خوردن این غذاها در دوران بیماری ممنوع است

پرهیزهای غذایی، یکی از مهم‌ترین دستورات پزشکان برای بهبودی حال بیماران است. اما برخی بیماران طاقت نمی‌آورند یا در شرایط متفاوت، نمی‌دانند دقیقاً چه کار کنند. فهرست زیر به شما کمک می‌کند تا بدانید در هر شرایطی چه باید بکنید و چه بخورید!

وقتی شما در حال مبارزه با سرماخوردگی یا ناراحتی معده هستید، احتمالاً غذا اولین چیزی نیست که به ذهن شما می‌آید! اما بالاخره شما ناچارید سوخت‌گیری کنید، لذا آنچه شما انتخاب می‌کنید، بسیار مهم است. بعضی از غذاها و نوشیدنی‌ها می‌توانند حال شما را حتی بدتر کنند. در اینجا ۹ غذا و سبزی وجود دارد که شما وقتی بیمار هستید، باید از آنها پرهیز کنید. با این پرهیز، شما می‌توانید احساس بهتری داشته باشید.

قهوه

چه زمانی باید از قهوه بگذرید؟ وقتی انواع بیماری‌ها به ویژه ناراحتی معده دارید. چرا قهوه حال شما را بدتر می‌کند؟ کافئین موجود در قهوه ادرارآور است، بنابراین شما وادار می‌شوید مرتباً به دستشویی بروید و این اتفاق، آب بدن شما را کم می‌کند.

زمانی که شما در حال مبارزه با یک ویروس یا عفونت دیگری هستید، بدن شما باید آب کافی داشته باشد تا به سیستم ایمنی بدن در مبارزه مؤثرتر با بیماری کمک کند. زمانی که شما اسهال و استفراغ دارید، کافئین بدترین ماده خوراکی است؛ زیرا اسهال و استفراغ می‌تواند باعث از دست دادن مایع بدن شود. علاوه بر این، باید دانست مصرف کافئین زیادی تنها میزان آب بدن را کم می‌کند. در واقع، کافئین عضلات مجرای دستگاه گوارشی را تحریک می‌کند و منجر به اسهال شدیدتر می‌شود.

آب پرتقال

چه زمانی باید از آب پرتقال بگذرید؟ زمانی که سرفه یا گلودرد دارید. چرا آب پرتقال حال شما را بدتر می‌کند؟ آب‌ پرتقال‌های اسیدی ترش معمولاً نیروبخش هستند، اما وقتی شما سرفه می‌کنید یا سرما خورده‌اید، آب پرتقال می‌تواند به گلوی شما آسیب بزند.

آب پرتقال شامل اسید سیتریک است که مخاط گلو را که قبلاً ملتهب شده، تحریک می‌‌کند. در نتیجه، گلوی شما بیشتر آسیب خواهد دید و دیرتر خوب خواهد شد.

شیرینی

چه زمانی باید از شیرینی بگذرید؟ زمانی که هر نوع بیماری به ویژه ناراحتی معده دارید. چرا شیرینی حال شما را بدتر می‌کند؟ خوردن شکر تصفیه شده، توانایی سلول‌های سفید خونی را برای مبارزه با باکتری‌ها سرکوب می‌کند. چند ساعت بعد از خوردن شیرینی، آب‌نبات، یا حبوبات قندی، سیستم ایمنی شما ضعیف‌تر می‌شود. در نتیجه، سیستم ایمنی در مبارزه با میکروب‌هایی که شما را بیمار کرده‌اند، کارآمدی خود را از دست خواهد داد. استفاده از شکر تصفیه شده، زمانی که با ناراحتی معده مواجه هستید، بیشتر از یک مشکل ساده شما را می‌آزارد. قند باعث می‌شود مایعات مجرای دستگاه گوارش روان شده و در نتیجه بیمار با اسهال مواجه شود.

نوشابه‌های گازدار

چه زمانی باید از نوشابه‌های گاز دار بگذرید؟ وقتی هر نوع بیماری به ویژه ناراحتی معده دارید. چرا نوشابه‌های گازدار حال شما را بدتر می‌کند؟ نوشابه‌های گازدار مانند قهوه آب بدن را جذب می‌کنند و البته پر از قند هستند که سیستم ایمنی بدن شما را سرکوب می‌کند و مجرای دستگاه گوارش را مختل می‌سازد. اگر آب را به عنوان یک نوشیدنی جدی نمی‌پسندید، سعی کنید یک نوشیدنی که قند کمتری دارد، یا آب نارگیل بنوشید. نباید از یاد ببرید که نوشابه‌های رژیمی نیز محدودیت دارند. بیشتر شیرین‌کننده‌های مصنوعی، مولکول‌های بزرگی دارند که نمی‌توانند به خوبی شکسته و هضم شوند. این اتفاق می‌تواند روند کار دستگاه گوارش را کند سازد، به درد شکم و حتی اسهال منتهی شود. به عبارت دیگر، مصرف این نوشیدنی‌ها هر گونه درد معده را که قبلاً تجربه کردید، بازمی‌گرداند و حتی حال شما را بدتر می‌کند.

چیپس

چه زمانی باید از چیپس بگذرید؟ وقتی سرفه یا گلودرد دارید. چرا چیپس حال شما را بدتر می‌کند؟ ترکیب سوزش‌آور تنقلاتی مانند چیپس سیب زمینی، گرانولا، یا هر چیز سرخ شده ترد دیگری، احساسی مانند بلعیدن کاغذ سنباده در گلوی پردرد شما ایجاد خواهد کرد. هر چه گلویتان را بیشتر تحریک کنید، دیرتر بهبود خواهد یافت. بنابراین باید برای پایان دادن به سختی و بیچارگی‌تان، اندکی تحمل داشته باشید و از چیپس بگذرید.

شیر

چه زمانی باید از آن بگذرید؟ وقتی که شما دچار گرفتگی بینی شده‌اید. چرا شیر حال شمارا بدتر می‌کند؟ ممکن است شنیده باشید وقتی بیمار هستید، باید از لبنیات پرهیز کنید؛ زیرا لبنیات خلط بیشتری تولید می‌کند. شواهد روشنی مبنی بر اینکه با کاهش مصرف شیر، خلط درون بینی و گلو کاهش می‌یابد، وجود ندارد. با این حال، برخی از مردم متوجه شده‌اند که لبنیات، خلط گلو آنها را غلیظ‌تر و ناخوشایندتر می‌کند. اگر این موضوع شما را اذیت می‌کند، خلط‌ها را بیرون بیاورید تا زمانی که احساس بهتری کنید.

غذاهای چرب

چه زمانی باید از آن بگذرید؟ وقتی معده درد دارید. چرا غذای چرب حال شمارا بدتر می‌کند؟ غذاهای چرب مدت بیشتری در دستگاه گوارش حرکت می‌کنند. این موضوع می‌تواند حالت تهوع را شدیدتر کند و به بازگشت اسید منجر شود. به علاوه، غذاهای چرب در مجرای روده، تشنج موضعی ماهیچه راه می‌اندازند که به بدتر شدن اسهال می‌انجامد. بنابراین غذاهای سرخ شده و برگری را برای وقتی که بهتر شدید، نگهدارید.

غذاهای تند و ادویه‌دار

چه زمانی باید از غذاهای تند بگذرید؟ وقتی آب‌ریزش بینی دارید. چرا غذاهای تند حال شما را بدتر می‌کند؟ سس‌های تند و تیز، حرارت خود را از کپسیاسین می‌گیرند. کپسیاسین، یک ماده مرکب است که می تواند حس بویایی شما را تحریک کند و باعث آب‌ریزش بینی شود.

بنابراین اگر بینی شما آب‌ریزش داشته باشد، گرمای کپسیاسین آب‌ریزش را تشدید می‌کند. اگر هم بینی شما گرفته باشد، خوردن غذاهای تند مخاط بینی شما را تحریک می‌کند و در نتیجه بخشی از انرژی شما را درگیر خواهد کرد، در نتیجه بی‌حال خواهید شد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 472157 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟