مغزتان با خمیازه خنک می شود

محققان تا امروز بر این باور بودند که علت اصلی خمیازه، اکسیژن رسانی به مغز یا خون است، ولی تحقیقات اخیر نشان می دهد که خمیازه باعث تنظیم حرارت مغز می شود.

دمای مغز تابع عواملی مانند چرخه خواب، استرس و تحریک غشای مغز است.

زمانی که دمای مغز افزایش می یابد، نیاز به خمیازه احساس می شود تا هوای خنک جایگزین هوای گرم ناحیه مغز شود.

در خمیازه معمولا دیواره نازک خلفی سینوس فک بالا مانند پمپ دم عمل می کند و مانند یک سیستم خنک کننده، دمای مغز را کاهش می دهد.

سیستمی مشابه این سیستم خنک کننده در پرندگان نیز گزارش شده است.

در هنگام خمیازه، جریان خون در ناحیه گردن، سر و صورت افزایش پیدا می کند و هوای خنک وارد شده به بدن باعث کاهش دمای مایع مغزی-نخاعی و خون می شود.

کاهش دمای مغز باعث افزایش کارایی این سیستم پیچیده و بهبود خلق و خو می شود.

در ادامه تحقیقات آمده است که فرکانس خمیازه در فصل های مختلف سال متفاوت است.

نتایج این تحقیقات نه تنها در دانش فیزیولوژی کاربرد دارد، بلکه در درک بهتر بیماری های صرع و ام اس نیز موثر است.

علاوه بر این، خمیازه های ممتد می تواند نشانه ای بر وجود نوعی اختلال در مغز باشد.

خمیازه با افزایش سن کاهش می یابد

مطالعات جدید نشان می دهد خمیازه کشیدن با افزایش سن، کاهش می یابد.

تحقیقات دانشگاه «دوک» حاکی از آن است که بین سن و خمیازه کشیدن یک رابطه قوی وجود دارد و این خمیازه کشیدن ربطی به خستگی یا میزان سطح انرژی فرد ندارد.

محققان اکنون در حال بررسی این موضوع هستند که آیا خمیازه کشیدن در اثر مشاهده خمیازه دیگران، ارثی است یا خیر. هدف آنها این است که با کشف این امر بتوانند به درمان اختلالات سلامت ذهنی کمک کنند.

مبتلایان به اوتیسم و اسکیزوفرنی توانایی اندکی برای خمیازه کشیدن دارند و از این رو محققان می گویند شناخت ژن های دخیل در کدگذاری سرایت خمیازه می تواند مسیرهای نوینی را برای درمان این بیماران فراهم آورد.

در این بررسی به ۳۲۸ فرد شرکت کننده، یک ویدیوی سه دقیقه ای نشان داده شد که در آن افراد خمیازه می کشیدند. هر فرد می بایست وقتی خمیازه می کشید، دکمه ای را فشار می داد.

در کل ۶۸ درصد از شرکت کنندگان خمیازه کشیده بودند. از این تعداد ۸۲ درصد افراد زیر ۲۵ سال ، ۶۰ درصد از افراد بین ۲۵ تا ۴۹ سال و ۴۱ درصد افراد بالای ۵۰ سال بودند.

دکتر «الیزابت سیرولی» استادیار دانشگاه «دوک» در «دورهام» کالیفرنیای شمالی و مجری این تحقیقات گفت: این نخستین تحقیقاتی است که به یک گروه کامل از عوامل پرداخته است و بزرگ ترین مطلعه از نظر تعداد افراد شرکت کننده محسوب می شود.

محققان می گویند: این یافته ها می تواند به شناخت اینکه چرا خنده و سرفه نیز مسری است کمک کند.

منبع: تبیان

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 465367 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟