با افزایش این هورمون ها شادتر زندگی کنید

اندورفین ماده شیمیایی مخدر و در واقع مسکن طبیعی بدن برای احساس شادی، سرخوشی و آرامش در پاسخ به محرک های خارجی مانند درد، هیجان و فعالیت بدنی است. سروتونین نیز یک انتقال دهنده شیمیایی دخیل در بهبود اختلالات روانی مانند افسردگی است و نقش مهمی در افزایش خلق و خو، بهبود الگوهای خواب و کنترل اشتها دارد.

 بکارگیری بسیاری از روش های ساده در شیوه زندگی مانند پیروی از یک رژیم غذایی سالم و ورزش در افزایش این دو فاکتور در بدن می تواند موثر باشد:

تغییر در الگوهای غذایی: مسلما غذاهایی که می خوریم در بهبود سلامت جسمی و عملکرد مغز موثر است. در این میان مواد غذایی خاصی برای تولید سروتونین در بدن نقش دارند. مصرف شیر، گوشت بوقلمون، سویا و دیگر مواد غذایی حاوی پروتئین بالا، و همچنین بهره مندی از مکمل هایی تحت عنوان هیدروکسی تریپتوفان با افزایش سطح سروتونین در بدن ارتباط دارند. بنا به گزارشی که در مجله آمریکایی روانپزشکی به چاپ رسیده، زنانی که از یک رژیم غذایی سالم سرشار از سبزیجات، میوه ها و چربی های سالم سود می برند، 50 درصد کمتر از سایرین دچار اضطراب و افسردگی نسبت به زنانی می شوند که غذاهای فراوری شده و چرب مصرف می کنند.

ورزش منظم: ورزش طولانی مدت سطح اندورفین در بدن را افزایش می دهد. به گزارش نیویورک تایمز افزایش سطح اندورفین در بدن با کاهش درد، خستگی و ناراحتی های جسمی همراه است. انجام ورزش های قلبی عروقی، ورزش های تحمل وزن و تمرینات کششی برای 30 تا 45 دقیقه در طول روز تاثیر مثبت در افزایش اندورفین دارد.

بهره مندی از نور خورشید: خورشید نقش حیاتی روی ذهن و بدن دارد و نشان داده شده سنتز ویتامین دی از طریق آن منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن، رشد استخوان ها و جذب موثرتر کلسیم می شود. در عوض عدم دریافت کافی نور خورشید با کمبود ویتامین دی و افسردگی ارتباط مستقیم دارد. علاوه بر این کمبود نور خورشید بخصوص در فصول سرد سال باعث کاهش سروتونین در مغز و میل به ظهور علائم افسردگی، خستگی و بی حالی خواهد شد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید در ساعات اوج آن برای 15 تا 20 دقیقه توصیه می شود.

مصرف غذاهای تند: کپسایسین یک ترکیب شیمیایی است که به فلفل تندی می دهد و به پروتئین ها یا گیرنده های درد موجود در سلولهای عصبی اندام های مخاطی بینی یا دهان می پیوندد. تکانه های عصبی حاصله که از عصب سه قلو در مغز می گذرند حس درد و سوزش را القا می کنند. این گیرنده ها به تندی واکنش نشان می دهند. بنابراین وقتی غذای بسیار تندی خورده می شود واکنش شدیدی از جانب آنها صورت می گیرد. این واکنش بدن که همان آزاد شدن اندورفین است (مخدری طبیعی که احساس سرخوشی ایجاد می کند) درد را خنثی می کند و این موضوع علت محبوبیت غذاهای تند را توضیح می دهد

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 453533 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟