باید و نبایدهای فرمول غذایی بیماران دیابتی

 ایمی هس، متخصص تغذیه و دیابت در مرکز دیابت دانشگاه شیکاگو می گوید: اجتناب از عوارض طولانی مدت این بیماری به چیزی بیشتر از نخوردن غذاهای قندی نیاز دارد. علاوه بر کنترل کربوهیدرات ها، افرادی که دیابت دارند باید غذاهایی بخورند که فشار خون بالا، کلسترول بالا و وزن اضافی شان را پایین بیاورد. چه غذاهایی بخوریم که احساس بهتری داشته باشیم؟

به عنوان یک راهنمای کلی باید گفت غذاهای سرشار از پتاسیم، کلسیم، فیبر، منیزیم، و ویتامین های A، C، و E انتخاب مناسبی هستند. حتی چربی ها نیز اگر سالم باشند و به اندازه کافی مصرف شوند مناسب هستند.

غلات کامل – میل کنید

وقتی صحبت سر دیابت است، همه کربوهیدرات ها در بدن یکسان نیستند. غلات کامل – مانند نان سبوس دار – برخلاف همتایان کربوهیدرات خود، سرشار از فیبر هستند، که در واقع هضم را کند و سرعت تبدیل کربوهیدرات ها به گلوکز را آهسته می کنند. این موارد از بالا رفتن قند خون جلوگیری می کند. به علاوه فیبر غلات کامل باعث می شود برای مدت زمان طولانی تری احساس سیری کنید، و بعضی از آنها با خود پتاسیم نیز دارند.

نکته: غلات کامل ( در اندازه مناسب ) به اندازه دیگر کربوهیدرات ها روی قند خون تاثیر نمی گذارد.

قزل آلا – میل کنید

قزل آلا سرشار از اسید چرب امگا 3 است، که مشخص شده به کاهش خطر بیماری های قلبی کمک می کند، و همچنین اثرات مفیدی بر روی عوامل خطر ابتلا به دیابت دارد از جمله التهاب و فشار خون بالا. راهنمای انجمن دیابت آمریکا توصیه می کند هفته ای دو وعده ماهی سرشار از امگا 3 میل کنید.

قزل آلا دوست ندارید؟ ساردین، ماهی خال خالی و شاه ماهی میل کنید. همه این ماهی ها سرشار از پروتئین نیز هستند که به سیر ماندن و جلوگیری از بالا رفتن قند خون کمک می کنند.

آجیل – میل کنید ( اما با حفظ تعادل )

آجیل ها سرشار از فیبر و منیزیم هستند، و علاوه بر پروتئین مقدار زیادی چربی سالم غیر اشباع نیز دارند که کمک می کند برای مدت زمان طولانی سیر بمانید. یک مشت از آنها را اگر در سالاد بریزید و یا مستقیم به عنوان میان وعده میل کنید کمکتان می کند در طول روز دچار پرخوری نشوید. دانه های کتان و آجیل هایی نظیر گردو امگا 3 نیز دارند. فقط مراقب اندازه وعده باشید چون تنها تعدادی بادام اضافی تر می تواند مقدار کالری را بسیار بالا ببرد.

سیب زمینی شیرین – میل کنید

از اینکه در این لیست سیب زمینی دیدید تعجب کردید؟ خیالتان راحت، سیب زمینی شیرین حاوی ویتامین A و فیبر است، و کربوهیدرات موجود در آن به شدت کربوهیدرات سیب زمینی سفید قند خون را بالا نمی برد. این یعنی سیب زمینی شیرین تا زمانی که به اندازه مناسب مصرف شود برای متعادل نگه داشتن قند خون در افراد دیابتی مفید است.

صبحانه – میل کنید

برای افرادی که دیابت دارند، صبحانه مهمترین وعده روز است. در تحقیق جدیدی که روی افراد بالغ مبتلا به دیابت نوع 2 صورت گرفت مشخص شد آنهایی که صبحانه میل می کردند کمتر دچار بالا رفتن قند خون شدند.

قند خون ثابت یعنی هوس غذایی کمتر، که کمک می کند کمتر به سراغ پرخوری بروید و دچار فشار خون بالا، کلسترول بالا و اضافه وزن نشوید. در وعده صبحانه به صورت متعادل فیبر، پروتئین و چربی های سالم قرار دهید که بتوانید تا وعده ناهار سیر بمانید. صبحانه هایی مانند ماست یونانی به همراه توت و آجیل.

زنجبیل – میل کنید

تحقیقات جدید نشان داده است زنجبیل می تواند به ثبات قند خون کمک کند. در این تحقیق به 33 فرد بالغ مبتلا به دیابت که انسولین استفاده نمی کردند هر روز و به مدت 12 هفته قرص زنجبیل (معادل ¼ قاشق چای خوری ریشه زنجبیل ) داده شد.

پس از این مدت مشخص شد متوسط قند خون آنها بهبود پیدا کرده است. اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید مراقب باشید، چون زنجبیل می تواند با این داروها تداخل داشته باشد.

دارچین – میل کنید

تحقیقات روی این ادویه خوش طعم به تازگی آغاز شده اما نتایجش جالب است. در یک تحقیق تعدادی از افراد بالغی که به دیابت نوع 2 مبتلا بودند را به دو دسته تقسیم کردند به یک گروه هر روز دوز مشخصی دارچین دادند و به گروه دیگر یک دارونما.

گروهی که دارچین استفاده می کردند پس از مدتی شاهد کاهش سطح قند خون خود بودند. با اینکه تحقیقات بیشتری نیاز است تا گفته شود تاثیر دارچین دقیقا چقدر است، استفاده مقداری دارچین در طول روز به شکل ترکیب در ماست، اسموتی و دیگر غذاها ضرری ندارد.

نمک – مواظبش باشید!

مسئله نمک برای کسانی که دیابت دارند بسیار مهم است، چون مصرف بالای سدیم با فشار خون بالا، کلسترول بالا، و بیماری قلبی در ارتباط است. اما اینکه چه مقدار نمک مناسب است موضوع بحث های فراوانی شده، مراکز کنترل و پیشگیری بیماری توصیه می کنند افراد بالغ روزانه بیش از 2.300 میلی گرم سدیم مصرف کنند و افرادی که دیابت دارند بیش از 1.500 میلی گرم سدیم در روز مصرف نکنند. انجمن دیابت آمریکا هم توصیه می کند بیش از 2.300 میلی گرم استفاده نکنید مگر اینکه فشار خون داشته باشید، که در این صورت باید با پزشک Doctor خود صحبت کنید. هر کدام از این روش ها را دنبال می کنید فقط سعی کنید استفاده از نمکدان را کم کنید و به جای غذاهای آماده و بسته بندی شده بیشتر غذاهای تازه و کامل استفاده کنید.

ژله ها، مرباها، نوشیدنی ها، و آب میوه ها – نخورید!

گول برچسب هایی نظیر ” کاملا طبیعی ” ” میوه های واقعی ” یا ” اورگانیک ” را نخورید. ژله ها، مرباها، نوشیدنی ها، و آب میوه ها معمولا، سرشار از قند اضافی، کربوهیدرات و کالری به همراه مقدار کمی مواد مغذی هستند. بعلاوه، فیبر در چنین غذاهایی بسیار ناچیز است بنابراین کربوهیدرات موجود در آن به سادگی قند خون را بالا می برد. سعی کنید میوه های کامل مصرف کنید چون هم قندشان طبیعی است و هم فیبر دارند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 435883 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟