یک توانمندی مهم در زندگی را بیاموزید

همه ما در روابط اجتماعی و زندگى با همسرمان دچار خطا و اشتباهاتى شده ایم که زمینه ناراحتى اطرافیان را فراهم کرده است.این خطاها می‌تواند از یک انتقاد مخرب تا بی احترامی و بدقولی و...را شامل شود که اگر در زمان مناسب...

همه ما در روابط اجتماعی و زندگى با همسرمان دچار خطا و اشتباهاتى شده ایم که زمینه ناراحتى اطرافیان را فراهم کرده است.این خطاها می‌تواند از یک انتقاد مخرب تا بی احترامی و بدقولی و...را شامل شود که اگر در زمان مناسب به این رفتارها عذرخواهی انجام نشود، تعارضات ارتباطی و فاصله روابط بین فردی را دربرخواهد داشت. با این تفاسیر این سوال مطرح می‌شود وقتى اشتباهى مى‌کنیم یا حرفى مى زنیم که کدورت ایجاد مى کند، چطور برخورد کنیم و به عبارتی چگونه عذرخواهى کنیم؟ اگر فکر مى کنید که صرفا با ابراز کلمه «ببخشید» کدورت ها رفع و طرف مقابل هم شما را خواهید بخشید، دراشتباه بزرگی هستید زیرا عذرخواهی دارای اجزای مختلفی است که چنانچه هریک از این اجزا جایگاه خویش راحفظ کنند، فرآیند معذرت خواهی و بخشش سیر خویش را به صورت طبیعی وصحیح طی خواهد کرد ودر غیر این صورت باید انتظار ایجاد چالش ها و تنش هایی در روابط را داشته باشیم.

اجزای عذرخواهی شامل ۶ قسمت هستند:

بیان تاسف

توضیح اینکه چطور این‌گونه شد

قبول مسئولیت

بیان پشیمانى

پیشنهادى براى جبران

درخواست بخشش.

نکته مهم این است باوجود توضیحات ارائه شده باز اگر زمان محدودی در اختیار دارید و یا بنا به دلایلی برایتان مقدور نیست که تمام بخش های عذرخواهی را انجام دهید، توصیه می‌کنیم حداقل مهم ترین بخش عذرخواهى که«قبول مسئولیت» است را اجرا کنید زیرا پذیرش اشتباه هیجانات منفی را درطرف مقابل‌تان کاهش داده و ادامه رابطه را تسهیل می‌کند.بخش اول عذرخواهی «بیان تاسف» است. دراین قسمت هیچ‌وقت به خاطر تسکین «احساس» طرف مقابل‌تان عذرخواهى نکنید، بلکه به خاطر«رفتار» اشتباه خود پوزش بطلبید؛ یعنی به جاى اینکه بگویید«از اینکه با حرفام ناراحتت کردم عذر خواهی می‌کنم»، بگویید:«متاسفم من جملات خوبی بهت نگفتم ». به کارگیری چنین روشی این احساس و مفهوم را در ذهن طرف مقابل القا می‌کند که صرفا برای رفع کدورت و ناراحتی طلب بخشش نکرده اید بلکه سهم خویش را دراین خطا به طور کامل پذیرفته اید و درواقع شخص یا گروه هدف را از حالت تدافعی خارج کرده وبه صلح دعوت می‌کنید.

دومین قسمت مهم وحیاتی دیگر «جبران» خطای رفتاری یا کلامی است.دربرخی از روابط با افرادی روبه‌رو هستیم که بعد از عذرخواهی تلاشی برای جبران اشتباه خود انجام نمی‌دهند واین امر باعث می‌شود فرد آسیب دیده به عذرخواهی انجام شده اعتماد لازم وکافی را نداشته باشد و اختلافات همچنان ادامه یابد.

جزء اساسی دیگر از ابراز ندامت وپشیمانی توضیح علت رفتار انجام شده است .دربرخی ارتباط‌ها شاهد آن هستیم که فرد با وجود عذرخواهی علت اصلی را بیان نکرده و باعث ادامه سوءظن و شک وتردیدهای به‌وجود آمده می شود و درواقع از تاثیر عذرخواهی کاسته می شود. تازمانی که اطرافیان از علت خطاها واشتباهات ما آگاهی نداشته باشند این علامت سوال در ذهن آن ها باقی خواهد ماند که چرا چنین اتفاقی رخ داده و صورت مساله همچنان مبهم وبدون سوال باقی خواهد ماند و حتی در برخی موارد با وجود عذرخواهی مطرح شده چون علتی ارائه نشده است، معذرت خواهی به عنوان یک توجیه از طرف اطرافیان قلمداد خواهد شد.

آخرین مرحله عذرخواهى،«درخواست بخشش» است.اگر قصد عذرخواهى شما جدی هست به صورت حضوری و با اجتناب از پیامک یا تلفن طلب بخشش کنید،زیرا تاثیر زبان بدن در هنگام عذرخواهی حضوری بر هیچ کس مستور نیست و بخشش بیشتری به همراه خواهد داشت.ضمن اینکه تماس چشمی باعث ابلاغ بهتر مضمون پیام شما نیز خواهد شد. با وجود نکات مطرح شده این نکته برای ما ثابت می‌شود که عذرخواهی نیز مانند مهارت‌های زندگی سبک و اجزای خاص خود را دارد و درصورتی که سبک و چهارچوب اصلی خویش را حفظ کند، می‌تواند درمان بسیاری از اختلافات خانوادگی،دعواهای خیابانی، روابط مکدر باشد و درواقع الگویی است برای پیشگیری از طغیان های فردی واجتماعی که بسیاری از افراد از تاثیر آن غافل هستند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 453418 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟