ترفندهای انتخاب بهترین رژیم غذایی

 آیا شما به هر رژیمی که ادعای کاهش وزن و لاغری سریع و تضمینی دارد، می‌توانید اعتماد کنید؟ از کجا بدانیم رژیم لاغری که به ما معرفی می‌شود، مؤثر است یا آسیب‌زا؟

با این مطلب از فیتامین همراه باشید تا با زیروبمِ انواع رژیم‌های لاغری آشنا شوید و بهترین انتخاب را برای تغییر سبک زندگی‌تان داشته باشید.

رژیم لاغری فستینگ یا روزه‌داری

رژیم فستینگ یا روزه‌داری چرخه‌ای است بین وقت‌هایی که باید چیزی میل کنید و زمان‌هایی که باید گرسنگی بکشید.

این رژیم غذایی بیشتر از اینکه روی بایدها و نبایدهای رژیم تأکید داشته باشد، زمان‌های خوردن و نخوردن را کنترل می‌کند. از طرفی، رژیم فستینگ شامل روش‌های مختلفی است:

روش ۸ از ۱۶: در این مدل از رژیم روزه‌داری، وعده صبحانه را به کلی حذف کرده و تا ۸ ساعت باید خوردنِ مواد غذایی را محدود کنید. بعد از اتمام ۸ ساعت محدودیت غذایی، دوباره ۱۶ ساعت باقی‌مانده روز را باید روزه بگیرید.

روش خوردن-توقف-خوردن: مدل دوم رژیم روزه‌داری شامل روزه‌داریِ ۲۴ ساعته در دو روز از هفته می‌شود. دقت کنید که دو روز انتخابی‌تان نباید پشت سرهم باشد.

روش ۵ به ۲: باید مجموع کالریِ دریافتی‌تان در دو روز از هفته را به ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری کاهش دهید؛ سپس ۵ روز باقی‌مانده از هفته را مثل همیشه غذا میل کنید.

روش جنگجو: در آخرین مدل، کل طول روز مقادیر کمی میوه و سبزی خام مصرف کرده و شام را حسابی میل می‌کنید.

کارکرد رژیم لاغری روزه‌داری: رژیم روزه‌داری، به‌خاطر محدودیت‌ها و کالریِ کمی که در طول روز دارد، منجربه لاغری و کاهش وزن می‌شود.همین مدل‌های ساده و کاربردی باعث می‌شود تا در طول روز کالریِ کمتری مصرف کرده و وزن کم کنید؛ البته به شرطی که کاهش کالریِ ایجاد شده را در زمان‌هایی که روزه نیستید، جبران نکنید.

لاغری با فستینگ: به‌طور کلی، رژیم روزه‌داری با هدف کاهش وزن موفقیت‌آمیز بوده و با پیروی از این رژیم می‌توان ۳ تا ۸% از کل چربی بدن را در طول ۳ تا ۲۴ هفته سوزاند.این شیوه برای جلوگیری از عضله‌سوزی هم، رژیم نسبتاً خوبی است؛ زیرا در کوتاه‌مدت سوخت‌وساز بدنتان را ۳٫۶ تا ۱۴% افزایش می‌دهد.

فواید رژیم لاغری روزه‌داری: رژیم روزه‌داری می‌تواند علائم التهابیِ بدن، سطح کلسترول، تری‌گلیسرید خون و قند خون را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

از طرفی، استفاده از این رژیم، باعث افزایش هورمون رشد ((HGH، بهبود حساسیت انسولینی و افزایش قدرت ترمیم سلولی می‌شود.

محدودیت‌های رژیم لاغری روزه‌داری: شاید گرفتن این رژیم برای افراد سالم و سرحال هیچ مشکلی ایجاد نکند، ولی بدون شک مناسب همه نیست. همچنین وزن فرد به حالت اولیه باز می‌گردد.برطبق مطالعات، این رژیم برای زنان چندان مفید نبوده و با توجه به همین علت، افرادی همچون زنان باردار، نوجوانان، جوانان و کودکان باید از گرفتن این رژیم پرهیز کنند.

رژیم لاغری جنرال موتورز

رژیم لاغری جنرال موتورژ شامل یک رژیم هفت روزه با قوانین متفاوت است. برطبق این رژیم باید روزانه ۸ تا ۱۲ لیوان آب بنوشید و بدنتان را همواره هیدراته نگه‌دارید.در رژیم جنرال موتورز نباید در ۳ روز اول، ورزش کنید. در این برنامه غذایی افراد اجازه دارند تا هر روز دو تا سه کاسه سوپ شامل کلم، کرفس، گوجه‌فرنگی، فلفل‌دلمه‌ای و پیاز میل کنند.این رژیم افراد را به خوردنِ میوه و سبزی تشویق می‌کند، اما با این وجود هیچ منبع و تحقیقی آن را تأیید نمی‌کند. با اینکه رژیم جنرال موتورز، بر خوردن میوه و سبزی تأکید دارد، اما متأسفانه کاهش وزنی که با این رژیم شکل می‌گیرد، پایدار نیست و دوباره برمی‌گردد.

رژیم لاغری دَش

واژه دش، مخفف عبارت «رژیم غذایی برای رفع فشار خون» است. این رژیم، پایه و اساس علمی داشته و صرفاً برای افراد مبتلا به فشار خون طراحی‌شده؛ البته بسیاری از محققان علوم تغذیه معتقدند که برای لاغری و کاهش وزن نیز مؤثر است.زیرا در این رژیمِ خاص با نام دش، مجاز به خوردنِ میوه‌ها، سبزی‌جات، غلات کامل، پروتئین‌های کم‌چرب، حبوبات، لبنیات کم‌چرب و دانه‌های روغنی هستید؛ همچنین مصرف خوراکی‌هایِ شیرین و پرکالری و البته گوشت قرمز را محدود خواهید کرد.

وعده‌های اصلی و میان‌وعده‌های ارائه‌شده در رژیم غذاییِ دش، ترکیبی از مواد غذاییِ حجیم و سیرکننده مانند میوه‌ها، خوراکی‌های سرشار از پروتئین، چربی‌های مفید و سبزی‌جات است.مصرف گوشت قرمز نیز به مقدار کم، مشکلی نداشته و با هدف کاهش وزن و حفظ بافت عضلانی می‌توانید از این رژیم پیروی کنید؛ اما فراموش نکنید که رژیم دش، مخصوص بیماران دیابتی است، نه لاغری و فقط با تغییر در قوانین این رژیم می‌توان به کاهش وزن رسید.

رژیم لاغری کانادایی

رژیم غذاییِ کانادایی، مدت‌هاست که با ادعای کاهش وزنِ فوق‌العاده و تقریباً ۱۰ کیلویی تنها در ۱۳ روز، همه چاق‌ها را به وسوسه انداخته است. رژیمی که فقط ۳ وعده غذایی صبحانه، ناهار و شام دارد و هرکدام کاملاً با قبلی متفاوت است.برطبق ادعای این رژیم، متابولیسم فرد در طول مدتِ رژیم به کلی تغییر کرده و چربی جمع شده زیر بافت‌های بدن آب خواهد شد.

طراحان این رژیم به قدری به خود مطمئنند که می‌گویند: بعد از پیروی از آن، این کاهش وزن تا ۲ سال به حالت خود باقی خواهد ماند و تا ۲ سال چاق نمی‌شوید!البته رژیم کانادایی رژیم بی‌نهایت سخت‌گیرانه و صهیونیستی است که اگر حتی یک وعده از رژیم را خراب کردید؛ مثلاً در وعده صبحانه، غذای دیگری برخلاف منوی پیشنهادی میل کردید، دیگر کار تمام است و باید دوباره ۱۵ روز رژیم را از ابتدا آغاز کنید!تازه از فردای آن روز دیگر نمی‌توانید دوباره رژیم خود را شروع کنید و باید بعد از سه ماه، تلاشتان را تکرار کنید!

رژیم لاغری کانادایی شامل این قوانین است:

اگر در حین رژیم ماءالشعیر، هرگونه خوردنیِ شیرین یا حتی یک شکلات میل کنید، برنامه‌تان را برهم زده‌اید.

اگر رژیم را برهم زدید باید ۶ ماه صبر کنید و پس از ۶ ماه دوباره رژیم بگیرید.

اگر ۱۳ روز پشت سرهم این رژیم را گرفتید، دیگر تا ۲ سال حق ندارید این رژیم را بگیرید.

در این رژیم می‌توانید از سیر، فلفل و دیگر ادویه‌ها استفاده کنید، ولی به هیچ‌وجه مجاز به استفاده از نمک نیستید.

بعد از پایان ۱۳ روز می‌توانید برنامه غذایی روزانه قبلی‌تان را در پیش بگیرید.

در طول مدت رژیم باید از انجام ورزش‌های سنگین پرهیز کنید؛ زیرا مجموع کالری دریافتی‌تان بی‌نهایت کم است.

نکته دیگر در مورد رژیم کانادایی، حذفِ کامل چربی‌هاست. ما در این رژیم، کربوهیدرات و شکر را جایگزین چربی می‌کنیم تا غذاها طعم و مزه بهتری داشته باشد.در حالی‌که این کار باعث کمبود مواد مغذی در بدن خواهد شد و تبعات بدی به همراه دارد.نکته دیگر رژیم کانادایی، این است که برای همه افراد مفید نبوده و ممکن است نتیجه آن فقط سخت‌گیری‌هایِ بیهوده و محدود کردنِ خودتان باشد.از طرفی در این رژیم غذایی استفاده از نمک به کلی رد شده که این کار می‌تواند سوخت‌وساز بدن را با مشکل روبه‌رو کرده و در طولانی‌مدت دچار مشکلات تیروئیدی شوید.

رژیم لاغری کتوژنیک

رژیم کتوژنیک به دنبال کاهش وزن از طریق چربی‌سوزی است. هدف اصلیِ این رژیم، کاهش وزن سریع و احساس سیری با کمترین‌هاست. شاید برایتان عجیب باشد که این مورد خاص می‌گوید چربی بخورید و چربیِ بیشتری بسوزانید!کارکرد رژیم لاغری کتوژنیک: باید دائماً به سراغ غذاهای پرچرب بروید، کمی پروتئین داخل رژیم غذایی‌تان بگنجانید و کربوهیدرات را دشمن خود بدانید البته نه هر نوع چربی‌ای، در این رژیم فقط باید سراغ رژیم‌های خوب و مفید بروید.

لاغری با کتوژنیک: بررسی‌ها نشان می‌دهد که این رژیم مشهور بیشتر در کوتاه‌مدت مؤثر بوده و فقط تا چند وقت، شما را لاغر نگه خواهد داشت. البته چون این رژیم عمر چندان زیادی نداشته و تازه‌کار است، هنوز هم نمی‌توان در طولانی مدت نظر قطعی در مورد آن داد.

محدودیت‌های رژیم لاغری کتوژنیک: شاید در روزها و هفته‌های اول استفاده از این رژیم، دچار مشکلات معده و گوارش شوید.چون بدنتان عادت به مصرف این همه غذاهای پرچرب و حذف کامل کربوهیدرات نداشته و قطعاً خو گرفتن به این روش کمی زمان‌بر باشد. در بعضی موارد نیز باعث افزایش بیش‌ازحد کلسترول در افراد مستعد می‌شود.

رژیم لاغری آب

رژیم آب انواع مختلفی دارد، که معروف‌ترین آن رژیم آب سه روزه است. همان‌طورکه از نام این رژیم هم پیدا است، هیچ چیز به جز نوشیدنِ آب در سه روز، جایز نیست.در برخی از انواع این رژیم، به فرد توصیه می‌شود که تا چند روز فقط آب بنوشد؛ سپس با شروع لاغری، میوه و سبزی‌جات را وارد برنامه خود کند.رژیم آب‌درمانی، یکی از روش‌های رژیم روزه‌داری است، ‌اما در هر حال روشی نادرست برای لاغری و کاهش وزن است. در این رژیم بعد از روزه آب، دوباره فرد به برنامه غذایی قبل بازمی‌گردد؛ درنتیجه همان وزنِ از دست داده را سر جای خود برمی‌گرداند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 462267 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟