تمام پزشکان توصیه می‌کنند نوزادان با شیر مادر تغذیه شوند، دلیلشان را هم اینگونه اعلام می‌کنند که شیر مادر حاوی ویتامین‌ها و آنزیم‌هایی است که به رشد کودک کمک می‌کند. به گواه بسیاری از پزشکان، شیر مادر خود یک غذای کامل است و کودکان حداقل تا سن ٦ ماهگی هیچ نیازی به غذای دیگر غیر از شیر مادر ندارند. اما شیر دادن گاهی مشکلاتی هم ایجاد می‌کند، مشکلاتی که بسیاری از مادران با آن سروکار دارند. در این مطلب ٤ مشکل شایع شیردادن به نوزادان معرفی و راه‌حل‌هایش هم ارائه شده است.

ترشح خودبه‌خودی شیر از پستان مادر

خیلی از تازه‌مادرها تجربه ترشح خودبه‌خودی شیر از پستانشان را دارند. این مسأله به‌ویژه زمانی که غدد تولید شیر در پستان‌ها شروع به فعالیت می‌کنند، بیشتر دیده می‌شود. ترشح خودبه‌خودی شیر علاوه بر اینکه می‌تواند به سلامت مادر ضربه وارد آورد، گاهی اوقات خجالت‌آور هم هست.

راه‌حل: اجازه ندهید وعده‌های شیر دادن نوزاد عقب بیفتد. سعی کنید از پدهای مخصوص شیردهی استفاده کنید. این پدها شیر ترشح‌شده را جذب می‌کنند. اگر در موقعیتی هستید که نمی‌توانید به فرزندتان شیر بدهید و شیر هم شروع به ترشح کرده‌ است، به آرامی پستانتان را به سمت سینه فشار دهید. به این ترتیب ترشح شیر قطع می‌شود.

تورم و التهاب پستان

پستان مادر در هفته‌های نخست شیردهی متورم و سنگین می‌شود. این اتفاق کاملا طبیعی است. اگر بعد از این زمان باز هم تورم احساس شد، احتمالا دچار تورم پستان شده‌اید. این تورم موجب می‌شود شیر به مقدار کافی از پستان خارج نشده و نوزاد ناقص تغذیه شود، در نتیجه پستان بیش از حد معمول مملو از شیر می‌شود و این مسأله به‌خودی‌خود برای سلامتی Health مضر است.

راه‌حل: هر روز ٨ تا ١٢ نوبت از هر دو پستان به کودک شیر بدهید. هیچ وعده شیردادنی را از دست ندهید. در طول شب هم اگر توانستید به کودک شیر دهید. سعی کنید کودک را در موقعیت فیزیکی مناسبی قرار دهید تا بتواند به اندازه و به راحتی شیر بنوشد. اگر کودکتان نمی‌تواند یا نمی‌خواهد به حد کافی شیر بنوشد، سعی کنید خودتان شیر پستان‌هایتان را به صورت دستی بدوشید. به هیچ وجه اجازه ندهید شیر بیش از حد معمول در پستان‌هایتان بماند، چراکه ممکن است موجب عفونت شود. اگر اینطور شود دیگر هیچ وقت نمی‌توانید به کودکتان شیر بدهید. اگر تورم پستان‌ها خیلی شدید است، سعی کنید در محیط گرم قرار نگیرید. هرگز از کمپرس آب گرم استفاده نکنید، چون تورم را شدیدتر می‌کند. کمپرس آب گرم موجب افزایش جریان خون در پستان‌ها شده و تورم را شدید‌تر می‌کند، سعی کنید از کمپرس خنک‌کننده استفاده کنید.

ناتوانی کودک در گرفتن پستان

کودکانی که در بدو تولد با شیشه شیر خورده‌اند یا از پستانک استفاده کرده‌اند، وقتی با پستان مادر مواجه می‌شوند، گیج شده و از گرفتن یا مکیدن پستان مادر امتناع می‌کنند. نتیجه این اتفاق این است که کودک شیر پستان را نمی‌نوشد و شما ممکن است به‌زودی دچار تورم پستان شوید.

راه‌حل: به کودکان پستانک یا شیشه‌شیر ندهید. این کار را تا زمانی که شیردادن به نوزاد روندی منظم از لحاظ زمانی و وعده‌های شیردادن به خود بگیرد، ادامه دهید. معمولا این زمان سه تا چهار هفته طول می‌کشد. بسته به اینکه فرزندتان تا چه زمانی از گرفتن پستان امتناع می‌کند، سعی کنید از مشاوره پرستاران استفاده کنید. در عین حال، حواستان به پوشک نوزاد باشد. از میزان دفع او می‌توانید بفهمید که آیا او به اندازه کافی شیر خورده‌ است یا خیر.

نوک پستان زخمی‌شده یا شکاف برمی‌دارد

اگر فرزندتان را در مواقع شیردادن در موقعیت فیزیکی مناسبی قرار ندهید، ممکن است نوک پستان زخم شده یا شکاف بردارد. وقتی کودک در زمان شیرخوردن در موقعیت فیزیکی مناسبی قرار داشته باشد، نوک پستان در قسمت تحتانی دهانش قرار خواهد گرفت. در چنین شرایطی دیگر کام دهان کودک یا زبان او نوک حساس پستان را زخمی نخواهد‌ کرد.

راه‌حل: سعی کنید روش درست به دست گرفتن نوزاد در زمان شیر دادن را بیاموزید. اگر در زمان شیردادن احساس درد کردید، به آرامی کودک را از خود جدا کنید و دوباره پستان را در دهانش بگذارید. کودک را در زمان شیردادن نزدیک بدن خود قرار دهید. بینی نوزاد هنگام شیر خوردن باید رو به پستان باشد. هنگام شیردادن سعی کنید از پستانی به کودک شیر بدهید که کمتر درد دارد، چراکه نوزاد در ابتدا بشدت شروع به مکیدن شیر می‌کند. در پایان شیردادن کمی از شیر خود را روی نوک پستان‌ها بمالید. شیر مادر حاوی مواد آنتی باکتری است که می‌تواند مانع از بروز جراحت شود. اگر بعد از رعایت همه این راهنمایی‌‌ها باز هم دچار مشکل شدید، حتما به پزشک Doctor مراجعه کنید.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 429498 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟