خوراکی هایی که کلاژن سازی را فعال می کنند

 کلاژن خانواده‌ای ‌از پروتیین‌های فیبری خاص است که سلول‌های برخی از بافت‌های همبند در همه پستانداران و از جمله انسان را احاطه کرده است. این پروتیین‌ها را سلول‌های بافت همبند می‌سازند و کارشان حفظ انسجام و مقاومت مکانیکی در برابر کشش‌هاست. کلاژن‌ها با توجه به بافتی که در آن قرار گرفته‌اند، میزان مقاومت و کشسانی متفاوتی دارند. بخش قابل‌توجهی از ذخایر کلاژن در بافت استخوانی است اما کلاژن پوستی، چشم، مفصلی، عروقی و ماهیچه‌ای ‌هم داریم.

کلاژن در تمام طول عمر به طور طبیعی در بدن ساخته می‌شود اما به دلایل گوناگونی مثل کاهش سوخت‌وساز بدن با افزایش سن، تخریب بیش از حد کلاژن بافت همبند به دلیل آسیب‌های خارجی، تابیدن اشعه ماورای بنفش، آلودگی هوا و کمبود مواد مغذی لازم برای تولید کلاژن در رژیم غذایی، گاهی تولید کلاژن در بافت‌های همبند کاهش می‌یابد و عوارض ناشی از آن ظاهر می‌شود. این عوارض در پوست شامل شلی و افتادگی پوست و ظاهر شدن چین و چروک است.

چطور کلاژن طبیعی پوست را برای مدت بیشتری حفظ کنیم؟

تمام راهکارهایی که به تحریک کلاژن کمک می‌کند، بدون همکاری شما به جایی نخواهد رسید. در نهایت سلول‌های بدن هستند که باید کلاژن‌سازی کنند و این موضوع در گرو اصلاح شیوه زندگی و تغذیه سالم است. مصرف 5 واحد میوه و سبزیجات در طول روز و 8 لیوان آب، مصرف منابع طبیعی و تازه و باکیفیت پروتیینی، چربی و قندها و استفاده از منابع اسید‌های چرب ضروری از جمله ماهی‌ها، حفظ پوست در برابر آلودگی و اشعه‌های مضر آفتاب و ورزش می‌تواند در حفظ و تحریک کلاژن‌سازی در بافت‌ها کمک‌کننده باشد.

کلاژن پروتیینی است که در محصولاتی با منشاء حیوانی از جمله تخم‌مرغ، مرغ، ماهی و دانه‌های گیاهی و مغزدانه‌ها وجود دارد. برخی از مواد غذایی حاوی کلاژن نیستند اما به کلاژن‌سازی در بدن کمک می‌کنند از جمله:

میوه‌ها

اغلب میوه‌ها در عین اینکه حاوی ریزمغذی‌هایی هستند که برای داشتن پوستی لطیف، زیبا و درخشنده ضروری است به‌دلیل داشتن ویتامین C بالا در کار کلاژن‌سازی دخالت دارند. کیوی، مرکبات، آناناس و انبه از این نوع میوه‌ها هستند. میوه‌های قرمز مثل توت‌فرنگی، تمشک و گیلاس نیز علاوه بر داشتن ویتامین C بالا حاوی مقادیر قابل‌توجهی آنتی‌اکسیدان هستند که در کلاژن‌سازی نقش دارد.

سبزیجات

سبزیجاتی مانند بروکلی علاوه بر ویتامینC بالا حاوی آنتی‌اکسیدان‌های A و B است که از پیری سلولی ناشی از تاثیر رادیکال‌های آزاد بر پوست پیشگیری می‌کند و برای سلامت مو و ناخن و بهبود وضعیت پوست مفید است. گل کلم و کلم سفید هم از همین خانواده‌اند و در کلاژن‌سازی تاثیرگذارند. اسفناج سبزی مفید دیگری است که نه‌تنها به تولید و حفظ کلاژن در بدن کمک می‌کند بلکه حاوی مقادیر بالایی ویتامین K است و برای رشد و تقویت بافت‌های بدن لازم است. چغندر نیز حاوی نوعی آنتی‌اکسیدان است که با پیری پوست مقابله می‌کند و در روند کلاژن‌سازی نیز بی‌تاثیر نیست. بادمجان سبزی دیگری است که نه‌تنها آب فراوانی دارد و می‌تواند رطوبت بالایی به بدن برساند، به‌دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی به کلاژن‌سازی هم کمک می‌کند. گوجه‌فرنگی نیز به‌دلیل داشتن ویتامین C و لیکوپن نه‌تنها از پیری پوست پیشگیری می‌کند، بلکه نقش قابل‌توجهی در کلاژن‌سازی به صورت غیرمستقیم دارد.

مواد غذایی حاوی امگا3

مواد غذایی حاوی امگا3 نیز در افزایش میزان کلاژن‌سازی نقش دارند. گنجاندن مواد غذایی حاوی این اسید چرب ضروری مثل ماهی تن، قزل‌آلا، روغن‌های گیاهی و آجیل به رطوبت‌رسانی بیشتر و لطیف و درخشنده شدن پوست کمک می‌کند.

سویا و مشتقات آن

مشتقات سویا مثل شیر سویا و پنیر سویا نیز به‌دلیل داشتن نوعی ترکیب شیمیایی، در کلاژن‌سازی نقش دارند. این ترکیب جلوی فعالیت آنزیمی که مسبب کاهش خاصیت کشسانی پوست و انعطاف‌پذیری آن است را می‌گیرد.

گوگرد

عنصر مهم دیگری است که در کلاژن‌سازی دخیل است. موز، نارگیل و هندوانه حاوی مقادیر قابل‌توجهی از گوگرد هستند.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 464357 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟