درمان آکنه با ساده ترین روش ها

راه‌های درمانی متعددی برای درمان و جلوگیری از ایجاد آکنه وجود دارد. استفاده از بیش از یک روش، شانس داشتن پوستی روشن و درخشان را نیز بالا می‌برد.

دو بار در روز صورت‌تان را بشویید

از یک پاک‌کنندهٔ ملایم استفاده کنید. حتی اگر پوست چربی دارید، استفاده از پاک‌کننده‌های قوی تنها باعث تحریک و قرمزی بیشتر پوست خواهد شد. پس از شستن صورت، حتما از مرطوب‌کننده‌ای سبک (non-comedogenic؛ که منافذ پوست را مسدود نمی‌کند) مخصوص پوست‌تان استفاده کنید. از مالش خشن پوست پرهیز کنید. همیشه پیش از رفتن به تخت، آرایش صورت‌‌تان را پاک کنید.

۱ یا ۲ بار در هفته پوست‌تان را لایه‌برداری کنید

با استفاده از یک لیف یا اسفنج نرم یا پدهای حاوی اسید گلیکولیک (که شبیه به شیرپاک‌کن‌ها هستند) به‌آرامی سلول‌های مرده را از پوست پاک کنید. اگر پوست حساسی دارید، به‌جای لایه‌برداری، یک‌بار در هفته از یک ماسک صورت آنزیم‌دار (enzyme-based) استفاده کنید.

اجازه دهید پوست‌تان نفس بکشد

بیش‌ازحد از لوازم آرایشی استفاده نکنید. اگر همیشه باید آرایش داشته باشید، محصولات آرایشی سبک (non-comedogenic) را انتخاب کنید. اگر پوست‌تان نسبت به اکثر کرم‌پودرها حساس است، از پودرهای معدنی طبیعی که باعث تحریک جوش‌ها نمی‌شوند استفاده کنید. بسته به انواع پوست خشک، چرب یا مختلط، محصولاتی با فرمول‌های مختلفی وجود دارد.

از محصولات مخصوص درمان آکنه استفاده کنید

محصولات درمانی مخصوص آکنه تنوع زیادی دارند . برخی مواد تشکیل‌دهنده آنها شامل اسید سالیسیلیک، اسید لاکتیک و بنزوئیل پروکساید می‌شود. اگر قبلا از این محصولات استفاده نکرده‌اید، سراغ فرمول‌های ملایم‌تر بروید و لایه نازکی از آن را روی جوش‌ها بزنید. همیشه از این محصولات طبق دستوری که در جعبه‌شان قرار دارد، استفاده کنید.

از کرم‌های حاوی رتینول (Retinol) استفاده کنید

کرم‌های پایه رتینول برای جلوگیری از جوش و چروک محصولات ایده‌آلی هستند. معمولا محصولاتی که از داروخانه‌ها تهیه می‌شوند، دارای درصد بالایی از مواد اکتیو مثل رتینول‌ها نیستند. اما این محصولات در طولانی‌مدت به جلوگیری از ایجاد جوش‌های جدید کمک می‌کنند. رتینول از مشتقات ویتامین A به دست می‌آید که به تحریک کلاژن، بالا بردن سرعت بازسازی سلول‌ها و لایه‌برداری سلول‌های مرده پوست و در نتیجه بازسازی منافذ پوست کمک می‌کند. شب‌ها لایه‌ای نازک از این کرم را به صورت بمالید و بعد به‌منظور جلوگیری از خشکی و التهاب، از یک کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید.

به صورت‌تان دست نزنید

تا جایی که می‌توانید از دست زدن به صورت‌تان پرهیز کنید. معمولا دست‌ها دارای باکتری‌هایی هستند که موجب آلودگی پوست و در نتیجه بروز جوش و آکنه می‌شود.

حوله و روبالشتی را مرتب بشویید

به‌منظور جلوگیری از شیوع باکتری روی پوست، پس از هر بار استفاده از حوله یا لیف‌های مخصوص صورت‌، آنها را بشویید. حداقل هفته‌ای یک بار روبالشتی‌تان را بشویید.

تغذیهٔ سالم داشته باشید

از میوه و سبزیجات بیشتری استفاده کنید. تا جایی که می‌توانید از غذاهای شیرین، چرب و محصولات لبنی کمتر استفاده کنید. این مواد غذایی احتمال ایجاد التهاب در بدن و پوست را بالا می‌برند.

به‌اندازهٔ کافی آب بنوشید

آب به خارج کردن سموم از بدن کمک می‌کند و پوست را از درون مرطوب نگه می‌دارد.

با داشتن پوستی درخشان و عاری از آکنه، اعتمادبه‌نفس و زیبایی بیشتری خواهید داشت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 474160 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟