خطرناک ترین بیماری ها در کمین بدخواب ها

 بسیاری از کسانی که شب‌ها خواب به چشم شان نمی‌آید، می‌گویند بعد از تاریک شدن هوا انرژی بیشتری پیدا می‌کنند و به همین دلیل ترجیح می‌دهند فعالیت‌های مهمی که نیاز به تمرکز دارد را وقتی همه خوابند انجام دهند. بعضی‌های دیگر اما از بی خوابی دل خوشی ندارند و حتی به قیمت متوصل شدن به قرص‌های خواب آور برای خلاص شدن از آن تلاش می‌کنند. محققان می‌گویند چه از گروه اول باشید و چه از گروه دوم، بیدار بودن‌تان در نیمه شب می‌تواند آسیب‌های جدی به جسم و روان‌تان وارد کند. از نظر آنها بی خوابی می‌تواند افراد را به‌شدت بیمار کند و حتی جان‌شان را بگیرد.

طلاق می‌گیرید

بله! به همین سادگی! چند ساعت کمتر خوابیدن در شبانه روز می‌تواند جرقه‌های اختلاف میان شما و همسرتان را روشن کند و روابط عاطفی تان را دچار مشکل کند. «بی بی سی» به نقل از بنیاد سلامت روانی بریتانیا نوشته است که مشکل در روابط عاطفی، خستگی پذیری بالا و فقدان تمرکز فکری از مشکلاتی است که بخاطر بی خوابی ایجاد می‌شوند.

این بنیاد ادعا می‌کند که بی خواب‌ها چهار برابر دیگران با مشکل در روابط عاطفی شان روبه‌رو هستند و سه برابر آدم‌هایی که حدود ۸ ساعت در شبانه روز می‌خوابند، افسرده می‌شوند و تمرکزشان را از دست می‌دهند. از نظر محققان بی خوابی افراد را وارد چرخه معیوبی از مشکلات روانی می‌کند که تا زمان تنظیم شدن خواب افراد نمی‌توان امیدی به بهبودشان داشت.

زیاد خوراکی می‌خرید

اگر نمی‌خواهید جیبتان خالی شود، شب‌ها خوب بخوابید. محققان می‌گویند فردای روز بی خوابی، میل شما به خریدن مواد غذایی چند برابر می‌شود. به گزارش مجله چاقی، سطوح هورمون گرلین در خون بی خواب‌ها بالا می‌رود و باعث گرسنه شدن و افزایش تمایلشان به خرید خوراکی می‌شود. محققان می‌گویند که افزایش این هورمون بر قدرت تصمیم‌گیری افرادی که خواب کافی نداشته‌اند تاثیر می‌گذارد و حتی به جای آنها تصمیم می‌گیرد.

از نظر پژوهشگران یکی از دلایل چاق شدن بی خواب‌ها، افزایش سطح همین هورمون است. آنها معتقدند کسانی که به خاطر بیشتر تمرکز داشتن در شب و یا به دلیل اجبار شغلی که مشغول انجامش هستند نظم خوابشان را به هم می‌ریزند و شب زنده‌داری می‌کنند، بیشتر در معرض چاقی هستند؛‌حتی اگر اشتهایشان زیاد نباشد و اهل فست فود خوردن و با مصرف غذا‌های پرکالری هم نباشند.

فشارخون بالا می‌رود

اگر بگوییم که کودکان هم می‌توانند به مشکل بالا رفتن فشارخون دچار شوند احتمالا تعجب می‌کنید؛ اما بی خوابی می‌تواند این مشکل را در میان کودکان هم به وجود بیاورد. به نوشته‌ام اس ان بی سی، پژوهشگران می‌گویند بچه‌هایی که کمتر از شش ساعت و نیم در شبانه روز می‌خوابند، به مشکلات جدی فشارخون دچار می‌شوند.

البته نوسان فشار خون تنها مشکلی نیست که سراغ بچه‌های بی خواب می‌رود. پژوهشگران می‌گویند این افراد در نوجوانی ۱۴ درصد بیشتر از دیگران ممکن است بیش فعال شوند. محققان می‌گویند کودکان به حدود ۹ ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند. پس تصور نکنید تنظیم خواب شبانه کودکتان تنها آموزش نظم به اوست؛ بچه‌هایی که خوابشان ساعات متغییری دارد و تا نیمه شب بیدار می‌مانند بیشتر چاق می‌شوند و حتی نوسان‌های فشار خون را پیش از آدم‌هایی که ساعات خوابشان تنظیم شده تجربه می‌کنند.

سکته مغزی می‌کنید

مغز تنها به‌خاطر بی خوابی خسته و فرسوده نمی‌شود. محققان می‌گویند بی خوابی شبانه می‌تواند مرگ این عضو بدن را هم به همراه بیاورد. از نظر محققان تایوانی خطر سکته مغزی به ویژه در میان جوانان بی خواب بیشتر است.

به نوشته‌ام اس ان بی سی، بی خوابی می‌تواند خطر سکته مغزی را تا ۵۴ درصد بالاتر ببرد. از نظر آنها خطر سکته مغزی در میان جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله بی خواب، هشت برابر افرادی است که در این سنین خواب مناسب و منظم دارند. از نظر آنها حتی بی خوابی گاه و بی گاه هم می‌تواند مغز را در مرض چنین خطری قرار دهد. از نظر محققان مغز بی‌خواب‌ها در فردای آن روز هم کارایی پایین‌تری دارد و از پس انجام تکالیف دشواری که در حالت عادی فرد آنها را انجام می‌دهد برنمی‌آید. به همین دلیل پژوهشگران توصیه می‌کنند قبل از انجام کار‌های مهم، به خوبی بخوابید و حتی می‌گویند بهتر است کارمندان در میانه روز نزدیک به بیست دقیقه چرب بزنند، تا برای ادامه فعالیت‌هایشان آماده‌تر شوند.

آلزایمر می‌گیرید

مغز بی‌خواب‌ها زودتر از دیگران توانایی به خاطر آوردن رویدادها و خاطرات را از دست می‌دهد. نیویورک دیلی نیوز گزارش کرده است که پروتئینی که وجودش می‌تواند باعث ابتلا به بیماری آلزایمر شود، با به موقع و کافی خوابیدن در شب از بدن تخلیه می‌شود اما کسانی که خواب شان نظم ندارد و کافی نیست، این پروتئین در بدنشان انباشته می‌شود و زودتر از دیگران آلزایمر می‌گیرند. از نظر محققان حتی اگر یک شب کم بخوابید، سطح این پروتئین در بدنتان بالاتر می‌رود و هرچه بی خوابی هایتان بیشتر شود، میزان آن هم بیشتر و دردسرسازتر می‌شود.

آمار ابتلا به آلزایمر در جهان هر روز بالاتر می‌رود و محققان به دنبال پیدا کردن دلایل این موضوع، کشف کرده‌اند که بی‌خوابی در ایجاد چنین بیماری‌ای می‌تواند تاثیرگذار باشد.

۸۶ مرض به جان‌تان می‌اندازد

گفتیم که خطر سکته مغزی، قلبی و ابتلا به مشکلات روانی با بی خواب شدن سراغتان می‌آید، اما به نوشته دیلی میل مشکلاتی که بی خوابی برایتان ایجاد می‌کند، متاسفانه از این تعداد بسیار بیشتر هستند. محققان می‌گویند که با پریدن خواب از سرتان، ۸۶ نوع اختلال و بیماری سراغتان می‌آید و بسیاری از بیماری‌های جسمی که نمی‌توانید دلیلی برای حضورشان پیدا کنید، ناشی از همین یک مشکل می‌شوند. از نظر محققان نه یکی دو شب بی خوابی، بلکه مستمر شدن این مشکل می‌تواند چنین عواقبی را به همراه بیاورد و باعث شود که در اوج جوانی، بدنی پیر و خسته داشته باشید.

نگذارید مزمن شود

همه افراد دوره‌یی از بی‌خوابی را در طول سال تجربه می‌کنند و برخی شب‌ها خواب به چشم‌هایشان نمی‌آید. این بی‌خوابی گذرا گرچه می‌تواند خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را بیشتر کند اما به اندازه بی‌خوابی مزمن نمی‌توان جان شما را تهدید کند. اگر دوره‌های گذرای بی‌خوابی شما جای خود را به بی‌خوابی‌هایی که حدود سه هفته تا شش ماه ادامه پیدا کرده‌اند داده‌اند، بهتر است فورا به روانپزشک مراجعه کنید و با پیدا کردن منشا بی‌خوابی‌تان، راهی برای درمانش پیدا کنید.

دیابت می‌گیرید

اضطراب و افسردگی تنها مشکلات ناشی از بی‌خوابی نیستند. محققان می‌گویند سطح قند خون افرادی که خواب‌شان ناکافی است هم بالاتر از دیگران می‌رود و توانایی بدنشان در تنظیم میزان انسولین خون پایین می‌آید. به گزارش بی بی سی، همین دلیل است که بی خواب‌ها بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دو قرار می‌گیرند. محققان می‌گویند فشارهای روانی از دلایل اصلی ابتلا به دیابت نوع دو هستند و مردانی که دچار این فشارها هستند، دو برابر مردهایی که سلامت روان دارند دچار دیابت می‌شوند.

به گفته محققان از آنجا که بی‌خوابی شبانه می‌تواند تحمل تنش‌ها برای افراد را دشوارتر کند و از آنجا که کافی نبودن خواب باعث مضطرب شدن و افسردگی می‌شود، می‌توان این مشکل را به عنوان یکی از دلایل ابتلا به دیابت معرفی کرد. گذشته از این، خود بی‌خوابی هم می‌تواند میزان قند خون را دچار نوسان کند و باعث ابتلا به دیابت شود.

بیشتر فست فود می‌خورید

تنها میل به خرید مواد غذایی با کمبود خواب بیشتر نمی‌شود. محققان می‌گویند حتی ذائقه شما هم تحت تاثیر میزان خواب‌تان قرار می‌گیرد. از نظر آنها کسانی که شب‌ها به اندازه نمی‌خوابند، بیشتر همبرگر و سیب زمینی سرخ شده می‌خورند. این تحقیقات که نتیجه شان در مجله نیچر چاپ شده است نشان می‌دهد که بخشی از مغز بی‌خواب‌ها، با دیدن فست فود فعال می‌شود که باعث کم شدن قدرت این افراد در کنترل هوس غذایی شان می‌شود. به همین دلیل است که از نظر محققان کسانی که خواب کافی ندارند، نمی‌توانند تغذیه سالمی هم داشته باشند.

کمردرد می‌گیرید

درد استخوان های‌تان در پیری را به گردن نخوردن شیر و ماست نیندازید. محققان می‌گویند میزان خواب شما هم می‌تواند به اندازه تغذیه تان در سالم ماندن استخوان‌های شما تاثیر داشته باشد. به گزارش رویترز، پژوهشگران بر این باورند که افراد بی خواب در دوران پیری درد بیشتری در ستون فقرات و ناحیه کمرشان تجربه می‌کنند. از نظر محققان بزرگسالانی که شب‌ها خوب نمی‌خوابند، یک و نیم برابر بیشتر از آنهایی که خواب کافی دارند در پیری دچار کمر درد می‌شوند.

سرطان می‌گیرید

محققان می‌گویند بی‌خوابی نه تنها خطر ابتلا به سرطان سینه را بیشتر می‌کند، بلکه مجال رشد سلول‌های سرطانی را هم بیشتر می‌کند. از نظر آنها بی‌خوابی برای بیماران سرطانی سم است و باعث سرعت گرفتن رشد سلولهای سرطانی در بدنشان می‌شود. اما آنها ادعا می‌کنند که خواب کافی می‌تواند یکی از درمان‌های کمکی برای این بیماران باشد و باعث بهبودشان شود. به نوشته تلگراف، مردان بی خواب ۲ برابر دیگران در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند و زنانی که کمتر از ۶ ساعت می‌خوابند هم به احتمال ۶۲ درصد بیشتر از دیگران به سرطان سینه دچار می‌شوند.

می میرید

مرگ تدریجی بخاطر ابتلا به بیماری‌های گفته شده، می‌تواند گریبان بی خواب‌ها را بگیرد. اما حتی اگر یک فرد مبتلا به بی‌خوابی برخی از بیماری‌های گفته شده را تجربه نکند، باز هم احتمال مردنش بخاطر کافی نبودن میزان خواب زیاد است. رویترز نوشته است که نیمی از آمریکایی‌ها بی‌خوابی مزمن دارند و با توجه به گفته‌های محققان، مزمن شدن این مشکل به احتمال ۵۸ درصد بیشتر خطر مرگ را به همراه می‌آورد. از نظر محققان کسانی که حداقل ۶ سال با این مشکل دست و پنجه نرم کرده‌اند، بیشتر از دیگران در معرض خطر مرگ قرار دارند.

ماه کامل شده؟

بی خوابی دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد و از نظر محققان کامل شدن قرص ماه می‌تواند یکی از آن دلایل باشد. به گزارش مهر، محققان در بوداپست کشف کرده‌اند که ماه می‌تواند بر اختلالات خواب و همینطور سلامت روانی انسان‌ها تاثیر داشته باشد و در زمانی که ماه کامل در آسمان می‌درخشد، خواب زنان و مردان سبک‌تر از بقیه روزها می‌شود.

گوشی بازی می‌کنید؟

محققان می‌گویند گوشی بازی قبل از خواب گذشته از تاثیرات منفی که بر مغز می‌گذارد، می‌تواند کیفیت خواب شما را پایین بیاورد و باعث بی خواب شدن‌تان شود. به گزارش دیلی میل، افرادی که گوشی شان را به اتاق خواب خود می‌برند، خواب ناآرام‌تر و بی کیفیت‌تری را تجربه می‌کنند و فردای آن روز انرژی کمتری نسبت به دیگران دارند.

افسردگی دارید؟

متخصصان می‌گویند در بسیاری موارد خود افسردگی هم می‌تواند باعث بی خواب شدن شما شود. پس اگر تغییر واضحی در الگوی خواب‌تان پیدا شده و زیادتر از حد و یا کمتر از معیار می‌خوابید، سلامت روان‌تان را با کمک متخصصان بررسی کنید. شاید یک افسردگی کوچک و درمان‌پذیر باعث بی خوابی تان شده باشد .

دستشویی دارید؟

محققان می‌گویند بسیاری از کسانی که بی خواب هستند و یا در میانه شب بارها بیدار می‌شوند، از مشکل پر بودن مثانه در شب رنج می‌برند و پس از دستشویی رفتن و روشن کردن چراغ خواب از سرشان می‌پرد. درحالی که به گزارش ایسنا با نصب ال‌ای دی‌های مخصوص و کم نوری که محققان اختراع کرده‌اند،

چند راه ساده برای درمان بی خوابی

بی‌خوابی را گاهی تنها با داروهای شیمیایی می‌توان درمان کرد و از نظر متخصصان طب سنتی، گاهی چاره از بین بردنش مصرف برخی دم‌نوش‌های گیاهی است. اما محققان می‌گویند برای خلاص شدن از این مشکل، راه‌های ساده‌تری هم وجود دارد. راه‌هایی که در ادامه آن‌ها را با شما درمیان می‌گذاریم.

کیوی بخورید

محققان می‌گویند اگر ۴ هفته به رژیم غذایی تان کیوی اضافه کنید، بی خوابی تان از بین می‌رود. آنها به شرکت کنندگان یک تحقیق، یک ساعت قبل از خواب دو کیوی دادند و مشاهده کردند که کیفیت خواب آنها بالاتر رفته است.

شیر و مغز بخورید

توصیه محققان به بی خواب‌ها، خوردن یک مشت مغز آجیل و یک لیوان شیر قبل از خواب است. به نوشته دیلی میل، پژوهشگران بر این باوردند که با اضافه کردن این دو مورد به رژیم غذایی بی خواب‌ها می‌توان مشکل‌شان را کمرنگ کرد.

آلبالو بخورید

از نظر محققان ملاتون موجود در آلبالو می‌تواند بر مغز بی خواب‌ها تاثیر مفیدی بگذارد و باعث تنظیم شدن چرخه خوابشان شود. محققان می‌گویند دو وعده خوردن این میوه در صبح و شب می‌تواند به تنظیم شدن خواب افراد کمک کند.

یوگا کار کنید

اگر میان سال هستید و بعد از یائسه شدن به بی خوابی دچار شده اید، گذشته از اضافه کردن خوراکی‌های گفته شده، باید با ورزش هم آشتی کنید. محققان می‌گویند ورزش یوگا بیشتر از هر راه دیگری می‌تواند به تنظیم شدن خواب خانم‌های یائسه کمک کند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 459250 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟