تضمین سلامتی قلب با این خوشمزه ها

بیماری‌های قلبی یکی از بزرگ‌ترین عوامل کشنده در سراسر دنیا محسوب می‌شوند. در ادامه به معرفی غذاهایی می‌پردازیم که با قرار دادن آنها در رژیم غذایی خود، می‌توان در جهت حفظ سلامتی قلب Heart و جلوگیری از بیماری، سکته و نارسایی قلبی استفاده کرد.

مارچوبه

مارچوبه یک منبع طبیعی از اسید فولیک است. اسید فولیک یا همان ویتامین B9 به جلوگیری از ساخت یک آمینواسید به نام هوموسیستئین کمک می‌کند. البته این آمینو اسید معمولا در خون افراد وجود دارد اما افزایش سطح آن در خون با دچار شدن به امراض قلبی از جمله بیماری سرخرگ کرونری و سکته قلبی مرتبط است. بنابراین با جلوگیری و مقابله با تولید این آمینواسید می‌توان از ریسک ابتلا به این بیماری‌ها و خطرات جلوگیری کرد.

ماهی‌

ماهی یک منبع قوی برای اسید چرب امگا 3(مفید برای قلب) و پروتئین است که چربی اشباع شده پایینی دارد. معمولا به افرادی که بیماری قلبی دارند، یا احتمال ابتلای آنها به بیماری قلبی در حال افزایش است، توصیه می‌شود از طریق خوردن ماهی، میزان دریافتی امگا 3 خود را افزایش دهند. دلیل این توصیه این است که موجب کاهش ریسک ابتلا به ضربان قلب غیر طبیعی و کاهش رشد پلاک‌ها در رگ‌های خونی خواهد شد. طبق توصیه اتحادیه قلب آمریکا، افراد باید ماهی‌هایی با چربی 3.5 اونسی مثل سالمون، ساردین و... را حداقل دوبار در هفته مصرف کنند.

توت‌ها

توت‌ها نیز دارای پلی‌فنول‌های آنتی‌اکسیدانی هستند که باعث کاهش ریسک بیماری‌های قلبی می‌شود. توت‌ها یک منبع غنی از فیبر، اسید فولیک یا همان ویتامین B9، آهن، کلسیم، ویتامین A و ویتامین C هستند و همچنین دارای چربی پایینی نیز می‌باشند.

گوجه‌فرنگی

پتاسیم علاوه بر کمک به کنترل و جلوگیری از بیماری‌های قلبی، برای استخوان‌ها و عضلات نیز مفید است و همچنین در جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه نیز موثر است. دانشمندان معتقدند که افزایش دریافت پتاسیم و همزمان، کاهش دریافت سدیم، بهترین تغییر در رژیم غذایی است هنگامی که می‌خواهید ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی خود را کاهش دهید.

چای سبز

طی یک بررسی سیستماتیک در سال 2011 مشخص شد که نوشیدن چای سبز با کاهش کلسترول(البته میزان این کاهش کم است) مرتبط است. همانطور که می‌دانید کلسترول با بروز بیماری‌های قلبی و سکته مرتبط است. البته این تحقیق مشخص نکرده که چه میزان از چای سبز باید مصرف کرد تا بتوان از مزایای سلامتی آن بهره‌مند شد.

شکلات تلخ

شکلات تلخ یکی از معدود خوراکی‌هایی است که طعم شگفت‌انگیزی دارد و در عین حال مفید هم هست. دانشمندان اکنون معتقدند شکلات تلخ خواص محافظتی در مقابل تصلب‌شرائین دارد. تصلب‌شرائین بیماری‌ای است که با تشکیل پلاک داخل رگ‌ها، خطر وقوع حمله قلبی و سکته را افزایش می‌دهد.به‌نظر می‌رسد شکلات تلخ از دو مکانیزم که در وقوع تصلب‌شرائین دخالت دارند جلوگیری می‌کند.

قهوه

نوشیدن منظم قهوه ریسک گسترش نارسایی قلبی و سکته را کاهش می‌دهد. البته گفتنی است که در این تحقیق فقط ارتباط بین این دو مشخص شده و علت قطعی و تاثیر آن مشخص نشده است.

لوبیا، نخود، نخودفرنگی و عدس

لوبیاها، نخودها، نخودفرنگی‌ها و عدس‌ها یا همان‌هایی که با نام حبوبات می‌شناسیم، همگی می‌توانند به‌طور قابل ملاحظه‌ای سطح کلسترول بد یا LDL را کاهش دهند.

کلم بروکلی

خوردن منظم کلم بروکلی بخار پز شده می‌تواند سطح کلسترول را کاهش دهد. همانطور که می‌دانید میزان بالای کلسترول با افزایش تهدید سلامت قلب در ارتباط است.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 435872 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟