ارتباط فشار خون بارداری با آلزایمر

تحقیق جدید نشان می دهد فشارخون بالا در دوره بارداری موسوم به «پره اکلامپسی» ممکن است زنان را در مقابل ابتلا به نوع خاصی زوال عقل اسیب پذیرتر کند.

محققان دانشگاه تورنتو دریافتند زنان دارای سابقه فشارخون بالا در دوره بارداری ۳.۴ برابر بیشتر با ابتلا به زوال عقل عروقی در سنین بالاتر مواجه هستند. این نوع زوال عقل ناشی از اختلال در جریان خون در مغز است.

دکتر «ژول ری»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «این ارتباط نشان می دهد که پره اکلامپسی عارضه ای است که بر عروق خونی تاثیر می گذارد.»

با این حال مطالعه ای دیگر نشان می دهد پره اکلامپسی زنان را در برابر ابتلا به اختلالات شناختی در سنین بالاتر آسیب پذیر نمی کند. بلکه فاکتورهای پرخطر فیزیکی و اجتماعی دیگری نظیر افسردگی، شاخص توده بدنی و میان تحصیلات در هرگونه زوال عقل تاثیر دارند.

معمولا پره اکلامپسی در اواخر بارداری روی می دهد. این عارضه معمولا در ۳ تا ۵ درصد بارداری ها روی می دهد و در صورت عدم درمان، می تواند زندگی مادر و فرزند را به خطر اندازد.

ری در ادامه می افزاید: «فشار ناشی از پره اکلامپسی بر عروق خونی می تواند به گونه ای بر سلامت مغز تاثیر گذارد که منجر به بروز زوال عقل عروقی شود و با ایجاد اختلال در جریان خون، به مغز اسیب رساند.»

به گفته ری، «زوال عقل عروقی، نوعی دمانس است که آشکارا موجب تغییر در عروق خونی کوچک خون می شود. زمانیکه این اتفاق می افتد روند نزولی در شناخت فرد ایجاد می شود.»

در این مطالعه، محققان داده های بدست آمده از بیش از یک میلیون زن در دانمارک را که حداقل یکبار بین سال های ۱۹۷۸ تا ۲۰۱۵ زایمان داشتند بررسی کردند. هیچ یک از این زنان قبل از اولین زایمان شان مبتلا به مشکلات قلبی، سکته مغزی، دیابت Diabetes یا زوال عقل نبودند.

پژوهشگران دریافتند به ازای هر ۱۰۰ هزار زن دچار فشارخون بالا در دوره بارداری، ۱.۴ مورد ابتلا به زوال عقل عروقی وجود داشت، درحالیکه در زنان فاقد چنین عارضه ای، به ازای هر ۱۰۰ هزار زن ۰.۴۷ مورد زوال عقل عروقی گزارش شده بود.

محققان عنوان می کنند رابطه بین پره اکلامپسی و زوال عقل عروقی بخصوص در مورد زنان مبتلا به زوال عقل بعد از سن ۶۵ سال قوی بود.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 427888 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟