کلسترول خوب هم آسیب زاست!

 تحقیقات جدید نشان می‌دهد که افزایش کلسترول خوب ممکن است به همان اندازه خطرناک باشد که کمبود آن برای بدن مضر است. دکتر ساناز مجد دانشمند ایرانی – آمریکایی یکی از پژوهشگران ارشد این پروژه تحقیقاتی بوده و هدف وی از این مطالعات، دسته‌بندی موارد مرتبط با سلامت قلب Heart و خطراتی که آن را تهدید می‌کند، بود.

چند هفته پیش، یکی از دوستان دکتر مجد، نتایج آزمایش کامل خون خود را دریافت کرد که تمام اعداد بسیار خوب بودند اما میزان کلسترول خوب HDL این فرد ۸۸ میلی‌گرم در دسی لیتر بود که او از بالا بودن آن خوشحال بود.

در یک بررسی ساده خون مشخص می‌شود که مقدار زیادی از کلسترول‌ها در خون انسان‌ها وجود دارند. کلسترول HDL که به لیپوپروتئین با چگالی بالا معروف است، همان کلسترولی است که ما معمولاً به‌عنوان کلسترول خوب از آن یاد می‌کنیم. ما نمی‌خواهیم سطح این نوع کلسترول در خون پایین باشد زیرا HDL پایین‌تر از ۴۰ میلی‌گرم در دسی لیتر باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود؛ بنابراین چون سطح کلسترول خوب خون این فرد تقریباً دو برابر این میزانی بود که اعلام شد، وی و پزشک Doctor معالجش احساس خوبی داشتند؛ اما چند روز بعد، آن‌ها با یک پژوهش با یافته‌های جدید و شگفت‌آور روبه‌رو شدند.

اگرچه سطح پایین کلسترول خوب یک عامل خطر برای بیماری‌های قلبی به‌حساب می‌آید، اما این مطالعه نشان می‌دهد که سطح بسیار بالای کلسترول خوب نیز مسئله خوشحال‌کننده‌ای نیست. قابل‌توجه است که در این تحقیق مشخص‌شده است، افرادی که سطح کلسترول خوب بسیار بالایی دارند و HDL آن‌ها بیش از ۶۰ میلی‌گرم در دسی لیتر است، با افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی یا مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی مواجه هستند.

دکتر مجد با تأکید بر اینکه کلسترول خوب بسیار بالا نیز می‌تواند مانند کلسترول خوب بسیار پایین خطرناک و مشکل‌ساز باشد، گفت: «در این تحقیقات، پژوهشگران وضعیت تقریباً 6 هزار فرد مبتلابه بیماری‌های قلبی – عروقی که از قبل به این بیماری‌ها دچار شده و دارای میانگین سن ۶۳ سال بودند را موردبررسی و مطالعه قراردادند. محققان در این پروژه دریافتند، در افرادی که کلسترول خوب به بیش از ۶۰ میلی‌گرم در دسی لیتر می‌رسد، خطر مرگ‌ومیر به میزان ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و مشکلات قلبی آن‌ها در مقایسه با افرادی که سطح کلسترول خوبشان بین ۴۱ تا ۶۰ بوده، بیشتر است.»

در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که آیا برای پایین آوردن سطح کلسترول خوب بدن مانند کلسترول بد می‌توان کاری کرد؟ دکتر مجد در این رابطه گفت که در حال حاضر، دستورالعمل‌های درمان به‌طور عمده برای کاهش LDL یا همان کلسترول بد است. ما نمی‌توانیم به افراد توصیه کنیم که با ورزش Sport کردن، وزن کم کردن و مصرف بالای فیبر بتوانند سطح کلسترول خوب خونش را کاهش دهند. درواقع برای این منظور باید تحقیقات و مطالعات بیشتری انجام شود تا هر توصیه‌ای با دلیل علمی به کار گرفته شود و اثر و نتیجه‌ای قابل‌قبول ارائه دهد.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 435609 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟