غذاهایی که ضد سرطان هستند

هیچ غذایی نیست که از سرطان جلوگیری کند، اما ترکیب مناسبی از غذاها می تواند شانس ابتلا به سرطان را کاهش دهد. برای این منظور یک دستورالعمل ساده و مفید وجود دارد، بهتر است وعده های غذایی تان متشکل از حداقل دو سوم مواد گیاهی و بیش از یک سوم پروتیین حیوانی باشد تا به تعادل غذایی برسید.

 به گفته موسسه تحقیقات سرطان آمریکا، این رویکرد جدید غذایی یک ابزار مهم برای مبارزه با سرطان است. گزینه های بهتر و بدتر غذایی خود را بررسی کنید و در انتخاب بهترین ها کوشا باشید.

جنگجویان رنگارنگ

میوه ها و سبزیجات سرشار از مواد ضد سرطان هستند؛ هرچه رنگ آنها بیشتر باشد مواد مغذی آنها بیشتر است. در درجه دوم این غذاها با کمک به حفظ وزن سالم خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند. اضافه وزن خطر ابتلا به سرطان های متعدد، از جمله روده بزرگ، مری و کلیه را افزایش می دهد. خوردن انواع سبزیجات، به ویژه سبزی های سبز تیره، قرمز و نارنجی به شما در رسیدن به اهداف سلامتی تان کمک می کند.

صبحانه ضد سرطان

فولات طبیعی یکی از ویتامین های مهم گروه B است که در مقابل سرطان روده بزرگ، رکتوم و پستان از شما محافظت می کند. معمولا مقدار زیادی فولات روی میز صبحانه پیدا می شود. غلات صبحانه غنی شده و غلات سبوس دار گندم منبع خوبی از فولات هستند. علاوه بر این آب پرتقال، طالبی و توت فرنگی هم سرشار از فولات هستند.

غذاهای غنی از فولات

سایر منابع غنی از فولات عبارتند از مارچوبه و تخم مرغ. همچنین می توان فولات را در لوبیا، تخمه آفتابگردان و سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج یا کاهو پیدا کرد. بلکه خوردن میوه ها، سبزیجات و دانه های غنی بهترین روش دریافت فولات است و بهتر است برای دریافت آن به مصرف مکمل ها روی نیاورید. البته زنان باردار بهتر است مکمل مصرف کنند تا اطمینان حاصل کنند که اسید فولیک کافی به آنها می رسد و جنین آنها از نقایص مادرزادی در امان می ماند.

یاران سرطان

خوردن گاه به گاه یک ساندویچ کالباس یا هات داگ صدمه ای به شما نمی زند؛ اما کم کردن مصرف گوشت های فرآوری شده مثل سوسیس، ژامبون و هات داگ باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان های کولورکتال و معده می شود. همچنین خوردن گوشت هایی که دودی یا نمک سود می شوند، فرد را در معرض مواد شیمیایی زیادی قرار می دهد که سرطان زا بودن آنها به اثبات رسیده است.

گوجه فرنگی، توپ آتشین ضدسرطان

این که آیا لیکوپن عامل ضد سرطان است یا ماده دیگری در گوجه فرنگی چنین خاصیتی به همراه دارد، هنوز کاملا مشخص نیست. لیکوپن رنگدانه ای است که رنگ قرمز گوجه فرنگی را تامین می کند؛ اما بعضی از مطالعات نشان داده اند خوردن گوجه فرنگی می تواند در کاهش خطر ابتلا به سرطان های مختلف از جمله سرطان پروستات موثر باشد. مطالعات همچنین نشان می دهند که محصولات فراوری شده گوجه فرنگی مانند آب گوجه، سس گوجه یا رب گوجه خاصیت ضد سرطانی دارند.

خواص ضد سرطان چای

درست است که این شواهد هنوز به طور کامل به اثبات نرسیده اند، اما چای، به ویژه چای سبز، احتمالا یک جنگجوی تمام عیار در مقابل سرطان است. در مطالعات آزمایشگاهی، مشخص شده است که چای سبز، پیشرفت سرطان را در سلول های روده بزرگ، کبد، پستان و پروستات کاهش می دهد و مانع از رشد آنها می شود. چای سبز همچنین اثر مشابهی روی ریه و پوست دارد. در برخی مطالعات طولانی مدت، مشخص شده است چای سبز خطر سرطان های مثانه، معده و پانکراس را کاهش می دهد؛ اما قبل از اینکه با اطمینان کامل در مورد این شواهد روی انسان صحبت کنیم به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

خواص ضد سرطان انگور

انگور و آب انگور، به ویژه انگور بنفش و قرمز، حاوی «رزوراترول» هستند. رزوراترول دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی و خاصیت ضد التهابی است. در مطالعات آزمایشگاهی مشخص شده است که رزوراترول از آسیب هایی که سرطان در سلول ها ایجاد می کند، جلوگیری می کند. البته برای اینکه با قطعیت بگوییم خوردن انگور یا نوشیدن آب آن -یا مصرف مکمل ها- از سرطان جلوگیری یا آن را درمان می کند هنوز کمی زود است و نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه داریم.

الکل بیشتر، سرطان نزدیکتر

سرطان دهان، گلو، حنجره، مری، کبد و پستان همه با الکل در ارتباطند. الکل خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و رکتوم –مقعد- را هم افزایش می دهد. انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند مردان بیش از دو بار در روز الکل مصرف نکنند، این مقدار برای زنان به نصف می رسد. علاوه بر این زنانی که در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستند بهتر است هرگز به سراغ این ماده نروند.

شفاف ترین دشمن سرطان

آب نه تنها تشنگی را برطرف می کند بلکه از شما در برابر سرطان مثانه محافظت می کند. علت ضد سرطانی بودن آب این است که با نوشیدن مایعات می توان غلظت مواد داخل مثانه را کاهش داد. در میان این مواد، عوامل سرطانی هم وجود دارند که با رقیق کردن آنها می توان احتمال سرطان مثانه را کم کرد. علاوه بر این، نوشیدن مایعات بیشتر باعث ادرار بیشتر می شود. هرچه ادرار بیشتر باشد زمان توقف عوامل نامطلوب در دیواره مثانه کوتاه تر می شود و اثر منفی آنها کمتر به جا می ماند.

لوبیای همه فن حریف

لوبیا پر از خاصیت است، جای تعجب نیست که بتواند در مبارزه با سرطان هم نقش داشته باشد. لوبیا دارای چندین ماده شیمیایی قوی است که سلول های بدن را در برابر آسیب هایی که به سرطان منجر می شود، محافظت می کنند. در مطالعات آزمایشگاهی مشخص شده است که این مواد باعث کاهش رشد تومورها می شود. همچنین از ترشح مواد شیمیایی مخرب ناشی از تومورها به سلول های اطراف جلوگیری می کند.

کلم ها علیه سرطان

خانواده سبزیجات چلیپایی متشکل از بروکلی، گل کلم، کلم، کلم بروکسل، باک چوی و کلم کیل است. این اعضای خانواده کلم در بیشتر غذاها نقش دارند، از آنها می توان سالادهای متنوعی درست کرد یا به صورت پخته در غذا استفاده کرد؛ اما مهمتر از همه این است که ترکیبات این سبزیجات از شما در برابر سرطان روده بزرگ، پستان، ریه و رحم محافظت می کنند. درست است که تا هم اکنون تحقیقات آزمایشگاهی در این زمینه امیدوار کننده بوده است، اما مطالعات انسانی نتایج متفاوتی داشته است.

سبزیجات سبزبرگ

سبزیجات برگ سبز تیره مانند سبزی خوردن، سبزی خردل، کاهو، کلم، اسفناج و برگ چغندر سرشار از فیبر، فولات و کاروتنویید هستند. این مواد مغذی از شما در برابر سرطان دهان، حنجره، پانکراس، ریه، پوست و معده محافظت می کنند.

باز هم زردچوبه

«کورکومین» ماده موثره و جزء اصلی زردچوبه است که یک مبارز بالقوه علیه سرطان به حساب می آید. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که زردچوبه تبدیل، تکثیر و حمله سلول های سرطانی را در بسیاری از سرطان ها سرکوب می کند. این تحقیقات روی نمونه های انسانی در حال انجام است.

آشپزی را دوباره بیاموز

اینکه گوشت چطور پخته شود، در میزان خطرسازی آن در ابتلا به سرطان نقش دارد. سرخ کردن، کباب کردن و آب پز کردن گوشت در دمای بسیار بالا باعث می شود مواد شیمیایی موجود در آن خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند. به نظر می رسد سایر روش های پخت مانند بخارپز کردن و پختن با حرارت ملایم، میزان کمتری از این مواد شیمیایی را تولید می کند. وقتی گوشت را به این شیوه می پزید به خاطر داشته باشید که سبزیجات سالم زیادی را هم به آن اضافه کنید.

قرمزهای دل انگیز

توت فرنگی و تمشک دارای ترکیبی گیاهی به نام اسید الاژیک –الاجیک- هستند. این آنتی اکسیدان قدرتمند از چند جهت با سرطان مبارزه می کند، از جمله غیر فعال کردن برخی مواد سرطان زا و کاهش رشد سلول های سرطانی. برای اینکه با اطمینان بگوییم که این مواد شیمیایی قطعا با سرطان مبارزه می کنند هنوز شواهد کافی وجود ندارد.

خوشمزه ترین ضد سرطان

آنتی اکسیدان های قوی موجود در بلوبری از بدن در برابر سرطان حفاظت می کنند. این آنتی اکسیدان ها قبل از این که رادیکال های آزاد بتوانند به سلول ها آسیب برسانند بدن را از شر آنها خلاص می کنند. اما برای اثبات این نظریه به تحقیقات بیشتری نیاز داریم. سعی کنید بلوبری -یا زغال اخته- را به دسرها و میان وعده هایی که می خورید اضافه کنید و علاوه بر مزه از خواص سلامتی آن هم لذت ببرید.

قید شکر را بزن

به نظر می رسد شکر مستقیما عامل سرطان محسوب نمی شود اما عادت به مصرف آنها احتمالا باعث می شود غذاهای شیرین را جایگزین غذاهای ضد سرطان و سرشار از مواد مغذی کنید. این مساله منجر به افزایش کالری و اضافه وزن و چاقی می شود. اضافه وزن هم خطر ابتلا به سرطان را بالا می برد. میوه یک جایگزین شیرین و خوشمزه برای غذا های شیرین محسوب می شود و سرشار از ویتامین هم هست.

به مکمل ها اعتماد نکن

ویتامین ها از انسان در برابر سرطان محافظت می کنند؛ اما این قانون زمانی صدق می کند که آنها را از غذا و به طور طبیعی دریافت کنید. انجمن سرطان و موسسه تحقیقات سرطان آمریکا هر دو تاکید می کنند که مصرف مواد مغذی ضدسرطان از غذاهایی مانند آجیل، میوه و سبزیجات برگ سبز بسیار بهتر از دریافت آن ها از مکمل هاست. داشتن رژیم غذایی سالم بهترین راه تامین ویتامین هاست.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 456605 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟