ارتباط مصرف سبزیجات با پیشگیری از این سرطان زنانه!

 کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند بانوانی که بیش از ۵ عدد میوه و سبزیجات در طول روز مصرف می‌کنند، تا ۱۱ درصد کمتر از سایر بانوان به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.

محققان از بین انواع میوه و سبزیجات، مصرف کلم بروکلی، کلم بروکسل، انواع جوانه گیاهان، هویج و فلفل قرمز را برای جلوگیری از سرطان توصیه می‌کنند.

این یافته‌ها حاصل پژوهش دانشمندان دانشگاه هاروارد بر رژیم غذایی حدود ۱۸۲ هزار زن در طول ۳۷ سال تحقیق بوده است؛ مصرف میوه و سبزیجات به بدن در مقابله با تومور‌های سرطان سینه و جلوگیری از پیشرفت آن‌ها کمک می‌کند.

شرکت کنندگان در این پژوهش هر ۴ سال یک بار پرسشنامه در خصوص رژیم غذایی خود، سن، وزن، میزان استعمال مواد دخانی، وضعیت سلامت و سابقه ابتلا به سرطان بین اعضای خانواده را تکمیل کرده و در اختیار دانشمندان قرار داده‌اندف پژوهشگران نیز به بررسی میزان شیوع سرطان سینه بین داوطلبان پرداخته‌اند.

نتیجه این مطالعه نشان داده است مصرف میوه به میزان کافی سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان بین بانوان شده است.

سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند زنان، مردان و کودکان روزانه تا ۴۰۰ گرم میوه وسبزیجات تازه مصرف کنند.

میوه و سبزیجات دارای فیبر، آنتی اکسیدان و سایر مواد مغذی هستند که سبب جلوگیری از پیشرفت سرطان می‌شود.

تنها در کشور انگلستان هر سال بیش از پنج هزار زن به بیماری سرطان سینه مبتلا می‌شوند که تعداد زیادی از آن‌ها به دلیل شناسایی دیرهنگام بیماری، پیشرفت آن، پاسخ ندادن به درمان و و ضعیت ژنتیک بدن جان خود را از دست می‌دهند.

سرطان سینه سبب ایجاد بافت و توده در سینه می‌شود البته تمامی بافت‌ها سرطانی نیستند و نیاز به انجام آزمایش خون، ماموگرافی و نمونه برداری برای شناسایی دقیق بدخیم یا خوش خیم بودن تومور است.

از جمله علامت‌های سرطان سینه می‌توان به دگرگونی در اندازه یا شکل یک یا هر دو سینه، ترشح‌های خون آلود از نوک سینه، احساس تورم یا التهاب در زیر بغل، نازک شدن پوست سینه یا بروز مشکل پوست پرتقالی، بروز بثورات جلدی در اطراف سینه و فرو رفتن نوک سینه اشاره کرد.

درد سینه معمولاٌ نشان دهنده سرطان سینه نیست بلکه می‌تواند به دلیل دگرگونی‌های هورمونی یا قاعدگی ایجاد شود.

کارشناسان توصیه می‌کنند افراد میوه‌ها را به تدریج در طول ساعت‌های مختلف روز مصرف کنند تا بیشترین فایده را ببرند.

 

کدخبر: 400359 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟