بیمه سلامت بدن با خوراکی خوشمزه

کلیه نقش مهمی در از بین بردن سموم و مواد نامناسب از جریان خون دارد. برای بهبود عملکرد و محافظت از آن باید مواد غذایی سالم را در برنامه‌غذایی خود قرار دهید. غذا‌هایی که دارای آنتی‌اکسیدان هستند با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد در بدن به سلامت آن و تمام اعضا، از جمله کلیه‌ها کمک کرده و با جلوگیری از اکسیداسیون به افراد مبتلا به بیمار‌های مزمن کلیوی و بیماران دیالیزی کمک می‌کند. در این صورت پیشنهاد می‌شود که بادمجان را برای بهبود وضعیت سلامتتان به رژیم‌ غذایی خود اضافه کنید. در ادامه قصد داریم به مواد مغذی موجود در بادمجان و فواید بادمجان آن بپردازیم.

پتاسیم

وجود پتاسیم در بادمجان آن‌ را به ماده‌غذایی مفیدی برای کلیه‌ها تبدیل کرده است گرچه این پتاسیم موجود در آن کم و در هر فنجان حدود 2 میلیگرم است. بنابراین وجود مقدار کم پتاسیم در آن به سلامت کلیه‌ها کمک می‌کند.

برای داشتن کلیه‌های سالم لازم است سایر موادی که مقداری پتاسیم دارند را نیز روزانه استفاده کنید، از این مواد می‌توان به سیب، بلوبری، کاهو، انگور، نخود‌فرنگی، پیاز، قارچ، هلو و هندوانه اشاره کرد.

سدیم

توصیه پزشکان برای داشتن کلیه‌های سالم این است که دریافت سدیم روزانه کمتر از 2300 میلیگرم باید تا فشار خون در حدود 90/140 میلیمتر‌جیوه باقی بماند. بنابراین بادمجان با داشتن سدیم کم گزینه مناسبی خواهد بود. راه‌های زیادی برای طبخ و آماده کردن بادمجان وجود دارد، می‌توانید به صورت حلقه حلقه در سبزیجات، روغن زیتون و آبلیمو مزه‌دار کنید و بعد کبابی کنید. همچنین می‌توانید آن بادمجان را حلقه حلقه کرده و در تخم مرغ و خرده نان بغلتانید و در مقدار کمی روغن سرخ کنید.

از طرف دیگر برای افزایش سلامت کلیه‌ها باید مصرف مواد غذایی که سدیم بالایی دارند را قطع کنید برای مثال غذاهایی مثل هات داگ و سوپ آماده، سبزیجات کنسروی، خیارشور، اسنک‌هایی مثل چیپس و پفک.

فسفر

توصیه برای بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی (CDK)، محدود کردن برخی از مواد معدنی در رژیم غذایی به دلیل جلوگیری از تولید مواد مضر و سموم در خون است.

همانطور که اشاره شد این ماده دارای مقادیر کم سدیم، پتاسیم و فسفر است به همین دلیل گزینه مناسبی محسوب می‌‌شود.

آنتی‌اکسیدان

بادمجان سرشار از آنتی‌اکسیدان است که آن را به ماده غذایی پرفایده‌ای تبدیل می‌کند. محتوای آنتی‌اکسیدان‌ها همچنین شامل فلاونوئید‌ها و پلی فنل‌ها است که رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برند. به علاوه ثابت شده است که اثرآنتی‌اکسیدانی از سرطان و رشد تومور‌ها در بدن پیشگیری می‌کند.

کاهش وزن

از دیگر فواید بادمجان این است که ماده غذایی کم کالری محسوب شده، چربی ندارد و همچنین دارای مقادیر بالای فیبر است به کاهش وزن کمک می‌کند. با خوردن این ماده‌غذایی دیرتر احساس گرسنگی خواهید کرد. پیشنهاد می‌شود که رژیم غذایی متعادلی با خوردن سایر میوه‌ها و سبزیجات داشته باشید.

بهبود گردش خون

یکی دیگر از مزایای سلامتی و فواید بادمجان بهبود گردن خون و به ویژه خونرسانی به مغز است که می‌توان آن را به وجود مواد مغذی مرتبط دانست.

کاهش کلسترول

به دلیل وجود مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌ها به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند و به این ترتیب به سلامت قلب و عروق هم منجر می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 470141 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟