هشدار به والدین؛ مراقب تنبلی چشم کودکتان باشید

 وقتی اشیایی دور را به صورت تار، پر چین و چروک و در هم می بینید، هم اعصابتان به هم می‌ریزد، هم دچار خستگی، سردرد و ریزش اشک می‌شوید.

در صورت مشاهده این علائم و مراجعه به چشم پزشک مشخص می شود که شما مبتلا به یک ناهمخوانی بینایی به نام آستیگماتیسم هستید.

آستیگماتیسم چگونه بروز می‌کند؟

آستیگماتیسم وقتی ایجاد می‌شود که قرنیه به جای حالت کروی، شکل بیضی پیدا کند. این تغییر شکل قرنیه می تواند ریشه در وارد آوردن فشار بیش از حد پلک‌ها و عضلات چشمی بر قرنیه و یا وارد کردن ضربات و صدمات در طول زندگی به چشم باشد. با این همه هنوز هم علت بروز آستیگماتیسم ناشناخته مانده است و پزشکان ژنتیک را در این بیماری دخیل می دانند .

علی میرزاجانی، رئیس انجمن اپتومتری ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: آستیگماتیسم به دلیل اینکه یک کلمه انگلیسی و نا آشناست در کشور ما مردم اطلاع کافی از آن ندارندو با شنیدن آن دچار استرس و نگرانی زیادی می‌شوند.

حقیقت این است که انحنای کره چشم در قسمت جلو را آستیگماتیسم می‌گوییم که چیزی شبیه نزدیک بینی یا دور بینی است.

وی همچنین افزود: آستیگمات بودن چشم امری عجیب و خاص نیست، بلکه در چنین حالتی همه‌ی خطوط در جهات مختلف واضح دیده نمی‌شوند.

مراقب تنبلی چشم کودکتان باشید

دکتر علی میرزاجانی در خصوص تنبلی چشم کودکان، تصریح کرد: رشد و تکامل مرکز بینایی در مغز، از دوران جنینی تا حدود ده سالگی ادامه دارد، اما حداکثر سرعت رشد آن تا سه سالگی است.

بعد از تکمیل شدن دستگاه بینایی در این دوران، فرد قدرت این را دارد تا اشیا و اطراف خود را واضح ببیند.

وی همچنین ادامه داد: در این مدت به خصوص در سه سال اول زندگی، هر عاملی که باعث اختلال بینایی یک یا هر دو چشم کودک شود، رشد و تکامل دستگاه بینایی کودک را متوقف می کند و در نتیجه باعث کاهش بینایی می‌شود.

تنبلی چشم چیست؟

تنبلی چشم نوعی کاهش بینایی است که در آن نمی‌توان در چشم یا عصب بینایی،هیچ گونه عیب ساختمانی روشن و واضحی دید.بنابر این چنین چشم بی عیبی که دید کمتری دارد دچار تنبلی چشم است.

مبتلایان به آستیگماتیسم باید مورد معاینه منظم قرار گیرند

رئیس انجمن اپتومتری ایران در خصوص درمان آستیگماتیسم عنوان کرد: فردی که مبتلا به آستیگماتیسم ، نزدیک بینی یا دوربینی است، می‌تواند با مراجعه به چشم پزشک، از عینک و لنز مخصوص یا جراحی برای رفع عیوب انکساری چشم خود استفاده کند.

دکتر علی میرزاجانی، رئیس انجمن اپتومتری‌ ایران، در پایان گفت: این نکته را فراموش نکنید که مقدار آستیگماتیسم و محور آن ممکن است به آهستگی تغییر کند. به همین دلیل انجام معاینات مکرر و منظم به شما کمک می‌کند در همه حال از یک بینایی کامل و دقیق برخوردار باشید.

پس برای اینکه کودکمان برای یک عمر به دلیل آستیگماتیسم شدن چشم عینکی نشوند، والدین و به ویژه مادران باید به نکات زیر توجه کنند:

۱- از انجام بازی های خطرناک که موجب صدمه به ناحیه صورت و چشم کودک می شود جلوگیری کنند.

۲- از مالیدن دست‌های آلوده کودک به چشم جلوگیری کنند.

۳- در زمان هایی که در چشم کودک ریزش اشک مشاهده می‌کنند او را به چشم پزشک ببرند و از درمان خانگی پرهیز کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 457301 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟