عملکردهای مثبت و منفی کافئین در بدن!

اگر شما هم برای بیدار شدن و انجام کار‌های یک روز پرمشغله نیاز به نوشیدن یک فنجان قهوه یا نوشیدنی کافئین‌دار دارید، بدانید تنها نیستید. روزانه حدود 90 درصد انسان‌ها از خوردن این ماده شیمیایی لذت می‌برند. کافئین ماده‌ای است که در قهوه، کاکائو، دانه و میوه‌های تعدادی از گیاهان و نوشیدنی‌های انرژی‌زا مثل نوشابه وجود دارد. این ماده که به صورت خام پودری سفید رنگ و با طعم تلخ است، سیستم عصبی مرکزی را تحریک می‌کند. مصرف این ماده با دوز پایین، برای سلامت بدن و روان مفید و باعث تقویت حافظه می‌شود اما در صورت زیاده‌روی عوارضی مانند تپش قلب، بی‌خوابی و اضطراب و سردرد حتی خطر مرگ به همراه دارد. در ادامه مقاله به عملکرد‌های مثبت و منفی این ماده بیشتر خواهیم پرداخت.

عملکرد‌های مثبت کافئین در بدن

منظور از عملکرد‌های مثبت این ماده در صورت مصرف با دوز پایین است. مصرف این ماده اثرات بسیار مثبتی روی مغز انسان دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف کافئین به تقویت حافظه به صورت بهبود پردازش اطلاعات و افزایش دقت در فعالیت‌ها و به به تحریک در آوردن سیستم اعصاب مرکزی کمک می‌کند. برخی از آزمایش‌ها نشان داده‌اند که این ماده به سلامت پوست و مو نیز کمک می‌کند.

یکی از منابع مهم آنتی اکسیدان، مواد حاوی کافئین هستند. این مواد از پیری زودرس جلوگیری کرده و به گفته خیلی از دانشمندان باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری سرطان می‌شود. مواد کافئینی مانند قهوه، کاکائو و چای حاوی اسیدهای چرب و برخی از ویتامین‌های مختلف هستند که در سالم نگه داشتن بدن انسان بسیار موثر عمل می‌کنند.

عوارض افراط در مصرف کافئین

مصرف زیاد این ماده می‌تواند منجر به درد‌های ناحیه شکم، سردرد، تپش قلب Heart و بی‌خوابی شود. طی تحقیقات انجام شده بر روی افرادی که هر روز نوشیدنی کافئین‌دار مصرف می‌کنند، کافئین باعث افزایش ترشح هورمون‌های استرس، افزایش فشار خون و زخم معده می‌شود.

تاثیرات مصرف کافئین از چه زمانی شروع می‌شود؟

معمولا بعد از گذشت 45 دقیقه از مصرف، این ماده سربع جذب خون و بافت‌های بدن شده اما زمان نسبتا زیادی باید سپری شود تا بدن آن را تجزیه کرده و از بافت‌های خود خارج کند.

زمانی که طول می کشد تا این فرایند طی شود و نیمی از کافئین مصرف شده دفع شود چیزی نزدیک به 4 ساعت بوده اما این به معنای از میان رفتن تمام کافئین مصرفی ظرف مدت 8 ساعت نیست. بنابر تحقیقات انجام شده چیزی نزدیک به 12 ساعت طول می کشد تا فنجان قهوه مصرف شده در صبحانه به طور کامل تجزیه شده و از بدن دفع شود.

مصرف چه میزان کافئین در طول روز مجاز است؟

سازمان غذا و داروی آمریکا مصرف روزانه 400 میلی‌گرم کافئین را برای افراد بالغ بی‌خطر دانسته اگرچه زنان باردار باید مصرف روزانه خود را تا 200 میلی گرم کاهش دهند. مطابق گزارش کالج آمریکایی زنان و زایمان یک فنجان قهوه دارای 100 الی 200 میلی‌گرم و یک فنجان چای تا حداکثر 70 میلی‌گرم و هم‌چنین نوشابه‌های گازدار کم‌تر از 50 میلی گرم کافئین دارند.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

اعدامی که دیروز در زندان کرج ناتمام ماند

به خاطر کرایه ماشین صیغه امیر شدم !

مرگ غم‌انگیز دختر کنکوری در تهران

اعدام 3 مرد خشن در زندان بجنورد + عکس

دردسر دختر همسایه برای جوانی که تازه از خدمت سرباز برگشته بود

تشییع جنازه با رقص!+ فیلم

شیطنت های مجردی عروس چشم عسلی داماد را به دادگاه کشاند

تجاوز با چوب به رویا عروس روستا در خانه مرد بی رحم + عکس

زن شوهردار از پسر 17 ساله همسایه باردار شد / شوهر این زن عقیم بود! + عکس

راز کبودی های وحشتناک در بدنش عروس جوان / داماد در شهرستان بود!

تجاوز 8 مرد به زن شوهردار در شهر مرزی / شوهر بی غیرتم هیچ کاری نکرد

فرار عروس 16 ساله از خانه شیاطین / 4 جوان می خواستن با من همخوابی کنند!

زنم در آغوشم اوردوز کرد! / گفتگو با دزد خانه های قلهک تهران + فیلم و عکس

 

کدخبر: 403610 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟