یک مطالعه آمریکایی ارتباط میان دو بیماری آپاندیس و پارکینسون را نشان می دهد. محققان آمریکایی در مطالعه ای به این نتیجه رسیده اند که احتمال بروز پارکینسون در سنین پیری برای افرادی که در جوانی تحت جراحی آپاندیس قرار گرفه باشند، تا سه برابر افزایش پیدا می کند. محققان دانشگاه کلیولند در این مطالعه ارتباط میان این عمل جراحی را در سنین جوانی و بروز این عارضه عصبی کشف کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که ریشه بیماری پارکینسون را می توان در دستگاه گوارش پیدا کرد.
دکتر شریف، محقق ارشد این مطالعه می گوید :" تحقیقات اخیر در مورد علت بیماری پارکینسون، بر روی آلفا سینوکلین، پروتئین موجود در دستگاه گوارش در شروع بیماری، متمرکز شده است. همین امر سرنخی به محققان در سراسر دنیا داده است که به دنبال ریشه پارکینسون در دستگاه گوارش باشند. "به گفته این محقق مطالعات زیادی در این باره انجام شده که برخی این فرضیه را تائید و برخی آن را رد می کنند. به عنوان مثال مطالعه ای که بر روی حدود 1.6 میلیون شهروند سوئدی انجام شده، نشان می دهد که بیماری آپاندیس، خطر ابتلا به پارکینسون را تا 20 درصد کاهش می دهد.

با این وجود دکتر شریف، خواهان انجام یک مطالعه بزرگ تر و دقیق تر بود. او پرونده پزشکی حدود 62 میلیون بیمار را در 26 نظام بهداشتی متفاوت، بررسی کرده است. از این تعداد 488 هزار نفر تحت جراحی آپاندیس قرار گرفته بودند و 0.96 درصد آن ها حداقل 6 ماه بعد به بیماری پارکینسون مبتلا شده اند. در حالی که فقط 0.29 درصد از بیماران مبتلا به پارکینسون، قبلا ناراحتی مربوط به آپاندیس نداشته اند.

به عبارت دیگر، خطر بروز بیماری پارکینسون در بیمارانی که سابقه آپاندیس داشته اند، بدون در نظر گرفتن سن، جنسیت و ریشه های قومی در آن ها، تا سه بربر افزایش پیدا کرده است.

البته هنوز برای اثبات رابطه میان پارکینسون و آپاندیس، مطالعات کامل تری باید انجام شود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 478296 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟