پیشگیری از دو بیماری خطرناک با یک گیاه مفید

زیره یکی از تسکین‌دهنده‌های مشکلات گوارشی و مقوی معده است که در ماه مبارک رمضان می‌توان ساعتی پس از افطار از آن استفاده کرد، زیره سبز و زیره سیاه درمانی سنتی‌ برای رفع‌ سوءهاضمه‌ به ویژه نفخ‌ شکم‌ است، مصرف آن بدن را گرم و به هضم غذا کمک مى‌کند.

دمنوشی مقوی گوارش و تسریع‌کننده لاغری

 اکثر گیاهان در ایران و حتی در جهان کابردهای دارویی و همچنین غذایی بسیاری دارند و یکی از این گیاهان پرخاصیت که به روش‌های متنوع و به وفور در غذاهای ایرانی استفاده می‌شود، زیره است؛ زیره دو نوع سبز و سیاه دارد که با وجود دارا بودن خواص مشترک و مشابه، به دلیل تفاوت در اسانس خود، تفاوت‌های مختصری نیز دارند.

زیره‌ گیاهی از تیره چتریان، گل‌دار و از خانواده جعفری است که از آن به عنوان چاشنی معطر و مفید در غذاهای بسیاری استفاده می‌شود، زیره گیاهی است‌ دو ساله‌ که‌ ارتفاع‌ آن‌ به‌ 30 تا 80 سانتی‌‌متر می‌رسد، ریشه آن‌ راست‌، دوکی شکل‌ و گوشت‌دار و ساقه آن‌ بدون کرک و شفاف‌ است‌، برگ‌های این گیاه به‌ رنگ‌ سبز و گل‌هایش‌ کوچک‌ و سفید رنگ‌ و میوه آن بیضی‌ شکل و‌ به‌ رنگ‌ قهوه‌ای‌ تیره‌ یا مایل‌ به‌ زرد و شفاف‌ است‌.

زیره سیاه و زیره سبز از نظر طب سنتی ایران، طبیعتی بسیار گرم و خشک دارند؛ زیره سبز یکی از اجزای اصلی پودرهای کاری و چیلی است و به عنوان طعم‌دهنده در محصولات غذایی- تجاری متنوعی به کار می‌رود، از خواص زیره سبز استفاده از روغن آن از طریق تقطیر با بخار آب، برای مزه‌دار کردن نوشیدنی‌ها، دسرها و چاشنی‌ها است و همچنین برای معطر کردن کرم‌ها، لوسیون‌ها و برخی عطریات استفاده می‌شود.

خواص زیره

زیره غنی از املاح معدنی همچون آهن، مس، کلسیم، پتاسیم، فسفر، منگنز و منیزیم و همچنین سرشار از پروتئین و اسیدهای آمینه، کربوهیدرات و فیبر است و از آنجایی که مصرف مس و آهن برای تولید گلبول‌های قرمز خون ضروری است، زیره از این نظر غذایی مناسب است، به علاوه می توان انواع ویتامین‌های ضروری همچون A، B6، C و E را از این چاشنی گیاهی مفید دریافت کرد.

زیره به بهبود فرآیند هضم و گوارش، بهبود بی خوابی، تسکین اختلالات تنفسی، آسم و برونشیت، رفع کم خونی، کمبود آهن و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و این گیاه دارای خواص ضدتشنج و شل‌کننده عضلات بوده و مقوی و نیروبخش است، زیره به دلیل دارا بودن مقادیر قابل توجهی از ریزمغذی‌ها، املاح و مواد معدنی، انواع ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها، خواص تغذیه‌ای و درمانی فوق‌العاده‌ای دارد و مانع از پیری زودرس می‌شود و همچنین برای درمان ناباروری در مردان کاربرد دارد.

ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زیره سبز و زیره سیاه برای حفظ سلامت قلب و عروق مفید هستند و از حمله و سکته قلبی و ضربان نامنظم قلب پیشگیری می‌کند و با فعال کردن جریان گردش خون و کاهش کلسترول خون، به ویژه در افرادی که دچار ضعف قلب ناشی از استرس و یا افزایش سن هستند، باعث تقویت قلب می‌شود.

همچنین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در دانه زیره مغز انسان را از آسیب‌های اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون را کاهش می‌دهد.

درمانی برای کم‌کاری تیروئید

مصرف زیره باعث افزایش هورمون تیروئید در شخص می‌شود و به درمان کم‌‌کاری تیروئید کمک می‌کند، اما برای افراد مبتلا به پرکاری تیروئید مناسب نیست و به بیماری آن‌ها شدت می‌دهد.

ضدسرطانی طبیعی که درمانی برای سرماخوردگی است

دانه‌های زیره شامل یک ترکیب شیمیایی به نام لیمونن هستند که فعالیت ضدسرطانی دارد و برای پیشگیری از انواع سرطان‌های سینه، کبد، ریه و همچنین سرطان معده و روده بزرگ مفید است، از طرفی زیره حاوی مقادیر بالایی ویتامین C و فلاونوئیدها بوده و دارای خواص ضدمیکروبی طبیعی است که به این ترتیب با تقویت سیستم ایمنی بدن، برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، آنفلونزا، تب و سرفه مفید است.

افرادی که کلیه سنگ‌ساز دارند، زیره مصرف کنند

تیمول و فسفر موجود در زیره خواص سم زدایی بالایی دارند و باعث دفع اسید اوریک، سدیم و آب اضافی از طریق ادرار شده و به درمان سنگ کلیه کمک می کنند.

زیره درمان‌کننده مشکلات بانوان

زیره سبز و زیره سیاه حاوی مقادیر بالای آهن و برای درمان کم‌خونی و علائم ناشی از آن مانند خستگی، اضطراب، اختلال شناختی و مسائل گوارشی مفید هستند، زیره یکی از داروهای گیاهی مفید برای شروع قاعدگی است و گرفتگی عضلات و درد پریود را کاهش می‌دهد، از این رو مصرف دم‌کرده زیره سیاه و یا جویدن آن در رفع و کاهش دردهای ناشی از قاعدگی، دردهای روده و بی‌اشتهایی بسیار مؤثر و برای درمان عوارض ناشی از یائسگی در بانوان مفید است.

مشکل کم‌خونی همواره معضلی برای زنان و کودکان بوده که باعث می‌شود سطح هموگلوبین خون آن‌ها کاهش پیدا کند، اضافه کردن زیره به ترکیبات غذایی روزانه در جلوگیری از پیشرفت این بیماری مؤثر است و به رفع کم‌خونی کمک می‌کند؛ از طرفی زیره تولید شیر مادران شیرده در دوران شیردهی را افزایش می‌دهد ولی پیش از مصرف زیره در دوران بارداری و شیردهی با پزشک خود حتماً مشورت کنید.

خوشبوکننده دهان

یکی از مهم‌ترین خواص زیره، درمان بیماری دهان و دندان و همچنین رفع بوی بد دهان است و خاصیت ضدعفونی کننده و میکروب‌کشی دارد، به همین دلیل جویدن مقداری زیره برای از بین‌بردن بوی بد دهان، بوی سیر و پیاز بسیار مفید است.

زیره درمانی برای مشکلات گوارشی

زیره یکی از تسکین‌دهنده‌های مشکلات گوارشی و مقوی معده است که در ماه مبارک رمضان می‌توان ساعتی پس از افطار از آن استفاده کرد، زیره سبز و زیره سیاه درمانی سنتی‌ برای رفع‌ سوءهاضمه‌ به ویژه نفخ‌ شکم‌ است، مصرف آن بدن را گرم و به هضم غذا کمک مى‌کند، فیبر موجود در زیره به عنوان یک ملین طبیعی عمل و با بهبود حرکات روده به درمان یبوست کمک می‌کند، به علاوه زیره برای درمان اسهال نیز مفید است.

زیره‌ سیاه‌ دارای خواص‌ مدر، بادشکن‌، مقوی‌، نیرودهنده‌، ضد کرم‌، هضم‌ کننده‌، ضد تشنج‌، قابض‌، معرق‌ و مقوی‌ معده‌ است و در موارد بلع‌ هوا، نفخ‌ شکم‌، برطرف‌ کردن‌ سوءهاضمه‌، تسهیل‌ هضم‌ غذا، دل‌‌پیچه‌ و دل‌درد کودکان‌، انگل‌ معده‌ و روده‌، دفع‌ بادهای کلیه‌ و مثانه‌ و تنگی ‌نفس‌ استفاده می‌شود؛ همچنین زیره یکی از داروهای گیاهی برای درمان کولیک در نوزادان و کودکان است که باید با تجویز پزشک مصرف شود.

زیره تسریع‌کننده لاغری

زیره‌ دارای مقادیر بالایی فیبر هستند و با کاهش اشتها و افزایش متابولیسم بدن به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می‌کنند، همچنین مقادیر بالای فیبر موجود در زیره برای کاهش چربی شکم مفید است، افرادی که از دمنوش زیره برای کاهش وزن استفاده می‌کنند، باید 30 دقیقه قبل از غذا این دمنوش را مصرف کنند و از معجزه‌ آن بهره‌مند شوند.

زیره یکی از دوستداران پوست و مو

بخور زیره چین و چروک پوست را کاهش داده و برای جوان‌سازی پوست صورت و ضدعفونی کردن پوست مفید است و مصرف خوراکی این گیاه، به دلیل مقادیر بالای ویتامین E چروک پوست را کاهش می دهد و از طرفی روغن زیره برای درمان آکنه و جوش صورت مفید است و جای جوش را هم درمان می‌کند، همچنین مصرف زیره در افرادی که پوست چرب دارند، باعث کاهش چربی پوست صورت‌شان می‌شود.

مصرف خوراکی زیره همراه با مصرف موضعی روغن آن می‌تواند باعث تقویت و افزایش رشد مو شود، به علاوه روغن زیره عفونت‌های پوست سر را درمان کرده و برای درمان ریزش مو و شوره سر مفید است.

زیره پیشگیری‌کننده از دیابت و فشار خون

مصرف مقدار کمی زیره در روز برای افراد مبتلا به دیابت می‌تواند باعث کاهش کلسترول خون شود و دانه‌های زیره باعث بهبود تحمل گلوکز شده و می‌توانند با کاهش قند خون به جلوگیری از دیابت کمک کنند، همچنین مصرف مقادیر کم زیره سبز و زیره سیاه باعث بهبود جریان خون در رگ‌ها می‌شود که به کاهش فشار خون کمک می‌کند ولی افراط در مصرف زیره، باعث افزایش فشار خون می‌شود.

خواص روغن زیره

روغن زیره برای درمان سرفه‌های ناشی از حساسیت و آلرژی، افزایش شیر مادر در دروان شیردهی، سلامتی قلب و تقویت عضلات قلب و جلوگیری از سخت‌شدن شریان‌ها و رگ‌ها، درمان مشکلات گوارشی مانند نفخ، زخم معده، بهبود هضم غذا و حرکات روده، درمان مشکلات قاعدگی و سندروم پیش از قاعدگی و درمان افسردگی و خستگی مفید است، علاوه بر این روغن زیره یک ماده ضدعفونی‌کننده قوی است که برای درمان عفونت روده بزرگ، عفونت دستگاه گوارشی و عفونت ادراری مفید است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 476236 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟