باید و نبایدهای  غذایی در ایام نوروز

با فرارسیدن نوروز، بازار عید و بازدید و سفر‌های خانوادگی داغ می‌شود، در این میان رعایت برخی نکات تغذیه‌ای برای خانواده‌ها ضروری است.

 در آستانه سال نو، برای حفظ سلامت نکاتی را برای خرید و مصرف مواد غذایی از قبیل شیرینی، محصولات لبنی، آجیل و سوغاتی‌ به نکات زیر توجه کنید.

۱- شیرینی صرفا از مراکز و قنادی‌های مجاز خریداری شود.

۲- تا حد امکان از شیرینی‌های فاقد رنگ و اسانس ویا با حداقل مواد رنگی و اسانس استفاده گردد.

۳- در مصرف شیرینی و مواد قندی رعایت احتیاط صورت گیرد.

۴- مسافران نوروزی در طی سفر چنانچه شرایط نگهداری مناسب شیر را ندارند صرفا از شیر‌های استریل با ماندگاری بالا که پروانه ساخت معتبر دارند استفاده نمایند.

۵- از خرید پنیر‌های سنتی، پنیر‌های پیتزای فله ای، بدون بسته بندی و فاقد پروانه بهداشتی ساخت اکیدا خودداری شود.

۶- در هنگام مسافرت مصرف کفیر و دوغ ارجح می‌باشد که هم به دلیل تغیراقلیم و مصرف غذا‌های بین راهی، سنتی وبومی از بروز انواع عفونت‌های گوارشی پیشگیری و یا تا حد امکان باعث تقلیل حدت وشدت عفونت‌های گوارشی می‌شودضمنا از دیدگاه تغذیه‌ای هم بسیار سودمند‌تر از سایر نوشیدنی‌های رایج می‌باشد.

۷- افرادی که در هنگام مصرف شیر دچارمشکلات گوارشی می‌شوند مصرف شیر‌های کم یا بدون لاکتوز یا سایر فرآورده‌های لبنی نظیر ماست پنیر توصیه می‌شود.

۸- به دلیل مسافرت وتغییرات فصلی در ایام نوروز مصرف محصولات غذایی پروبیوتیک وپری بیوتیک (برخی مواد غذایی مانند ماست) توصیه می‌شود.

۹- در هنگام خرید ومصرف انواع فرآورده‌های گوشتی از نظر سلامت آن‌ها اطمینان کسب کرده و هرگونه تغییر رنگ، تغیر بافت و بو‌های غیر طبیعی نشانه اولیه فساد است.

۱۰- آحاد مردم و به خصوص جوانان ونوجوانان از مصرف لواشک، آلوچه و آلو‌های رنگی فاقد پروانه بهداشتی ساخت جدا پرهیز کنند، چون رنگ به کار رفته در اغلب آن‌ها غیر خوراکی بوده و باعث عوارض و بیماری‌های متعدد در مصرف کننده‌ها می‌شود.

۱۱- مردم بهتراست از آجیل‌های بسته بندی، دارای پروانه بهداشتی ساخت و کم نمک هستند استفاده کنید و در صورت عدم دسترسی به آن ضمن خرید از مراکز معتبر از انواعی که دارای رنگ و بوی نامناسب بوده، تغییر طعم داده ویا آجیل‌های دوآتشه خودداری کنید.

۱۲- درهنگام مصرف محصولات غذایی به چراغ راهنمای تغذیه‌ای (درخصوص سه رنگ قرمز، نارنجی وسبز) مندرج در بسته بندی محصولات که نشان دهنده وضعیت تغذیه‌ای می‌باشد توجه شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 465178 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟