ویتامین‌های ورزشکاری برای دوستداران ورزش

ویتامین‌ها ترکیبات آلی هستند که برای سوخت و ساز مواد غذایی و اعمال حیاتی بدن و رشد و نمو و تندرستی ضرورت دارند. تغذیه ناقص و رژیم غذایی نامناسب سبب کمبود یا فقدان یک یا چند ویتامین می‌شود و به بیماری‌های مختلف می‌انجامد.

 افرادی که دارای فعالیت بدنی فراوانی هستند نیاز به مواد غذایی بهتر و بیشتری دارند. انواع پروتئین ها ، چربی های مفید ، کلسیم و ویتامین ها از جمله نیازهای روزمره افراد ورزشکار یا نفراتی با فعالیتهای بدنی سنگین است. اما در این میان ویتامین ها از جمله مهمترین عناصر موثر در تقویت بدن و حفظ سلامت افراد هستند. در این مطلب قصد داریم تا شما را با 7 ویتامین ضروری برای افراد فعال و ورزشکار آشنا کنیم.

ویتامین A

یک ویتامین که نقش مهمی را در مراقبت و حفظ سلامتی پوست ایفا می کند. این ویتامین فرایند رشد سلول و استخوان را افزایش داده و در عین حال به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می کند.

ویتامین B2

این ویتامین به نام " ریبوفلاوین" نیز شناخته شده است و کارایی اصلی آن در بدن انسان تبدیل کالری های حاصل از مواد پروتئینی ، چربی و کربوهیدرات به انرژی است.

ویتامین B5

این ویتامین که به اسم " پانتوتنیک اسید " نیز مشهور شده است ملوکولهای را تشکیل می دهد که چربی و قند موجود در غذا را به انرژی مورد استفاده بدن تبدیل می کند.

ویتامین C

این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است که از سلولهای های ما محافظت کرده و در عین حال برای بازی یابی شرایط عادی پس از تمرینات سنگین ورزشی نیز مفید است.

ویتامین D

این ویتامین نقش بسیار مهمی در جذب کلسیم که ماده بسیار مهمی برای بحث استخوان سازی است دارد. این ویتامین در زمانی که بدن انسان در مقابل تابش نور آفتاب قرار گیرد در بدن انسان تشکیل می شود.

ویتامین E

این ویتامین یک آنتی اکسیدان است که به افزایش سلامت سلولی کمک کرده و با رادیکالهای آزادی که پس از تمرین ورزشی ایجاد شده و ممکن است به به بدن آسیب بزنند مبارزه می کند.

ویتامین K

این ویتامین به تولید پروتئینی کمک می کند که در حفظ سلامت و تقویت استخوان ها و دندان ها موثر است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 463111 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟