خواص درمانی انار را نادیده نگیرید

 انار از سالم‌ترین و بهترین میوه‌های روی زمین است و ترکیبات مفید متفاوتی نسبت به دیگر میوه‌ها دارد. تحقیقات نشان داده است که انواع انار ترش و شیرین و محصولات آن‌ها مانند رب انار، آب انار و حتی پوست انار و هسته انار خواص بسیار زیادی برای بدن دارند.

می‌توان با مصرف این میوه بدن را در برابر خیلی از بیماری‌ها مقام‌تر کرد. در اینجا به ۱۵ خاصیت انار برای سلامتی Health اشاره می‌کنیم. اگر دوست دارید با مهم‌ترین خواص انار برای پوست، مو، قلب، دیابت Diabetes و لاغری آشنا شوید این مطلب را تا انتها بخوانید.

۱. انار سرشار از مواد مغذی

پوست انار ضخیم و خارق‌العاده است، اما درون این پوست ضخیم آن صد‌ها دانه ظریف و خوشمزه یاقوت مانند قرار گرفته است. هر کدام از این دانه‌ها دارای خواص شگفت‌انگیزی هستند که انار را به یک میوه خاص تبدیل کرده است. یک لیوان انار دان کرده (حدود ۱۷۴ گرم) دارای:

فیبر: ۷ گرم

پروتئین: ۳ گرم

ویتامین C: ۳۰ درصد

ویتامین K: ۳۶ درصد

فولات: ۱۶ درصد

پتاسیوم: ۱۲ درصد

دانه‌های انار بسیار شیرین هستند البته اگر رسیده و تازه باشند. هر یک لیوان دانه انار حدود ۲۱ گرم قند دارد و کالری آن حدود ۱۴۴ کالری می‌شود. علاوه بر این انار دارای ترکیبات قوی است که خواص دارویی دارد.

۲. خواص دارویی انار

درون انار دو ماده وجود دارد که در واقع اکثر خواص انار را مدیون آن دو ماده هستیم.

پونیکالاجین (Punicalagin)

این ماده یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است که هم در آب آنار و هم در پوست آن پیدا می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌های این ماده آنقدر زیاد است که باعث شده آب انار ۳ برابر بیشتر از نوشیدنی‌هایی مانند آب انگور و چای سبز آنتی‌اکسیدان فعال داشته باشد. همین آنتی‌اکسیدان و البته موارد دیگر باعث می‌شود که خواص آب انار و البته خواص پوست انار هم بسیار زیاد باشد.

پونیسیک اسید (Punicic acid)

این اسید درون روغن هسته انار یافت می‌شود و جزو اسید‌های چرب اصلی دانه‌های انار است. این ماده یکی از اسید‌های چرب امگا ۶ است.

۳. تاثیر ضدالتهابی قوی انار

التهاب‌های شدید یکی از عواملی است که مشکلات و بیماری‌های بسیار جدی را باعث می‌شود. بیماری‌هایی مثل بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، دیابت نوع ۲، آلزایمر، و حتی چاقی مفرط! انار دارای خواص ضدالتهابی بالا است که مشخصا به واسطه خواص آنتی‌اکسیدانی پونیکالاجین موثر واقع می‌شود.

تحقیقات و مطالعات زیادی بر روی خاصیت ضدالتهابی انار انجام شده است. مطالعات نشان داده است که این مواد می‌توانند طی زمان هضم، باعث کاهش التهابات دستگاه گوارش شوند و همچنین تاثیر خوبی در کاهش فعالیت‌های سلول‌های سرطانی مربوط به سرطان سینه و روده بزرگ داشته باشند.

یکی از تحقیقات ۱۲ هفته‌ای بر روی افراد دیابتی نشان داد، مصرف ۱.۱ لیوان آب انار (برابر با ۲۵۰ میلی‌گرم) در روز باعث کاهش التهاب‌های “CRP” و “interleukin-۶” تا ۳۲ و ۳۰ درصد شده است. اگر دچار التهابات فیزیکی ایجاد شده به دلیل بیماری‌های مختلف هستید و مایل به کاهش این التهابات هستید، انار یک مکمل عالی برای اضافه کردن به رژیم غذایی است. خواص آب انار مانند یک داروی بدون عوارض توانایی بسیار زیادی در کاهش التهابات مشکل‌ساز را دارد.

۴. انار هضم غذا را ساده می‌کند

بسیاری از مشکلات بدن از آن‌جایی شروع می‌شود که گوارش ما در هضم غذا دچار ضعف می‌شود. نوع عملکرد فعالیت دستگاه گوارش برای بدن حیاتی است و فیبر موجود در انار به ما کمک می‌کند تا روده‌های سالمی داشته باشیم که خوب کار می‌کنند. از دیگر خواص انار برای روده می‌توان به کاهش احتمال بروز بیماری «کرون» که از بیماری‌های التهابی روده است و همچنین «زخم معده» اشاره کرد. برای داشتن روده سالم بهترین راه خوردن انار دان شده و به صورت کامل است.

۵. انار ممکن به درمان سرطان پروستات کمک کند

سرطان پروستات یکی از سرطان‌های رایج در میان مردان است. تحقیقات آزمایشگاهی به نتایجی رسیده است که خواص عصاره انار ممکن است بتواند تولید سلول‌های سرطانی را کند کند و حتی سلول‌های سرطانی را تحریک به خزان یاخته‌ای یا آپوپتوز کند. آپوپتوز همان مرگ سلولی است که در آن سلول دچار مرگ برنامه ریزی‌شده می‌شود.

تحقیقات بر روی آقایان نتایج جالبی در این زمینه نشان داد. نوشیدن ۲۳۷ میلی‌لیتر از آب انار به صورت روزانه باعث کاهش PSA (prostate-specific antigen) می‌شود. PSA نشانه‌ای از سرطان پروستات در خون است. مردانی که میزان PSA خون آن‌ها در مدت زمان کوتاهی دو برابر شود در خطر مرگ بر اثر سرطان پروستات هستند.

نوشیدن این میزان توصیه شده از آب انار به صورت روزانه و منظم باعث کاهش سرعت دو برابر شدن میزان PSA از ۱۵ ماه به ۵۴ ماه می‌شود.

۶. انار ممکن به درمان سرطان سینه کمک کند

سرطان سینه یکی از سرطان‌های رایج در میان زنان در سنین مختلف است. عصاره انار ممکن است بتواند از بازتولید سلول‌های سرطانی جلوگیری کند و حتی بتواند آن‌ها را بکشد و از بین ببرد. اطلاعات و شواهد به دست آمده هنوز محدود هستند و تحقیقات و پژوهش‌های بیشتری در این زمینه لازم است.

۷. کاهش فشار خون با انار

فشار خون بالا یکی از بیماری‌هایی است که عوارض بسیار زیادی به همراه دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حمله قلبی و سکته مغذی اشاره کرد.

در یکی از تحقیقات بر روی افراد دارای فشار خون بالا بعد از مصرف ۱۵۰ میلی‌گرم آب انار به صورت روزانه و برای مدت ۲ هفته، شاهد کاهش قابل ملاحضه و بارز فشار خون بودند. تحقیقات دیگر نیز به نتایج مشابه رسیدند، خصوصا در کسانی که فشار خون آن‌ها به اعداد بالایی می‌رسد.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

آزاده نامداری بدون حجاب در جشن تولد خودش + عکس

دومین حمله سپاه پاسداران به مقر تروریست های اهواز / 7 پهپاد به پرواز درآمدند + فیلم

قتل ملکه زیبایی عراق با 2 زن معروف و زیبای دیگر گره خورد / جزئیات 3 قتل سریالی + فیلم و عکس

فیلم لحظه حمله موشکی سپاه به مقر الاحوازیه / انتقام اهواز گرفته شد +تصاویر

آخرین اعتراف مرد ساواکی به بریدن سر عروس و پسر جوانش در تهران + فیلم و عکس

پدری دختر 8 ساله اش را مثل مرغ تکه تکه کرد+عکس

حقایق تکان دهنده از زنانی که زنده زنده سوزانده شدند + تصاویر

قتل راننده تاکسی به خاطر نقشه شومش برای یک دختر +عکس

اقدام شنیع نگهبان موزه با یک جسد مومیایی + عکس

گفت وگو با 2 شوهر سابق خاتون که پرونده سنگینی در مشهد دارد / این 2 مرد ار می شناسید + عکس

قتل آنلاین زن جوان در مقابل دخترش + عکس

احضار حمید فرخ نژاد به وزارت اطلاعات! + عکس

مهاجرت علیرضا فغانی حقیقت دارد؟

 

کدخبر: 421124 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟