تنباکوهایی که بوی سرطان خون می دهند

دکتر خسرو صادق نیت بیان کرد: به تنباکوهای معطر اسانس و طعم میوه های مختلف را به صورت غیر طبیعی و مصنوعی می زنند، در حالی که هیچ ترکیبی از میوه جات در آنها به کار نرفته است.
وی تأکید کرد: ترکیبات تنباکوها صنعتی؛ غیر خوراکی و غیر قابل استفاده انسانی است و علاوه بر این خطرات مواد شیمیایی تنباکو از خود آن به مراتب بیشتر و جدی تر است.

وی ادامه داد: این در حالی است که از زمان مواجهه با مواد سرطان زای معمولی بیش از یک تا دو دهه طول می کشد تا اثر سرطان زایی در بدن ایجاد کند اما به دنبال مصرف قلیان ابتلا به سرطان خون طی ۳ سال ایجاد می شود.

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت ضمن هشدار جدی تصریح کرد: متأسفانه مصرف کنندگان قلیان نه تنها خودشان را در معرض خطر قرار می دهند؛ بلکه مصرف آن در منزل، امکان و… حتی افرادی که قلیان نمی کشند را آلوده و برایشان خطرآفرینی می کند.

صادق نیت افزود: فردی که کنار یک مصرف کننده قلیان بنشیند ناخواسته دود وارد ریه اش می شود و از آن مهم تر دود قلیان بر روی جداره هایی مانند فرش، صندلی، دیوار و…باقی می ماند. برای نمونه آلودگی از این سطوح به راحتی از طریق پوست کودک جذب می شود و وی را در معرض خطرات جدی قرار می دهد.

وی در انتها تأکید و توصیه کرد: خانم های باردار به هیچ عنوان نباید کنار فرد قلیانی قرار گیرند زیرا دود بسیار زیاد ناشی از قلیان که با مصرف ۱۰۰ تا ۲۰۰ نخ سیگار برابری می کند؛ بدن و سلول های عصبی جنین در حال رشد را ضمن خطر آفرینی جدی به شدت تحت تأثیر قرار می دهد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 475211 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟