خواب آرامش شبانه در گرو ترک عادت های ناپسند

1- زمان استفاده از صفحه نمایش را در شب کم کنید

برای آنکه بتوانید خواب خوب و در نتیجه وزن ایده آلی داشته باشید قبل از خواب به صفحه تلویزیون یا مانیتور خیره نشوید. محققان در مؤسسه پلی تکنیک " رنسلار" به این نتیجه رسیدند که نور آبی منعکس شده از صفحه مانیتور و... باعث کاهش ۲۳ درصدی ملاتونین در بدن می‌شود.

ملاتونین هورمونی است که که ساعت خواب بدن را تنظیم می‌کند و اگر میزان ترشح آن کم شود باعث اختلالات خواب و بیداری شده و در نتیجه خطر چاقی و دیابت را افزایش می‌دهد.

به عبارت دیگر، نگاه کردن به انواع صفحه‌هایی که نور آبی دارند به خصوص زمان خواب، بدن را دچار مشکل می‌کند و به فرد آسیب می‌رساند.

2- با یوگا فکر و ذهنتان را آرام کنید

پژوهشی در سال ۲۰۰۹ نشان داد که یوگا قبل از خواب، کیفیت آن را بهتر می‌کند و افسردگی را در طول روز از بین می‌برد. تمرینات یوگا قبل از قبل به کاهش وزن کمک بسیاری می‌کند و باعث شادی و خوشحالی خلق و خوی افراد می‌شود.

3- زود شام بخورید

خوردن شام در ساعات اولیه بعد ازظهر راهی مؤثر در کاهش وزن است.

به گفته محققان، تأثیر انسولین در روز بیشتر است. این برای شما چه مفهومی دارد؟ انسولین هورمونی است که با گرفتن قند از خون باعث کاهش قندخون می‌شود و با تجمع در ماهیچه‌ها به عنوان یک منبع سوخت، انرژی را افزایش می‌دهد.

چون ترشح انسولین در شب کم می‌شود پس اگر شما شام را دیروقت بخوردید و در آن مقادیر زیادی کربوهیدرات و انواع قند‌ها را استفاده کنید مسلما به چند روز نمی‌کشد که افزایش وزن خود را به راحتی حس می‌کنید.

4- میان وعده‌ای سرشار از پروتئین بخورید

اگر می‌خواهید در شب میان وعده‌ای داشته باشید به شما پیشنهاد می‌کنیم به سراغ مواد غذایی با پروتئین بالا بروید. یک مطالعه در این زمینه نشان داده است که خوردن غذا‌هایی با کالری زیر ۱۵۰ نه تنها شما را چاق نمی‌کند بلکه برای سوخت و ساز پروتئین عضلانی هم بسیار مفید است و باعث افزایش سلامت قلب و عروق می‌شود. همچنین خوردن پروتئین قبل از خواب برای داشتن شبی آرام و خوابی بدون دغدغه مناسب است.

5- ذهنتان را تحریک کنید

اکثر ما این تجربه را داشتیم که با مرور وقایع روزانه به رختخواب می‌رویم. حال اگر این وقایع روز سختی را برای شما ساخته اند احساس ناامیدی و غم و خستگی به شما غلبه می‌کند و درنتیجه باعث می‌شود شما به خوردن انواع تنقلات رو بیاورید.

تحقیقات نشان می‌دهد که احساس خستگی و ناامیدی داشتن رابطه‌ای مستقیم با خوردن غذا‌های ناسالم و با کالری زیاد دارد. پس بهترین راه برای دور نگه داشتن ذهنات از خستگی وملالت این است که آن را تحریک کنید. بهترین پیشنهاد برای این کار کتاب خواندن، نوشتن، ضبط پادکست و... است.

6- دمای اتاقتان کمی سرد باشد

محققان به این نتیجه رسیده اند که سرد بودن هوا هنگام خواب شب می‌تواند باعث کاهش وزن شود. در مطالعاتی که سال ۲۰۱۴ انجام شد به این نتیجه رسیدند که در معرض هوای سرد بودن باعث رشد چربی‌های قهوه‌ای در بدن می‌شود. شاید با خودتان بگویید چرب که موجب چاقی می‌شود، اما این نکته را بدانید که چربی‌های قهوه‌ای از انواع چربی‌ها در بدن هستند که در کاهش وزن کمک می‌کنند.

حرف آخر:

شما هم می‌توانید عادت‌های شبانه خود را یادداشت و با این موارد مقایسه کنید. مطمئن باشید اگر عادت‌های بالا را رعایت کنید در کم‌ترین زمان ممکن به وزن دلخواهتان می‌رسید.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 468802 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟