مسئول آموزش پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به روند افزایشی پوکی استخوان در کشور، گفت: بررسی های انجام شده نشان می دهد که این بیماری در نیمه شمالی کشور شیوع بیشتری دارد.

دکتر"محسن خوش نیت" اظهار داشت: عوامل قومیتی، نژادی، تغذیه‌ای و کمبود نور آفتاب در شیوع بیشتر این بیماری در نیمه شمالی کشور نقش مؤثری دارد.

وی با اشاره به شیوع این بیماری در کشور، گفت: حدود ۱۷ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال پوکی استخوان دارند و همچنین در این جمعیت، حدود ۳۵ درصد دچار کاهش توده استخوانی هستند.

متخصص غدد و متابولیسم با اشاره به اینکه پوکی استخوان در زنان شایع‌تر است، افزود: هرچه سن زنان بالاتر می‌رود، تعداد مبتلایان به این بیماری هم بیشتر می‌شود.

وی، مهمترین عامل ابتلاء به پوکی استخوان را افزایش سن اعلام کرد و گفت: شروع دوران یائسگی در زنان عامل بسیار مهمی در افزایش این بیماری است.

خوش نیت ادامه داد: زمینه ارثی از دیگر عواملی است که در ابتلاء به این بیماری نقش دارد. در صورتی که سابقه شکستگی گردن استخوان ران در والدین به خصوص مادر وجود داشته باشد، فرزندان را مستعد پوکی استخوان می‌کند.

وی اظهار داشت: مصرف برخی داروها به خصوص کورتن ها (اگر بیش از ۳ ماه با دوز بالای ۵ میلی گرم استفاده شود) فرد را مستعد پوکی استخوان می‌کند.

** لاغری زیاد فرد را مستعد پوکی استخوان می‌کند

وی با اشاره به اینکه لاغری زیاد هم فرد را مستعد پوکی استخوان می‌کند، گفت: کاهش وزن زیاد و غیراصولی که در دختران جوان شایع شده، آنان را در معرض خطر جدی این بیماری قرار می‌دهد.

مسئول آموزش پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم تاکید کرد: رژیم غذایی غلط که سبب کاهش وزن زیاد و غیراصولی در افراد می‌شود، افراد را در سال‌های آینده مستعد پوکی استخوان می‌کند.

خوش نیت به کسانی که قصد لاغری دارند توصیه کرد که با مراجعه به پزشک این کار را انجام دهند و به صورت خودسرانه یا با اتخاذ روش‌های غیر علمی و غیر اصولی این کار را انجام ندهند که دچار عوارض شدید خواهند شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 479779 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟