بلایی که وای فای سر سلامتی تان می آورد

 استفاده از وای فای در منزل، محل کار، کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها، مراکز خرید و خلاصه هر جایی که امکانش باشد به امری طبیعی و گاها ضروری تبدیل شده و کاربران اینترنت به‌قدری به امواج وای فای وابسته شده‌اند که گاها مودم‌های خود را بالای تخت خواب خود قرار می‌دهند تا در نزدیک‌ترین حد ممکن به مرکز این امواج بخوابند.
البته آنلاین بودن و مطلع شدن از اطلاعات مفید و یا استفاده از اینترنت می‌تواند بسیار مفید باشد اما طبیعی است که بهره بردن از این امکانات بی‌ضرر هم نباشد. این‌طور که پیداست وای فای در سال ۱۹۹۷ معرفی شده است و از آن زمان تاکنون مطالعات و تحقیقات بسیاری هم روی این فناوری انجام شده است. مطالعاتی که به وضوح نشان داده است که وای فای می‌تواند تاثیرات منفی و مخربی بر روی سلامتی کلی، سلامتی مغز و به خصوص بر روی کحودکان داشته باشد. البته همانطور که گفته شد وای فای امتیازات و امکانات بسیار جالب و مفیدی را در اختیار ما قرار داده اما در قبال این مزایا طبیعی است که یکسری معایب هم داشته باشد.

در این مطلب از تبیان به چند مورد از مضرات وای فای اشاره می‌کنیم.

۱- دامن زدن بر بی‌خوابی

احتمالا برای شما هم پیش آمده که برخی شب‌ها بی‌خوابی به سراغتان بیاید و یا برخی شب‌ها بدون آنکه دلیل مشخصی داشته باشد از خواب برخواسته باشید. البته جالب است بدانید فقط شما درگیر این مسئله نیستید و افراد بسیاری در دنیا با این موضوع رو‌به‌رو شده‌اند. این موضوع به‌قدری افزایش یافته بود که کارشناسان را در سال ۲۰۰۷ بر آن داشت تا تحقیقاتی گسترده در این

زمینه انجام دهند. در این آزمایش افرادی را در معرض سیگنال‌های الکترومغناطیسی ضعیف قرار دادند و متوجه شدند که این افراد بعد از قرار گرفتن در معرض این امواج خیلی سخت‌تر از قبل به خواب رفتند و امواج مغزی آن‌ها نیز دچار تغییراتی شده بود.

برخی معتقدند خوابیدن در نزدیکی موبایل و یا زندگی و خواب در آپارتمان‌هایی که توسط امواج وای فای احاطه شده است در طولانی مدت بسیار مشکل ساز خواهد بود.

۲- ایجاد اختلال در رشد

قرار گرفتن در معرض تشعشعات فرکانس رادیویی غیر حرارتی که از وای فای و موبایل ناشی می‌شوند، می‌تواند باعث ایجاد اختلال در روند رشد طبیعی سلول‌ها شود. مطالعات و تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شده که محققان در ایجاد اختلال در سنتز پروتئینی سلول‌ها اتفاق نظر دارند. به ویژه که این اتفاق در بافت‌های در حال رشد، به‌خصوص کودکان و نوجوانان بسیار مشهود است.

۳- تاثیر بر رشد سلول‌ها

گروهی از دانش آموزدان دانمارکی در این زمینه تحقیق انجام دادند تا متوجه بشوند امواج وای فای چه تاثیری بر روی گیاهان می‌گذارد. در این تحقیق گروهی از گیاهان در یک اتاق بدون وای فاوی و گروهی دیگر از همان گیاهان را در اتاقی با دو مودم وای‌فای (که به اندازه یک گوشی موبایل امواج تولید می‌کند) قرار دادند. اگر می‌پرسید که نتیجه چه بوده است باید بگوییم که گیاهانی که در معرض امواج وای فای بودند هیچ رشدی نکردند.

۴- تاثیر منفی در عملکرد مغز

کارشناسان تحقیقی را درورد تاثیر شکبه‌ی ۴G بر روی مغز انسان انجام دادند. در واقع در این آزمایشات از تکنولوژی MRI استفاده شد و مشخص شد مغز افرادی که در معرض امواج ۴G قرار گرفته‌اند، در برخی از مناطق با کاهش عملکرد مواجه شده است. البته نکته‌ی جالب دیگر این است که این امواج می‌تواند باعث کاهش تمرکز هم بشود.

۵- کاهش فعالیت مغزی در زنان

چندی پیش ۳۰ فرد سالم در یک تست حافظه شرکت داده شدند. از این ۳۰ نفر، ۱۵ نفر مرد و ۱۵ نفر زن بودند. در تست اول هر ۳۰ نفر بدون آنکه در معرض امواج وای فای قرار بگیرند در تست شرکت کردند و هیچ مشکلی در انجام تست حافظه نداشتند. اما در تست دوم همه افراد در معرض امواج ۲.۴GHz وای فای به مدت ۴۵ دقیقه قرار گرفتند. بعد از انجام تست مشخص شد و مشخص شد فعالیت مغزی و میزان انرژی در زنان به شدت کاهش داشته و تحت تاثیر قرار گرفته است.

شاید عدم استفاده از اینترنت و شبکه‌های وای فای به کاری دشوار تبدیل شده باشد. اما می‌توانیم اقداماتی انجام دهیم که کمتر در معرض این امواج قرار گیریم. به‌طور مثال می‌توانیم هنگام خوابیدن و یا زمان‌هایی که نیازی به استفاده از اینترنت نداریم مودم‌ها را خاموش کنیم. شاید با این‌کار مثل یک انسان اولیه عاری از تشعشعات و امواج نشویم اما به هر حال از میزان قرارگیری ما در امواج کاسته خواهد شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 470935 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟