درمان افسردگی با هر آنچه که در آشپزخانه تان دارید

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: بهترین مواد غذایی برای درمان افسردگی شامل آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین C، ویتامین E است.

خدیجه رحمانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره مواد غذایی مفید برای درمان افسردگی اظهار کرد: بهترین مواد غذایی برای رفع افسردگی شامل آنتی اکسیدان یا به اصطلاح آنتی استرس است مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان به چند دسته تقسیم می‌شوند.

وی افزود: دسته اول مواد آنتی اکسیدانی شامل بتاکاروتن است که منابع غذایی آن سبزیجات و میوه‌های زرد رنگ مانند هویج، کدو تنبل، طالبی، خربزه، زردآلو، هلو و شفتالو است؛ این میوه‌های زرد رنگ هرچه تیره‌تر باشند بتاکاروتن بیشتری دارند.

اهمیت ویتامین C در سبزیجات تازه

رحمانی بیان کرد: آنتی اکسیدان دوم ویتامین C است؛ مواد غذایی حاوی این ویتامین شامل مرکبات، کیوی، توت فرنگی، گوجه فرنگی، انواع فلفل و فلفل دلمه‌ای است؛ به طور کلی میوه و سبزیجات تازه دارای اهمیت زیادی از نظر ویتامین C هستند، زیرا این ویتامین ناپایدار است و سریعا از بین می‌رود.

بیشتر بخوانید: افسردگی چیست و چند نوع دارد؟ + معرفی علائم جسمی افسردگی

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: ویتامین E سومین آنتی اکسیدان است که شامل مغز‌هایی مانند پسته، گردو، بادام، دانه‌ها مثل کدو، تخمه آفتابگردان و جوانه گندم و همچنین روغن‌های گیاهی که در صنعت به آنها ویتامین اضافه می‌شود.

نقش مصرف اسیدچرب امگا ۳ در کاهش افسردگی

وی گفت: استفاده از اسید‌های چرب امگا ۳ روش دیگر برای مقابله با افسردگی است؛ مطالعات نشان داده در جوامعی که اسید چرب امگا ۳ بیشتری مصرف می‌کنند، بروز افسردگی کمتر است.

رحمانی اظهار کرد: اسید چرب امگا ۳ در مواد غذایی، شامل انواع ماهی‌های چرب مثل سالمون، ساردین و تن، تخمه بذرکتان، مغز‌ها به ویژه گردو، روغن‌های کانولا، سویا و زیتون می‌شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: مصرف ویتامین D در درمان افسردگی دارای اهمیت بالایی است به همین دلیل افرادی که مبتلا به افسردگی هستند در ابتدا باید از نظر این ویتامین مورد بررسی و چکاپ قرار بگیرند؛ زیرا ویتامین D در تمام سلول‌های بدن و گیرنده‌های مغز وجود دارد و اگر مقدار آن در بدن کم باشد موجب افسردگی خواهد شد.

وی اظهار کرد: مصرف سلنیوم هم برای درمان افسردگی بسیار کمک کننده است؛ این ماده در حبوبات، لبنیات کم چرب، غذاهای دریایی و غلات کامل یافت می‌شود.

رحمانی گفت: یکی از راه‌های پیشگیری از افسردگی جلوگیری از افت قند خون و بهترین راه حل برای کنترل قند خون استفاده از کربوهیدرات‌های پیچیده مثل نان سبوس دار و حبوبات است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: غذاهای غنی از پروتئین از جمله گوشت لخم، حبوبات، لبنیات شامل ماست، شیر و پنیر و تخم مرغ باید در هر وعده غذایی وجود داشته باشند؛ همچنین حفظ وزن نرمال، داشتن ورزش مناسب و استفاده از آب به مقدار کافی در درمان افسردگی بسیار موثر است.

وی اظهار کرد: از آنجایی که تمام واکنش‌های بدن در آب انجام می‌شوند بنابراین کمبود آب در بدن مشکل ایجاد می‌کند و باعث بیماری‌هایی از جمله افسردگی می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 471611 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟