کشنده ترین سرطان در کمین سیگاری ها

رئیس اداره دندانپزشکی وزارت بهداشت درباره سرطان دهان و علل بروز به آن توضیح داد.

 قاسم صادقی رئیس اداره دندانپزشکی وزارت بهداشت درباره عوارض دهانی و دندانی سرطان گفت: یکی از موضوعات مغفول مانده در بیماران سرطانی بهداشت دهانم و دندان است زیرا دارو‌ها و روش‌های درمانی می‌تواند عوارض دهان و دندان برای بیماران سرطانی به دنبال داشته باشد و یکی از شایع ترین عوارض التهاب مخاط دهانی است.

وی ادامه داد: درمان عوارض دهانی و دندانی بیماران سرطانی باید به‌صورت تیمی با همکاری آنکولوژیست ها و متخصصان دهان و دندان صورت گیرد و با آگاهی کامل تیم درمان و نقش آفرینی به موقع می‌توان از هدر رفت هزینه جلوگیری و به روند درمان بیماران سرطانی کمک کرد.

صادقی با بیان اینکه اکنون در هفته ملی مبارزه با سرطان هستیم، گفت: با صنعتی یا ماشینی شدن زندگی شیوع برخی بیماری‌ها مانند سرطان افزایش پیدا کرده است و باید به بحث خود‌مراقبتی بیشتر توجه کنیم؛ اگر برنامه‌های بهداشتی و درمانی همراه با خود مراقبتی نباشند به نتیجه مورد نظر دست پیدا نخواهیم کرد.

علل بروز سرطان دهان و بروز آن

رئیس اداره دندانپزشکی وزارت بهداشت با اشاره به سرطان دهان و علل بروز آن گفت: سرطان دهان در مناطق مختلف جهان و ایران شیوعی متفاوت دارد و در برخی استان‌های کشور مانند گلستان بیشتر است.

وی افزود: در دانشگاه علوم پزشکی گلستان به دلیل آنکه شیوع سرطان بر دستگاه گوارش بالاتر بوده مطالعات کوهورتی (هم‌گروهی) در حال انجام است تا در مورد میزان شیوع سرطان دهان و علل بروز آن در این منطقه به نتایج بهتری برسیم و برنامه ریزی برای کاهش ابتلا به آن را انجام دهیم.

صادقی به مهمترین علل بروز سرطان دهان اشاره کرد و گفت: عوامل ژنتیکی و محیطی چون در معرض مواد شیمیایی قرار گرفتن، آلودگی هوا، مصرف دخانیات شامل سیگار و قلیان و الکل می تواند خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش دهد.

عوارض دخانیات در سلامت دهان و دندان

رئیس اداره دندانپزشکی وزارت بهداشت تاکید کرد: دخانیات به ویژه سیگار و قلیان خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش می‌دهد، افزون بر این لیکوتین موجب حل شدن مینای دندان و پوسیدگی وسیع دندانی و زخم های دهانی و سرطان می‌شود.

وی ادامه داد: با همکاری اداره دندانپزشکی وزارت بهداشت به همراه اداره سرطان نخستین کنفرانس مراقبت‌های دهان و دندان در بیماران سرطانی برگزار کرد و استقبالی خوب از این کنفرانس شد و همکاران از همه دانشگاه‌های علوم پزشکی در کنفرانس حضور داشتند تا بتوانیم نتایج بهتری در درمان بیماران سرطانی داشته باشیم.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 454590 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟