دیابت بارداری را با این راهکارها مهار کنید

مدیر برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت گفت: رعایت رژیم غذایی برای زنان بارداری که به دیابت دچار می‌شوند بسیار اهمیت دارد.

 مدیر برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت گفت: حدود ۳ تا ۵ درصد خانم‌های باردار خصوصاً در دوران بارداری به دیابت مبتلا می‌شوند هر چند که این نوع از دیابت پس از زایمان و به دنیا آمدن کودک از بین می‌رود اما در بارداری‌های بعدی دوباره ظاهر می‌شود.

وی افزود: حدود ۵۰ درصد زن‌هایی که در دوران بارداری دچار دیابت می‌شوند ممکن است که به طور دائم به این بیماری مبتلا شود رژیم غذایی مناسب برای دیابت بارداری شبیه انواع دیابت نوع یک و دو است و افراد باید از مصرف غذاهای پرچرب نمک و حاوی شکر جلوگیری کنند. سازمان جهانی بهداشت برای پیشگیری از دیابت توصیه می‌کند که روزانه حداکثر ۵ درصد انرژی مورد نیاز از طریق مصرف قندها ت تأمین شود.

مدیر برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت تأکید کرد: کاهش وزن قبل از اقدام باردار شدن، ترک سیگار، استفاده از یک رژیم غذایی مناسب و ورزش و تحرک کافی از جمله راه های مؤثر در پیشگیری از دیابت بارداری است.

وی با بیان آنکه استفاده از پنج گروه اصلی غذایی رعایت تعادل و تناسب در رژیم غذایی می‌تواند در پیشگیری از دیابت موثر باشد تصریح‌کرد:به افرادی که دچار دیابت بارداری هستند توصیه می‌شود غذاها را به صورت آب پز، بخارپز یا کبابی مصرف کنند. از سرخ کردن غذاها جلوگیری شده و از مصرف روغن خودداری شود همچنین کاهش مصرف غذاهای سرخ شده، سوسیس، کالباس، خامه، شیر و چیپس به این گروه از افراد توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: به این گروه از افراد تأکید می‌شود که مصرف غذاهای روزانه در سه وعده اصلی صبحانه، ناهار، شام و ۳ میان وعده تقسیم کنند.

دیابتی‌ها باید نان‌های سبوس دار و یا نان سنگک استفاده کنند.

مدیر برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت خاطر نشان کرد: مصرف حبوبات مانند نخود و لوبیا در برنامه غذایی این افراد توصیه می شود و آنها باید تلاش کنند اگر تمایل به مصرف روغن دارند از روغن های گیاهی آن هم در حد بسیار کم استفاده کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 478298 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟