌رنگ هم نیاز دارید. آن‌ها بتاکاروتن بالایی دارند و به بدنتان ویتامین A می‌رسانند. یعنی همان ویتامینی که خطر ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها را کم می‌کند. البته مراقبت باشید در مصرف موادغذایی حاوی ویتامین A زیاده‌روی نکنید، چراکه بدنتان دچار عوارض دیگری می‌شوند.

شام: ماهی قزل‌آلا

ماهی قزل‌آلا، سرشار از اسیدهای چرب امگا3 است و مصرف آن به پیشگیری از سرطان پوست کمک می‌کند. مطالعات نشان داده، خوردن غذاهای غنی از امگا3 می‌تواند از آسیب‌های UV جلوگیری کرده و خطر ابتلا به این سرطان را پایین بیاورد. گذشته از این، امگا۳ خاصیت ضدالتهابی هم دارد و به همین دلیل با انواع سرطان مبارزه می‌کند.

شام: خوراک بروکلی با زردچوبه فراوان

در مسیر مبارزه با سرطان پوست، به یک ادویه نارنجی‌رنگ هم برمی‌خوریم. زردچوبه ضدالتهاب است و مصرف آن، احتمال دچارشدن به سرطان پوست را پایین می‌آورد. این ادویه رایج با تخریب و تکثیر سلول‌ها مقابله می‌کند و به همین دلیل خطر سرطان را کم می‌کند.گذشته از این، مصرف سبزیجات سرشار از ویتامین c و آنتی‌اکسیدانی مانند بروکلی هم در کاهش آسیب‌های ناشی از UV مفید هستند و به سلامت پوست کمک می‌کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 484455 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟