چرا برخی رژیم های غذایی نتیجه بخش نیستند؟

داشتن عادات غذایی خوب به منزله گرفتن رژیم غذایی نیست؛ در واقع، مطالعات نشان داده‌اند که رژیم‌های غذایی معمولا نه تنها کارساز نبوده، بلکه دارای اثرات معکوس نیز هستند و در فاصله زمانی کوتاه، وزن رژیم گیرنده به مقداری بیش از زمان شروع رژیم غذایی، باز می‌گردد.

یکی از مهم‌ترین عوامل عدم کارآیی و اثربخشی برخی رژیم‌های غذایی را می‌توان به تفکیک مواد غذایی به صورت «خوب» و «بد» دانست. در حالی که واقعیت این است که در صورت رعایت اعتدال، کلیه مواد غذایی ارزشمند هستند. رژیم‌های غذایی باعث می‌شوند که افراد خود را از برخی مواد غذایی خاص محروم کنند. این عمل سبب می‌شود که احساس محرومیت در شخص به وجود آمده و بدن از پاره‌ای مواد مغذی، تهی شود. این در حالی است که رژیم غذایی نیازمند تنوع غذایی است.

بهترین راه برای باقی ماندن در یک وزن سالم یا از دست دادن وزن در صورت نیاز، این است که در طول روز از غذاهای مناسبی استفاده کنید. برای برخی از ما، این بدان معنی است که طرز فکر خود را در مود مواد غذایی تغییر دهیم.

امروزه مردم بیش از آنچه در قدیم غذا می‌خوردند و بیش از آن مقداری که نیاز دارند، غذا می‌خورند. این بدان معنی است که آنها به صورت پیوسته کالری‌های بیشتری از آنچه می‌سوزانند به بدن خود وارد می‌کنند. متاسفانه بیشتر ما، این واقعیت را «که بیش از حد غذا می‌خوریم چون به لقمه‌ها و تکه‌های بزرگ عادت کرده‌ایم» درک نمی‌کنیم.

افرادی که به طور مداوم پرخوری کنند، به طور معمول اضافه وزن پیدا خواهند کرد. علاوه بر این مشکلات عدیده‌ای چون فشارخون بالا، کلسترول بالا، دیابت نوع دو، مشکلات استخوانی، مشکلات تنفسی، اختلال در خواب و در مواردی افسردگی هم ممکن است برای فرد ایجاد شود. آگاهی و رعایت دو عامل اندازه وعده‌های غذایی و مقادیر توصیه شده مواد غذایی مختلف را می‌توان به غذا خوردن هوشمند تعبیر کرد.

نگاهی به برچسب‌های روی محصولات غذایی بسته بندی شده بیندازید و بخش اطلاعات غذایی را مطالعه کنید. بر خلاف باور عموم، مقادیر ذکر شده، میزان غذای مصرفی شما را نشان نمی‌دهد. این مقادیر تنها راهنمایی برای مصرف‌کننده است که بداند با خوردن مقدار خاصی از آن ماده غذایی چه مقدار کالری، مواد مغذی، چربی، قند و نمک دریافت می‌کند. برخی مواد غذایی مانند سبزیجات را حتی می‌توان بیش از مقادیر توصیه شده مصرف کرد، اما زمانی که نوبت به غذاهای پرکالری، شیرین یا چرب می‌رسد، مصرف زیاد این گونه مواد غذایی ممکن است سلامت شما را به خطر اندازد.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، برچسب‌های روی محصولات غذایی به شما می‌گوید که با مصرف آنها، چه مقدار مواد غذایی دریافت خواهید کرد. این مقادیر به شما نمی‌گویند که چه نوع غذاهایی را برای سلامتی خود نیاز دارید. بدین منظور محققان و سازمان‌های بین‌المللی تغذیه برنامه «بشقاب غذایی من» را مطرح کرده‌اند. بشقاب غذایی به چهار بخش میوه‌ها، سبزیجات، غلات و پروتئین تقسیم شده است که با قرار گرفتن مواد لبنی در کنار آن، جمعا پنج گروه غذایی را شامل می‌شود.

 

اخبار 24 ساعت گذشته را از دست ندهید.

 

 

کدخبر: 453068 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟