نکات سلامتى خوراکی‌های شب یلدا

یک متخصص گوارش و کبد درباره شب یلدا و خواص بی نظیر خوراکی‌های مورد استفاده در این شب بلند توضیحاتی داد.

 روز‌ها می‌گذرد و به بلندترین شب سال نزدیک می‌شویم، در این روز که به شب یلدا معروف است خانواده‌ها به رسم کهن در خانه بزرگ خانواده جمع می‌شوند و و ثانیه ثانیه این شب را با خاطرات خوب و خوش در کنار بزرگترهاى فامیل مى‌گذرانند؛ طولانى‌ترین شب سال که رسم و رسومى مختلف و البته خاص دارد.

یلدا یک سنت باستانی است؛ ایرانیان در طول چند هزار سال آخرین شب پاییز که بلندترین و تاریک‌ترین شب سال است را تا سپیده دم بیدار می‌مانند و در کنار یکدیگر این سنت باستانی را جشن می‌گیرند، تا تاریکی و سردی روحیه آنها را تضعیف نکند و زمستان را به خوبی پشت سر بگذارنند.

از خواص سیب چه مى دانید؟

ترانه محمدى متخصص گوارش و کبد درباره خواص سیب و فواید آن برای گوارش، اظهار کرد: سیب میوه‌ایى با خاصیت فراوان است؛ ایرانیان از زمان‌هاى قدیم این گیاه را در سبد غذایى خود جاى داده‌‎اند و از خواص آن بهره می‌برند.

این متخصص گوارش و کبد بیان کرد: شب یلدا یکى از طولانى‌ترین شب‌هاى سال است که افراد انواع میوه و آجیل را مصرف می‌کنند؛ سیب سرشار از ویتامین‌های آ، ب، ث. و پتاسیم است که در درمان‌های طبیعی یا طب نتروپتی، دارویی برای پیشگیری از ابتلا به بیشتر امراض شناخته شده است.

محمدى با اشاره به اینکه سیب براى درمان بسیارى از بیمارى‌ها کاربرد دارد، گفت: سیب یکى از بهترین مواد برای تأمین انرژى است که با بیش از صد‌ها ماده مغذى و شفابخش براى بدن مورد نیاز است؛ همچنین برای حفظ زیبایی کاربردهاى بسیارى دارد به مادران باردار توصیه مى‌شود حتما این میوه را در رژیم غذایى خود بگنجانند.

وى درباره خواص سیب، گفت: بسیارى پزشکان مصرف سیب را توصیه می‌کنند چراکه این میوه پرخاصیت می‌تواند ناراحتی‌‌های شایع مانند خشکی پوست، ترک خوردگی پوست، رنگ پریدگی و بسیاری از بیماری‌های پوستی طولانی و مزمن را از بین برد یا نشانه‌های آنها را کاهش دهد.

با سیب ، اوره بدن را کنترل کنید

این متخصص گوارش و کبد با تاکید بر اینکه سیب میزان اوره را در بدن کاهش مى‌دهد، گفت: یکی از بیماری‌‌هایی که به‌طور مشخص به علت پرخوری و مصرف مداوم منابع حیوانى بروز می‌کند، درد مفاصل و نقرس است از این رو توصیه مى‌شود این افراد میوه‌ها از جمله سیب را در برنامه غذایى خود بگنجانند چرا که سیب هم‌چربی چندانی ندارد و هم موجب کاهش اوره می‌شود.

محمدى افزود: سیب مغز را تقویت می‌کند به همین دلیل برای کسانی که کارهای فکری انجام می‌دهند مفید است به طور کلی مى‌توان گفت سیب به علت داشتن فسفر، اعصاب و مغز را تقویت می‌کند؛ سعی کنید همیشه سیب را با پوست بخورید زیرا مقدر زیادی پکتین در پوست سیب وجود دارد و براى پوست مفید است.

وى با اشاره به اینکه افرادى که سیب مصرف مى‌کنند کمتر دچار بیمارى مى‌شوند، گفت: افرادى که بیشتر سیب می‌خورند کمتر دچار سرماخوردگی یا عفونت‌های قسمت های فوقانی دستگاه تنفسی مى‌شوند و بدنشان در مقابل بیمارى‌ها مقاوم مى‌شود، برخی بر این باورند که آب سیب ویروس‌های عفونت‌زا را می‌کشد.

این متخصص گوارش و کبد یادآورى کرد: خوردن ۲ یا ۳ عدد سیب متوسط در روز ایده آل است؛ برای دستیابی به حد اعلای فواید سیب پوستش را هم بخورید، با آن که آب سیب مغذی است، اما سیب سرشاز از فیبر نیست.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 445436 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟