کاربردی ترین نکات برای خرید آجیل با کیفیت نوروز

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ها، از خرید و مصرف آجیل‌هایی که در مکان‌های مرطوب نگهداری شده و حاوی سم آفلاتوکسین هستند خودداری کنند.

 فاطمه مهرانی متخصص تغذیه در رابطه با مصرف تنقلات و آجیل سالم در تعطیلات نوروز گفت: هموطنان عزیز برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ها از خرید و مصرف آجیل‌هایی که در مکان‌های مرطوب نگهداری شده و حاوی سم آفلاتوکسین هستند خودداری کنند.

فاطمه مهرانی افزود: آجیل‌ها نباید در معرض رطوبت قرار گیرند، رطوبت می‌تواند به ایجاد سم افلاتوکسین کمک کند.

آفلاتوکسین ماده‌ای بسیار سمی و مقاوم است که باعث بروز مسمومیت حاد و مزمن در انسان و حیوانات می‌شود. این سم ممکن است در غلات، دانه‌های روغنی، ادویه جات، ذرت، بادام زمینی، پسته، فلفل قرمز، فلفل سیاه و میوه‌های خشک وجود داشته باشد و در طیف گسترده تری از خوراکی‌ها مشاهده شود.

مصرف مقدار ناچیز این سم به مدت طولانی موجب بروز انواع سرطان و اختلال متابولیکی ریز مغذی‌ها می‌شود.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: این مواد خوراکی همچنین نباید رنگ غیرطبیعی داشته باشند. متاسفانه برخی افراد سودجو به هنگام برشته کردن برخی مغز‌ها از رنگ‌های غیرمجاز صنعتی و یا شیمیایی که سرطان زا هستند استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: این مواد نباید خارج از فروشگاه در معرض گرد و غبار قرار بگیرند و باید در شرایط خشک و خنک نگهداری شوند. گاهی مشاهده می‌شود مغز‌ها در ویترین مغازه‌ها در معرض تابش نور مستقیم خورشید هستند که این امر می‌تواند باعث فساد مغز‌ها شود.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

 

 

کدخبر: 462579 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟