چگونه جان بیماری که سکته قلبی کرده است را نجات دهیم؟

افراد مبتلا به سکته قلبی را صاف بر روی زمین بخوابانید و در صورت در دسترس بودن اکسیژن از این وسیله برای خون رسانی قلب Heart وی استفاده کنید.

 بروز یک مورد سکته قلبی در یکی از بازارهای شلوغ تهران، شهروندان حاضر در صحنه را واداشت که به دنبال اطلاعاتی درباره نحوه کمک رسانی به اشخاص، در چنین شرایطی باشند.

خوشبختانه در مورد ذکر شده، حضور به موقع عوامل امداد، باعث احیا و نجات فرد مبتلا به سکته شد، اما آشنایی شهروندان با روش های احیا ضروری است.

دکتر عباس خالقی پناه، ساده ترین و موثرترین راه امدادرسانی به شخص دچار حمله قلبی را، همان روش مرسوم و معمول احیا دانست و تصریح کرد: هنگام برخورد با فرد مبتلا به سکته قلبی، ابتدا باید ضربان و نبض او چک شود.

چنانچه نبض خیلی آهسته و یا متوقف بود، بیمار را به آرامی روی زمین هموار بخوابانید و در صورت رفتن نبض و توقف تنفس، باحفظ آرامش، کف دست را روی قفسه سینه قرار داده و سه بار فشار دهید، سپس تنفس دهان به دهان را انجام دهید. این کار (سه بار فشار دادن قفسه سینه و یک بار تنفس دهان به دهان) را تا آمدن نیروهای امداد ادامه دهید.

دکتر خالقی پناه تاکید کرد؛ در چنین مواقعی از دادن آب قند، شربت و یا مایعات دیگر به فرد مبتلا به سکته خودداری کنید، اما استفاده از کپسول اکسیژن بسیار مفید است.

دکتر احمد حسنتاش‌، جراح قلب و عروق نیز، با اشاره به طریقه محاسبه زمان طلایی در سکته قلبی اظهار داشت: از هنگامی که‌ فرد مبتلا به سکته قلبی در حالیکه رگ قلبش گرفته است به اورژانس مراجعه می‌کند تا ۳ تا ۴ ساعت بعد زمان مناسب برای استفاده از بالن به منظور گشودن رگ‌های قلب وی محسوب می‌شود.

احمد حسنتاش‌ گفت : بسته به درجه سکته قلبی زمان طلایی برای نجات فرد مبتلا به این بیماری فرق می‌کند در بعضی سکته‌های قلبی جریان خون در بدن قطع می‌شود در این صورت سکته قلبی در سطح وسیعی اتفاق افتاده است و جریان خونی در بدن فرد وجود ندارد در این مواقع ثانیه و دقیقه برای نجات فرد تاثیر گذار است.

وی افزود: درصورتی که در سکته‌های قلبی در سطح وسیعی خون رسانی انجام شود فرد مبتلا به سکته نجات پیدا می‌کند این نوع سکته از موارد‌ی به شمار می‌رود که بیمار به پزشک Doctor نمی‌رسد در اینگونه سکته‌ها دیده شده که فرد در هنگام خواب یا در خانه فوت می‌کند.

این جراح قلب و عروق گفت: در مواردی که به افراد غیر پزشک در خصوص اقدامات لازم برای سکته‌های قلبی آموزش داده بودند افراد مبتلا به سکته‌های وسیع نجات پیدا کردند.

حسنتاش‌ با اشاره به سکته‌های قلبی که در آن جریان خون در قلب کاهش پیدا کرده، اظهار داشت: در مواردی که با کاهش جریان خون در سکته‌های قلبی مواجهیم توان عضله قلب به مقدار زیادی کاهش پیدا نکرده است، احساس ضعف و بی‌حالی در این موارد دیده می‌شود و جریان خون در قلب وجود دارد اینگونه افراد باید سریع به نزد پزشک برده شوند زمان طلایی برای این افراد ۳ تا ۴ ساعت است.

وی افزود: در مواردی که‌ رگ قلب هنگام سکته قلبی بسته شود و باید به وسیله اعمالی چون آنژیوگرافی یا بالن زدن، ظرف ۳ تا ۴ ساعت رگ قلب بیمار را گشود.

حسنتاش‌ افزود: فرد مبتلا به سکته قلبی صاف بر روی زمین بخوابد در صورت در دسترس بودن اکسیژن از این وسیله برای خون رسانی به قلب وی استفاده شود، به دلیل آنکه جریان خون در قلب بیمار کاهش پیدا کرده است و از این طریق می‌توان جریان خون این عضو را افزایش داد.

وی تصریح کرد: در صورتیکه فرد مبتلا به سکته قلبی درد در ناحیه قفسه سینه احساس می‌کند مرفین بهترین دارو برای تسکین‌ درد وی است. به دلیل آنکه اضطراب و ترس ناشی از سکته قلبی، آدرنالین‌ را در خون بیمار افزایش می‌دهد و افزایش آدرنالین‌ کمکی به بهبود حال وی نخواهد کرد.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 445500 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟