سرطان معده را جدی بگیرید

به مناسبت هفته جهانی سلامت گوارش، این هفته از سوی سازمان بهداشت جهانی"تشخیص زودرس سرطان گوارش و درمان" نام گرفت تا بر اهمیت پیشگیری و درمان سرطان‌های دستگاه گوارش تاکید کند.

دکتر اکرم‌ پورشمس - دبیر علمی هفته سلامت گوارش با بیان این‌که شایع‌ترین سرطان در کل کشور سرطان معده است، گفت: در آقایان اولین سرطان شایع و در خانم‌ها پس از سرطان پستان، سرطان معده در رتبه دوم قرار می‌گیرد.

پورشمس ادامه داد: امروزه در سراسر دنیا سرطان‌ها در حال کنترل هستند، اما از آنجایی که سرطان‌های دستگاه گوارش در ابتدا علائم خاصی ندارند، ممکن است زمان تشخیص بیماری به تعویق بیفتد که با پیشرفت هرچه بیشتر بیماری، هزینه درمان افزایش و شانس بهبود کاهش می‌یابد.

وی در ادامه با اشاره به روند رو به پیری جمعیت کشور گفت: با توجه به افزایش سن افراد در جامعه، شانس ابتلاء به سرطان پانکراس و سرطان روده بزرگ افزایش می‌یابد؛ چراکه ابتلاء به این سرطان‌ها با افزایش سن ارتباط دارد.

پورشمس ادامه داد: حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد سرطان‌های گوارشی وابسته به نوع تغذیه افراد است. علاوه بر رعایت اصول تغذیه‌ای و استفاده از غذاهای سالم و پرهیز از خوردن غذاهای شور که علاوه بر فشارخون تهدیدی جدی برای ابتلاء به سرطان‌های گوارشی است، نوع طبخ غذا نیز بر سلامت بویژه جلوگیری از ابتلاء به سرطان معده موثر است. استفاده بیشتر از سبزیجات در غذاها به شرط آنکه زمان پخت‌شان کم باشد و نیز استفاده از میوه‌ها شانس ابتلاء به سرطان‌های گوارشی را کاهش می‌دهد.

این فوق تخصص بیماری‌های گوارشی و کبد گفت: استفاده زیاد از گوشت قرمز به ویژه به شکل سرخ شده و کبابی شانس ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد. همچنین علاوه‌ بر کاهش مصرف گوشت، بهتر است هنگام طبخ دقت شود تا رنگ گوشت زیادی تیره نشود.

پورشمس چاقی، عدم تحرک، مصرف مواد افیونی و دخانیات، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، مصرف غذاهای داغ و عادات غذایی غلط را از جمله دلایل ابتلاء به سرطان‌های گوارشی دانست و افزود: دستگاه گوارش شامل دهان، مری، روده باریک، روده بزرگ، پانکراس و لوزالمعده است که عوامل یاد شده می‌تواند بر ابتلاء به سرطان ارگان‌های گفته شده اثرگذار باشد.

وی با بیان این‌که یکی از عوامل خطر شناخته شده در کشورهای غربی، مصرف بالای سیگار و الکل است، گفت: البته این آمار در ایران متفاوت است و مردم ما بیشتر به دلایل یاد شده دچار سرطان‌های دستگاه گوارش می‌شوند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 479269 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟