تسکین درد زانو با ساده ترین راهکارها/ خود درمانی ممنوع!

متخصص ارتوپدی گفت: استفاده خودسرانه و طولانی مدت از زانو‌بند‌ها می‌تواند باعث ضعیف شدن عضلات اطراف زانو و تشدید آسیب دیدگی شود.

ربیع‌اله حسن‌زاده متخصص ارتوپدی و جراح زانو و عضو انجمن ارتوپدی ایران درباره اهمیت کنترل زانو درد اظهار کرد: امروزه بیشتر افرادی که ورزش انجام می‌دهند یا در زندگی روزمره فعالیت زیادی دارند، زانو درد را تجربه می‌کنند اما نکته حائز اهمیت آنجاست که چه زمان این درد نیاز به پزشک و درمان پیدا می‌کند.

حسن‌زاده ادامه داد: زانو یکی از بزرگترین مفاصل بدن است که وظیفه تحمل وزن روی پاها را دارد بنابراین همه حرکات بدن ما به نوعی روی زانو و مفصل مچ پا مؤثر است؛ آسیب‌‌های شایع در این ۲ مفصل یعنی مچ پا و زانو وجود دارد اما مفصل زانو از آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که آسیب در این ناحیه می‌تواند ناتوان کننده باشد.

وی بیان کرد: به طور کلی قانونی در علم پزشکی وجود دارد اینکه هر دردی بیش از ۲ هفته به طول انجامید نیاز به مراجعه به پزشک و پیگیری درمان دارد در غیر این صورت ممکن است درد مزمن شده و اختلالات دیگری را به همراه داشته باشد؛ توجه داشته باشید که اختلالاتی مانند صدا دادن مفاصل نیز مشکل تلقی نمی‌شود و نیازی به درمان ندارد مگر اینکه این صدا دادن همراه با درد و التهاب باشد، نکته اساسی آنجاست که هر گاه فردی بعد از آسیب دیدگی یا حتی بدون حادث شدن اتفاقی احساس خالی کردن، تورم، تب یا لرز شد، نیاز به درمان و مراجعه به پزشک به وجود می‌آید، این امر به خصوص در جوانان و کسانی که ورزش می‌کنند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و باید اگر احساس قفل شدن یا درد مزمن ایجاد شد برای ادامه درمان به پزشک مختصص مراجعه کنند.

متخصص ارتوپدی و جراح زانو و عضو انجمن ارتوپدی ایران با اشاره به اینکه آسیب‌های ساده ورزشی می‌تواند در سنین سالمندی منجر به بروز آسیب‌های جدی شود، گفت: در اغلب موارد شاهد هستیم که ورزشکاران حرفه‌ای در سنین سالمندی با مشکلات جدی‌تر نسبت به افراد عادی مواجه می‌شوند و درد بیشتری را تجربه می‌کنند که می‌تواند ریشه در آسیب‌های گذشته داشته باشد.

حسن‌زاده افزود: متخصصین ارتوپدی می‌توانند برای کاهش آسیب و کمک به درمان آسیب‌های گذشته شما را برای ایجاد آمادگی مناسب استفاده صحیح از عضلات و ابزارهای ورزشی همراهی کنند، انتخاب تجهیزات مناسب و رعایت اصول ورزشی می‌تواند از بروز چنین اختلالاتی در مفاصل جلوگیری کند. بسیاری از این آسیب‌های ساده می‌تواند در سنین بالاتر منجر به ایجاد آسیب‌های جدی و حتی ناتوانی در فرد شود.

وی تاکید کرد: توجه داشته باشید که در هنگام بروز آسیب‌دیدگی هر نوع گرم‌کردنی می‌تواند درد مفاصل را کاهش دهد اما این به معنای بهبودی آن نیست و در آسیب‌های شدید نیاز به درمان وجود دارد، همچنین در برخی موارد سعی می‌کنند تا با بستن مداوم زانو جلوی بروز آسیب را بگیرند و این در حالی است که این بستن‌های مداوم باعث آتروفی یا آب شدن عضلات ناحیه آسیب دیده می‌شود؛ بنابراین استفاده از زانو بند نیاز به تجهیز پزشک دارد و فقط در موارد حاد از آن استفاده می‌شود؛ بستن زانو برای درمان باید کوتاه مدت باشد و استفاده طولانی مدت از زانو‌بندها می‌تواند مشکلات دیگری را به همراه داشته باشد.

متخصص ارتوپدی و جراح زانو و عضو انجمن ارتوپدی ایران تصریح کرد: شاهد این ماجرا را می‌توانید بیمارانی بدانید که بر اثر شکستگی مجبور به گچ گرفتن طولانی مدت زانوهایشان می‌شود و بعد از باز کردن گچ متوجه لاغر شدن شدید زانو و ضعف در عملکرد آن می‌شود، بنابراین استفاده خودسرانه از زانو‌بندها برای طولانی مدت ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری را برای مفاصل زانو به همراه داشته باشد.

حسن‌زاده یادآوری کرد: بهترین راهکارها برای جلوگیری از آسیب‌های زانو رعایت اصول ورزشی و تغذیه‌ای است، داشتن تغذیه مناسب می‌تواند از ضعیف شدن زانو و عضلات ناحیه زانو جلوگیری کرده و شما را از آسیب‌هایب ناحیه دور کند؛ بهتر است پروتئین غذا را افزایش داده و عضلات اطراف زانو را تقویت کنیم. در هنگام انجام حرکات ورزشی گرم کردن و سرد کردن را فراموش نکنید و از اعمال کشش و فشار ناگهانی به روی زانوها اجتناب کنید، رفتارهای غلطی مثل بلند کردن ناگهانی وسایل مثل چمدان می‌تواند بعد از مدتی آسیب‌های شدید زانو را برای شما به همراه داشته باشد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 472105 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟