راهکارهایی برای شکست نگرانی ها

نگرانی

نگرانی، زمانی که موجب رفع مشکل و دردسر شود، مفید است، اما زمانی که با «اگرها» مواجه شوید، خود نگرانی نیز می‌تواند به یک مشکل تبدیل شود.

بدون شک، تردید و ترس، انگیزه را از بین می‌برند، در انرژی عاطفی اختلال ایجاد می‌کنند، اضطراب را افزایش می‌دهند و زندگی روزمره را با مشکل مواجه می‌کنند.

خوشبختانه نگرانی مزمن یک عادت ذهنی است که می‌توان روش‌های مبارزه با آن را یاد گرفت.

می‌توانید مغز خود را به آرامش دعوت کرده و به زندگی با دیدی مثبت نگاه کنید.

شما احساسات متناقضی در مورد نگرانی تان دارید. از یک طرف نگرانی‌ها، شما را آزار می‌دهند و نمی‌توانید خواب راحت داشته باشید و افکار بدبینانه از سر شما بیرون نمی‌روند و از طرف دیگر احساس می‌کنید که حتما راه حلی برای از بین بردن آن وجود ندارد.

در این دوران اوقات سختی را سپری می‌کنید، زیرا نگرانی تمام حواس شما را تحت الشعاع قرار می‌دهد. نگرانی‌های دائمی خسارت و تلفات سنگینی دارند. شب و روز دچار تنش خواهید بود و این احساس شما را عصبی می‌کند.

نگرانی یک حالت ذهنی و درونی است که با نشانه‌های مختلفی مانند لرزش دست و صدا، سرخ شدن چهره، دلشوره و بی قراری، کم اشتهایی و غیره همراه است. معمولا نگرانی به خاطر مسائلی است که ممکن است در آینده اتفاق بیفتد و فرد کنترلی روی آن‌ها ندارد. نگرانی اغلب توأم با نوعی ترس و اضطراب است مثل مادری که نگران این است که کودکش بیمار شود یا فردی که نگران است شغلش را از دست بدهد.

نگرانی باعث می‌شود، فرد عملکرد مناسبی در زمان حال نداشته باشد و بر کیفیت زندگی اکنون افراد تاثیر مخرب دارد و منجر به عدم لذت بردن از زندگی می‌شود. البته نگرانی جزئی از زندگی روزمره است و کمی نگرانی برای زندگی مفید است و باعث داشتن انگیزه و هدف در زندگی می‌شود و تلاش فرد را جهت بهبود کیفیت زندگی افزایش می‌دهد.

به طور مثال مادری که نگران سلامت فرزند خویش است و این امر باعث می‌شود، برنامه‌ای مناسب برای تغذیه و بهداشت کودک خویش داشته باشد.

یا فردی که نگران از دست دادن شغلش است و این نگرانی باعث می‌شود روابط خود را در محیط کار بهبود بخشد و درصدد کسب مهارت‌های بیشتری باشد، اما نگرانی زیاد ممکن است احساسی از ناامیدی و ناکامی ایجاد کند، زندگی را مختل کند و منجر به بیماری شود. حال ببینیم چگونه می‌توان نگرانی را از خود دور کرد.

راهکار‌های غلبه بر نگرانی

برای همان روز زندگی کنید

در هر لحظه از زندگی مطمئن شوید دیواری محکم در برابر گذشته بنا کرده‌اید. همچنین مطمئن شوید در ذهن خود پرده‌ای ضخیم و محکم به روی آینده و روز‌هایی که هنوز نیامده‌اند، کشیده اید. بگذارید گذشته‌ها در گذشته باقی بماند.

حسرت‌های گذشته و نگرانی و استرس برای آینده حاصلی جز توقف ندارد. در‌های آینده و گذشته را ببندید و در زمان حال باشید.

آینده یعنی حالا. آینده‌ای وجود ندارد. امروز روز زندگی است. کسی که نگران آینده است و به آینده با ترس و نگرانی نگاه می‌کند، بیهوده انرژی صرف می‌کند و برای خود لحظات تلخ و ناگواری به وجود می‌آورد. در‌های آینده و گذشته را ببندید و مشکلات را به خداوند بسپارید و از گذشته‌ها فقط بر روی تجربه‌های سودمند آن تمرکز کنید و عادت سودمند هر روز را در همان روز زندگی کردن را در خود پرورش دهید.

البته این به این منظور نیست که برای آینده آماده نشویم، بلکه بهترین راه برای ساختن آینده این است که در زمان حال زندگی کنیم و همه توان و انرژی خود را صرف انجام کار‌های امروزمان کنیم و آن‌ها را به بهترین نحو انجام دهیم. این تنها راه ممکن و عملی برای ساختن آینده است.

بالاتر از سیاهی رنگی نیست

بدترین وضعیتی که ممکن است اتفاق بیفتد را تصور کنید. از خود بپرسید اگر نتوانم مشکلم را حل کنم، بدترین وضعی که ممکن است اتفاق بیفتد چیست؟

این یکی از بهترین راه‌هایی است که درباره از بین بردن نگرانی وجود دارد. دستورالعملی سریع و معجزه آسا.

بدون ترس و صادقانه وضعیتی که برایتان پیش آمده را بررسی کنید و بدترین وضعیت که در صورت شکست و ناکامی ممکن است رخ بدهد را تصور کنید.

گاهی خواهید دید که بدترین وضعیت آنقدر‌ها هم که شما فکر می‌کنید نگران کننده نیست.

بدترین موقعیت را تجسم کنید

خود را برای پذیرش بدترین موقعیت متقاعد کنید.

پس از آن که در ذهن خود بدترین وضعیتی که ممکن است رخ بدهد را تصور کنید، سعی کنید خود را برای پذیرش آن متقاعد کنید.

به خود بگویید اگر چنین وضعی پیش بیاید چه صدمه‌ای به من وارد خواهد آمد و چه چیز‌هایی را از دست خواهم داد؟

پس از تشخیص بدترین وضعیت و متقاعد کردن خود برای پذیرفتن آن، آرامش ذهنی عجیبی را در خود احساس خواهید کرد. آرامش ذهن حاصل پذیرش بدترین وضعیت و مقدمه‌ای برای تفکر و به دست آوردن راه حل مناسب است.

آرامش ذهن از لحاظ روانی انرژی عظیمی آزاد می‌کند. وقتی بدترین وضعیت را بپذیریم دیگر چیزی برای از دست دادن نداریم و خود به خود هر آنچه به دست آوریم منفعت است. حال با کسب آرامش به مرحله بعدی قدم بگذارید.

راهکار‌های مناسب پیدا کنید

بر اساس بدترین وضعیتی که ممکن است اتفاق بیفتد راهکار‌های مناسبی پیدا کرده و آن‌ها را بررسی کنید. از میان چندین راه حل مناسب‌ترین آن را انتخاب کرده و عملی سازید. این یعنی بهبود و موفقیت در بدترین شرایط.

هنگامی که به راه حل‌های مختلف فکر می‌کنید، نکات جدید و قابل اجرایی به ذهن شما خطور می‌کند که از میان آن‌ها حتما راه حل مناسبی را پیدا خواهید کرد.

سعی کنید راه‌ها و ابزار‌هایی را انتخاب کنید به وسیله آن از صدمات احتمالی بتوان جلوگیری کرد.

نگرانی‌های خطرناک

به خاطر داشته باشید نگرانی چه پیامد‌های سنگینی را در بر خواهد داشت. نگرانی انسان را عصبی و برانگیخته می‌کند و روی سیستم عصبی و گوارشی اثر می‌گذارد و ممکن است باعث زخم معده بشود. به یاد داشته باشید، شما از آنچه می‌خورید بیمار نمی‌شوید، بلکه از آنچه شما را می‌خورد بیمار و ناتوان می‌شوید. نگرانی می‌تواند قوی‌ترین آدم‌ها را از پای در آورد. اگر دوست دارید سلامت زندگی کنید و عمر طولانی داشته باشید، از زندگی خود لذت ببرید و آرامش درونی خود را حفظ کرده و بر نگرانی‌های خود غلبه کنید.

همواره مطمئن باشید تحت حمایت خداوند هستید و پیوسته به خود بگویید او با من است و من با او هستم. این جملات را مرتبا با صدای بلند تکرار کنید و به ضمیر ناخودآگاه خود بگویید با کمک خداوند قادر به انجام همه کار‌ها هستم، او بهترین مونس تنهائی من است.

ذهن خود را از افکار منفی مأیوس کننده و ترسناک خالی کرده و با افراد امیدوار، موفق، شاد و پر انرژی فعال و مثبت اندیش معاشرت کنید.

از مشکلات زندگی کوه نسازید و سعی کنید مقاوم، استوار و مصمم با آن‌ها روبه رو شوید، چون گذشت زمان به شما ثابت می‌کند که بسیاری از نگرانی‌های شما درگذشته بی مورد بوده پس از لحظه وحال حداکثر استفاده را ببرید.

هر روز پس از بیدار شدن از خواب چند دقیقه وقت خود را به مدیتیشن اختصاص دهید، چون سکوت به ذهن استراحت و تعادل می‌دهد و داشتن ذهن آرام تنها داروی مورد نیاز جسم سالم است.

اوقات فراغت خود را با افرادی که از صمیم قلب Heart دوستشان دارید بگذرانید و به طبیعت زیبا بروید و از نغمه پرندگان. زیبائی گل‌ها. گیاهان لذت ببرید.

از ورزش Sport و پیاده روی و گوش دادن به موزیک‌های آرام بخش و تجسم مناظر زیبا و یادآوری خاطرات شیرین و کلمات دلنشین در ذهن خود غافل نشوید.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 437120 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟