ترفندهایی برای حفظ سلامت مغز در پیری

بیشتر افراد در دوران سالمندی دچار افسردگی می‌شوند، این افسردگی به دلیل ابتلای آن‌ها به برخی بیماری‌ها، از دست دادن همسر و بروز اتفاق‌های تلخ در زندگی مانند بازنشستگی است.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند، بازنشستگی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های فیزیکی را به میزان ۶۰ درصد و شانس ابتلا به افسردگی را ۴۰ درصد در سالمندان افزایش دهد.

دور شدن از محل کار و بی نیازی به انجام فعالیت‌های کاری روزانه در نتیجه بازنشستگی می‌تواند سبب افت توان ذهنی افراد شود.

بسیاری از سالمندان در آشنایی و کار کردن با وسایل الکترونیکی، چون رایانه و تلفن همراه هوشمند دچار مشکل هستند و بازنشستگی سبب می‌شود انگیزه جدیدی برای یادگیری مهارت‌های جدید پیدا نکنند.

کارشناسان به افراد بازنشسته و سالمند توصیه می‌کنند برای جوان نگه داشتن مغز و افزایش توان گیرایی ذهنی در این بازه زمانی که فرصت بیشتری برای انجام کار‌های شخصی و فراغت دارند به یادگیری زبان خارجی جدید، آشنایی با وسایل الکترونیکی، شرکت در گروه‌های گردشگری مخصوص سالمندان، آشنایی با افراد جدید، مطالعه کتاب، حل جدول و پازل اثربخش است.

درکنار موارد بالا، داشتن رژیم غذایی سالم سرشار از میوه و سبزیجات تازه، دانه‌های آجیل، روغن زیتون، مواد لبنی و پروتئینی کم چرب، غلات و حبوبات، نوشیدن آب، چای سبزی و دمنوش‌های گیاهی به میزان کافی، ورزش Sport روزانه در هوای پاک، شنا، انجام یوگا و مدیتشین، دوچرخه سواری، کوه نوردی و استفاده از وزنه‌های استاندارد برای تقویت عضله‌ها هم می‌تواند مانع از نابود شدن سلول‌های مغزی و افت توان ذهنی و حافظه شود.

مطالعه‌های انجام شده به وسیله دانشمندان دانشگاه ادینبورگ نشان می‌دهند افراد میانسال و سالمندی که فعالیت فیزیکی بیشتری دارند کمتر دچار انقباض و کوچک شدن مغز در کاسه سر و از بین رفتن ماده سفید مغزی که عاملی مهم برای ارتباط سلول‌ها و بخش‌های مغز با همدیگر است، می‌شوند.

در پژوهشی همسو، محققان دانشگاه کانبرا در کشور استرالیا نیز دریافتند انجام ورزش‌های منظم هوازی سبب افزایش توان شناختی، چون قدرت تفکر، خواندن، یادگیری و استدلال در افراد می‌شود.

بنا براین پژوهش تقویت عضله‌های بدن نقش مهمی در بهبود عملکرد حافظه و توان مغزی دربرنامه ریزی و سازماندهی کار‌ها دارد.

توصیه‌های مهم به بازنشسته‌های افسرده

کارشناسان به افرادی که به دلیل بازنشستگی دچار اندوه و افسردگی شده‌اند، توصیه می‌کنند برای حفظ سلامت و افزایش توان ذهنی و جلوگیری از گسترش افسردگی به ورزش، مراجعه منظم برای چک آپ‌های پزشکی، انجام فعالیت‌های اجتماعی، چون شرکت در گروه‌های دوستان و گردشگری، علاقه به یادگیری مهارت جدید، انجام کار‌های جدید برای تعمیرات خانه و مواردی از این دست بپردازند تا افسردگی و به تبع آن ابتلا به انواع بیماری‌ها از آن‌ها دور شود.

به طور کلی حضور در اجتماع، فعالیت و خودداری از انزوا اصلی‌ترین راهکار برای جلوگیری از پیرشدن سلول‌های مغزی و مرگ آنهاست.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 437531 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟