چاق ها و سرطان روده

به گفته محققان، زنان دارای اضافه وزن یا چاق دو برابر زنان دارای وزن نرمال قبل از سن ۵۰ سالگی در معرض ریسک ابتلا به سرطان کلورکتال (روده بزرگ) قرار دارند.

محققان دانشگاه واشنگتن آمریکا داده های ۸۵,۲۵۶ زن در رده سنی ۲۵ تا ۴۴ سال را که در مطالعه ای از سال ۱۹۸۹ شرکت کرده بودند، بررسی کردند. محققان اطلاعات مشروحی از وزن بدن در طول مدت عمر این زنان، سوابق خانوادگی و اندوسکوپی، و سبک زندگی شان را بررسی کردند. این اطلاعات هر دو تا چهار سال یکبار جمع آوری شده بود. تا سال ۲۰۱۱، پزشکان ۱۱۴ مورد ابتلا به سرطان کلورکتال را در زنان زیر ۵۰ سال تشخیص دادند.

نتایج نشان داد در مقایسه با زنان دارای پایین ترین میزان شاخص توده بدنی، یعنی BMI بین ۱۸.۵ تا ۲۲.۹، زنان دارای شاخص توده بدنی بالا ۳۰، دو برابر بیشتر در معرض ریسک سرطان کلورکتال بودند.

«این کائو»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «یافته های ما بر اهمیت حفظ وزن سالم به منظور پیشگیری از شروع سرطان کلورکتال تاکید دارد.»

وی در ادامه تاکید می کند: «فرضیه ما این است که اپیدمی چاقی تا حدودی در دغدغه جهانی نرخ بالا ابتلا به سرطان کلورکتال نقش دارد.»

محققان تاکید می کنند برای تشخیص بهترین راه های شناسایی افراد جوانی که در معرض ریسک بالا ابتلا به سرطان کلورکتال در سنین جوانی هستند، نیاز به مطالعات بیشتری است.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 426223 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟