رژیم های سم زدایی بدون پشتوانه علمی اند

مهدی رحمانی : بدن انسان دارای اندام‌هایی مانند پوست، روده، کبد و کلیه ها است که به طور مستمر سم زدایی کرده و مواد زائد را از بدن دفع می‌کنند.

وی اظهار داشت: سم زدایی طبیعی بدن ممکن است به دلایل مختلف از جمله رژیم های غذایی کمبود مواد مغذی ناشی از دارو، نفوذپذیری روده و تغییرات ژنتیکی دچار اختلال شود.

رحمانی ادامه داد: برخی از ادعاهایی که در رابطه با رژیم‌های سم زدایی مطرح می شود مانند کاهش وزن جادویی، بهبود هضم، بهبود وضعیت مو، ناخن و پوست و تقویت سیستم ایمنی بدن، آن طور که در تبلیغات بیان می شود از حدود یک روز تا چند هفته طول می کشند و در طول این مدت می توانند آسیب شدیدی به سلامت افراد وارد کنند.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: وقتی فرد گرسنه است و بدن کالری کافی دریافت نمی کند، بدن شروع به تولید مواد شیمیایی به نام کتون خواهد کرد و این مواد شیمیایی می‌توانند منجر به تهوع، کم آبی، ضعف، سرگیجه و تحریک پذیری شود، علاوه بر این، کمبود طولانی مدت پروتئین باعث می شود که بدن از عضلات خود برای تولید انرژی استفاده کند و می تواند سیستم ایمنی بدن را به خطر بیندازد.

به گفته رحمانی، در این رژیم غذایی اغلب فواید میوه ها و سبزی ها تبلیغ می‌شوند و گفته می شود که میوه ها و سبزی ها بخش مهمی از یک رژیم متعادل هستند و باید هر روز حداقل پنج واحد میوه و سبزی مصرف شود؛ اما هیچ یک از میوه ها و سبزی ها نمی توانند تمام نیازهای بدن را به ویتامین ها، مواد معدنی و غیره تامین کنند، بنابراین لازم است حداقل مقداری از تمام گروه های غذایی نیز مصرف شوند.

وی افزود: افرادی که رژیم‌های سم زدایی را تبلیغ می کنند، اغلب ادعا می کنند که برای سم زدایی بدن نیاز به حذف مواد غذایی مانند محصولات گندم و فرآورده های لبنی است، در صورتی که این غذاها مواد مغذی مهمی را برای ما فراهم می‌کند و حذف آنها غیرضروری و بالقوه مضر است.

رحمانی تاکید کرد: رژیم های غذایی سم زدایی می توانند عوارض جانبی شدیدی را به دنبال داشته باشند، انجام یک رژیم غذایی سم زدایی شدید به مدت طولانی ممکن است به میزان خطرناکی روی مقادیر ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین، چربی ها یا کربوهیدرات ها در بدن شخص تاثیر بگذارند و عملکرد بدن شخص را تحت تاثیر قرار دهند.

وی، احساس خستگی، سردرد، سرگیجه و حالت تهوع را از عوارض رژیم های سم زدایی بیان کرد و گفت: این علایم اغلب ناشی از کمبود دریافت غذای کافی بوده زیرا اغلب این رژیم‌ها کم کالری هستند و این کمبود دریافت غذا می‌تواند منجر به اشتیاق برای مصرف غذاهای با قند بالا و چربی بالا شود که می‌تواند منجر به این شود که شخص رژیم غذایی خود را ترک کند.

رحمانی خاطرنشان کرد: در بسیاری از رژیم‌های غذایی سم زدایی توصیه می‌کنند که لبنیات را حذف کنید که این کار باعث از دست دادن منابع کلسیم می‌شود در حالی که باید هر روز سه واحد لبنیات مصرف شود.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 464658 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟