سبزی بخورید تا کور نشوید!

طبق نتایج آخرین تحقیقات، مصرف سبزیجات پربرگ سبز تیره می تواند به پیشگیری از بیماری چشمی دژنراسیون ماکولا، علت اصلی نابینایی، کمک کند.

در این مطالعه محققان موسسه تحقیقاتی وستمید استرالیا به بررسی بیش از ۲۰۰ فرد بزرگسال استرالیایی در یک دوره ۱۵ ساله پرداختند. نتایج مطالعات آنها نشان داد نیترات موجود در سبزیجات دارای برگ های سبز تیره و همچنین چغندر می تواند به کاهش ریسک ابتلا به بیماری چشمی دژنراسیون ماکولا کمک کند.

«بامینی گوپیناث»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «برای اولین بار تاثیرات نیترات موجود در رژیم غذایی بر دژنراسیون ماکولا ارزیابی شده است.»

وی در ادامه می افزاید: «ما دریافتیم افرادی که روزانه ۱۰۰ تا ۱۴۲ میلیگرم نیترات سبزیجات مصرف می کنند، در مقایسه با کسانی که کمتر از این میزان نیترات مصرف می کنند، با ریسک کمتر ابتلا به علائم اولیه دژنراسیون ماکولا روبرو هستند.»

به گفته محققان، اسفناج به ازای هر ۱۰۰ گرم ۲۰ میلیگرم نیترات دارد، درحالیکه چغندر به ازای هر ۱۰۰ گرم، ۱۵ میلیگرم نیترات دارد.

بیماری دژنراسیون ماکولا به گروهی از بیماری های تخریب کننده شبکیه چشم اشاره دارد که موجب از بین رفتن پیشرونده بینایی مرکزی می شود.

سن قوی ترین فاکتور پرخطر ابتلا به این بیماری است و معمولا بعد از ۵۰ سالگی روی می دهد.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 427896 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟