مقابله با آلزایمر با مرطوب کردن پوست بدن

 کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند استفاده از کرم‌های مرطوب کننده سبب کاهش خطر تشکیل مواد شیمیایی مرتبط با بیماری آلزایمر در افراد می‌شود.

البته استفاده از کرم مرطوب کننده به معنای محافظت صد درصدی در برابر آلزایمر نیست، اما می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را در افراد کاهش دهد.

کارشناسان اعتقاد دارند التهاب و دسته‌ای از سلول‌های ایمنی بدن به نام cytokines می‌توانند در ایجاد پروتئین‌های سمی در مغز و ابتلا به این بیماری در افراد اثرگذار باشند.

پوست بزرگ‌ترین ارگان بدن است و سبب کاهش بسیاری از cytokines را در زمان بروز التهاب در بدن کاهش می‌دهد.

پوست بدن انسان در کودکی و جوانی به میزان کافی حاوی رطوبت است، اما به تدریج و با افزایش سن میزان رطوبت پوست کاهش می‌یابد و درنتیجه cytokines‌ها سبب ایجاد التهاب می‌شوند.

این سبب می‌شود تا میزان فراوانی از مواد شیمیایی از راه جریان خون به اندام‌های بدن و به ویژه مغز برسند و زمینه ساز ابتلا به آلزایمر می‌شوند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا، درسان فرانسیسکو دریافتند زمانی که پوست بدن افراد سالمند چرب و مرطوب شود؛ میزان cytokines در خونشان کاهش می‌یابد.

ماده cytokines برای ترمیم مناطق دچار التهاب دربدن ترشح، اما زمینه ساز ابتلای افراد به بیماری آلزایمر می‌شود؛ پوست خشک، ترک خورده و قرمز که از جمله مشکل‌های شایع در پوست افراد سالمندان به ویژه مردان است می‌تواند با آزاد کردن مواد شیمیایی در خون زمینه ساز ابتلای افراد به بیماری آلزایمر شود.

استفاده از کرم‌های مرطوب کننده سبب حفظ سلامت پوست، ترمیم آسیب دیدگی‌ها و نگهداری از آن می‌شود و در دراز مدت خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد.

بنا بر آخرین آمار‌ها بیماری آلزایمر ششمین علت مرگ و میر در کشور آمریکاست. یکی از هر ۱۰ آمریکایی مبتلا به بیماری آلزایمر است و هنوز روش درمانی قطعی برای پیشگیری و درمان آن کشف نشده است.

کارشناسان اعتقاد دارند انباشت پلاک‌های مخرب سمی به نام پروتئین بتاآمیلیوئید و التهاب از جمله اصلی‌ترین دلایل ابتلای افراد به بیماری آلزایمر است.

التهاب بخش مهمی از پاسخ سیستم ایمنی بدن به عواملی است که از نظر آن تهدیدی برای سلامت فرد محسوب می‌شوند؛ در زمان بروز مشکل‌هایی چون اگزما، آکنه، بریدگی، سوختگی، خراش، حشره و مارگزیدگی سیستم ایمنی بدن فعال و درصدد ترمیم و کاهش خطر التهاب برمی آید.

یک دسته از سلول‌های ایمنی cytokines هستند که برای کاهش التهاب و بهبود آسیب مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما اگر نتوانند آسیب را به طور کامل ترمیم کنند با ورود در جریان خون سبب ورود مواد شیمیایی خطرناک به مغز می‌شوند.

محققان سطح بالایی از سیتوکین cytokines‌ها را در جریان خون بیماران مبتلا به آلزایمر و سایر طیف‌های بیماری شناختی دمانس شناسایی کرده‌اند.

حتی یک التهاب پوستی کوچک نیز می‌تواند زمینه ساز تولید میزان فراوان cytokines در جریان خون شود.

کارشناسان دانشگاه کالیفرنیا در این پژوهش به روی ۳۳ سالمند در دو گروه آزمایش انجام داده اند و داوطلبان روزانه بدن خود را با استفاده از کرم مرطوب کرده اند.

پس از یک ماه از شروع آزمایش، میزان cytokines درخون دو گروه سالمند مورد بررسی قرارگرفت و میزان این ماده در خون سالمندان دسته اول که از کرم استفاده کرده اند به میزان فراوان کمتر از گروه دوم بود.

پژوهش‌های پیشین نیز ارتباطی قوی بین ابتلا به بیماری آلزایمر و مشکل‌های پوستی را اثبات کرده است؛ افراد مبتلا به مشکل‌های پوستی، چون آکنه روزاسه و پسوریازیس بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر و دمانس قرار دارند.

کارشناسان به افراد برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر توصیه می‌کنند سبک زندگی خود را بهبود ببخشند، مصرف مواد خوراکی سالم شامل انواع میوه و سبزیجات، مصرف مواد پروتئینی دریایی، انجام ورزش منظم، داشتن خواب کافی، استحمام به میزان مناسب، کنترل فشارخون و مرطوب نگه داشتن پوست می‌تواند در پیشگیری از آلزایمر راه گشا باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 471101 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟