درمان بی اشتهایی با یک گیاه شگفت انگیز

 گلپر گیاهی است مقوی معده و سایر اندام های دستگاه گوارش و دفع کننده نفخ دستگاه گوارش، ترشحات معده را زیاد کرده و سموم بدن را دفع می کند، ضدعفونی کننده و میکروب کُش قوی است، خوردن آن شیر زنان را زیاد می کند، خوردن آن به میزان کم، باعث نشاط و شادی شده و در هضم غذا موثر است.

گلپر گیاهی چند ساله از تیره جعفری است که بیشتر در نقاط مرتفع کوهستان های ایران و نقاط دیگر می روید، با ریشه های ضخیم و برگ های کاملا بریده که پیشینیان برای آن خواص بسیاری شمرده اند، از جمله اینکه موجب نیروی بدن می شود ولی متاسفانه زیاد مورد توجه قرار نگرفته است.

گل های آن سفید مجتمع به صورت چتر در انتهای ساقه های گل دهنده در قسمت بالای گیاه ظاهر می شود. میوه آن تخم مرغی، کمی ضخیم و معطر به رنگ سبز تیره به طول 5/1 تا سانتی متر است.جوانه‌‌ها، ساقه‌‌ها و غنچه‌های نورسته آن بیشتر مورد استفاده قرار می‌‌گیرند.

مواد شیمیایی موجود در گلپر عبارتند از: استات هکسیلیک، استات استیلیک و بوتیرات متیلیک و بوتیرات اتیلیک و اسیدهای مختلف دیگر که بوی تند آن از آنهاست. همچنین در گیاه گلپر نوعی اسانس روغنی و فرار نیز وجود دارد که از گرد آن برای معطر ساختن بعضی غذاها استفاده می شود.

خوردن مقدار متعادل گلپر باعث ایجاد شادی و نشاط می شود، همچنین رفع ناراحتی‌های اعصاب از دیگر خواص گلپر در طب سنتی بوده، به این منظور از دَم کرده ریشه این گیاه استفاده می شود.گلپر دارای خاصیت ضد عفونی کننده و میکروب کُش است. اسانس دانه‌های گلپر خاصیت ضدمیکروبی دارد و همانند سیر و پیاز شوینده معده محسوب می‌شود.استفاده از خواص گلپر برای درمان کمردردهای ناشی از رطوبت بسیار مفید است و متخصصان طب سنتی توصیه می کنند از این ادویه همراه با غذا استفاده شود.مصرف گلپر می‌تواند در بعضی افراد حساسیت یا آلرژی بوجود بیاورد.

یکی دیگر از مزایای غیر منتظره‌ روغن گلپر این است که عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد، بنابراین استفاده از آن یک درمان خوب برای تحریک رشد مغز و جلوگیری از اختلال مغزی در کودکان و سالخوردگان است.استفاده از روغن معطر گلپر همچنین به آرامش عصب‌ها بخصوص عصب‌های مغز پس از یک روز طولانی و دشوار کمک می‌کند. این روغن می‌تواند سیستم مغز بهتر را بهبود ببخشد و سبب ارتقاء عملکرد این ارگان شود.

زیاده‌روی در مصرف گلپر برای زنان باردار مضر بوده، زیرا خطر سقط جنین را به همراه دارد. استفاده زیاد از گرد گلپر باعث ایجاد تپش قلب می شود.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 465209 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟