پیشگیری از آلزایمر با آزمایش خون

حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد افراد مبتلا به زوال عقل بیماری آلزایمر دارند. بیماری پیچیده ای که تشخیص آسانی ندارد. شایعترین علائم اولیه بیماری آلزایمر، از دست دادن حافظه کوتاه مدت است و این در کنار سایر علائم زوال شناختی و فیزیکی که ناشی از از دست دادن سلول های مغزی است، در طول زمان بدتر می شود. در نهایت، این بیماری می تواند زندگی مستقل شخص را از او بگیرد؛ زیرا توانایی ارتباط با دیگران را از دست می دهد.

در حال حاضر هیچ درمانی برای آلزایمر وجود ندارد. برخی از درمان ها می توانند برخی از علائم را برای مدت زمان کمی کاهش دهند، اما هیچ کدام از آنها هنوز نمی توانند از پیشرفت بیماری جلوگیری کنند.

دانشمندان پس از یک مطالعه طولانی مدت متوجه شدند که آزمایش خون و تشخیص پروتئینی خاص در خون می تواند برای پیگیری پیشرفت بیماری آلزایمر موثر باشد. این پروتئین نوروفیلامنت نامیده می شود که از سلولهای عصبی آسیب دیده و در حال مرگ، به سمت مایع مغزی نخاعی خارج می شود و سپس از آنجا به جریان خون منتقل می شود. میزان پروتئین نوروفیلامنت در افراد مبتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر بالاتر است که می تواند سلول های عصبی و بافت مغز را از بین ببرد.

یافته های تحقیقات دیگر نشان می دهند که اندازه گیری نورو فیلامنت خون می تواند تشخیص بیماری آلزایمر را ۱۰ سال یا بیشتر با علائمی مانند کاهش تفکر و حافظه تشخیص دهد.

تغییرات مغز که همراه با بیماری آلزایمر شروع می شوند، در واقع مدت ها قبل از شروع علائم اولیه شروع می شود. این تغییرات شامل مسمومیت پروتئین های تتو و بتا آمیلوئید است که توانایی برقراری ارتباط و عملکرد سلول های عصبی را به همراه می آورد و در نهایت باعث مرگ آنها می شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 478347 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟